Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Externa hårddiskar stänger inte av när datorn stängs av


Krister E

Rekommendera Poster

Hej

Har köpt en ny dator en HP och när jag stänger av den så fortsätter mina externa hårddiskar (har 4 st) att spinna.

På min gamla dator en MSI var det aldrig några problem utan där stängdes alla av när datorn stängdes.

Är det ngn inställning som måste göras eller vad kan det vara?

 

/Krister

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hp24f0800no all-in-one dator.

Har inte testat att flytta runt USB-kablarna, spelar det ngn roll eller…?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vissa datorer ligger spänningen (5 V) på USB-portarna fortfarande kvar även efter att datorn stängts av och det är en funktion för att tex. kunna ladda anslutna mobila enheter även när datorn stängts av eller annat USB-anslutet som man konstant vill ha påkopplat med spänning.

Detta brukar vara en inställning i BIOS Setup som kan ändras.

Så är det på mitt Asus Z97-Deluxe moderkort och där jag ändrat detta till 'Enabled' dvs. funktionen ErP aktiverad och datorns strömsparläge S4+S5 aktiveras och därmed all spänning till USB-portarna totalt försvinner när datorn stängs av.
Som standard är detta alternativ avslaget 'Disabled' på vissa system. ErP däremot krävs också om man vill bl.a. ha "WakeOnLan" om hårdvarustödet för detta finns.


Under 'Advanced menu' i alla fall och kan heta olika beroende på moderkortstillverkare och BIOS, men funktionen bör nog finnas på dom flesta moderna moderkort?

Under BIOS Setup > Advanced >  APM (Advanced Power Management) Configuration => ErP eller möjligen kan det heta EuP.

https://rog.asus.com/forum/showthread.php?86871-Bios-Erp-S4-or-S5

Visst det var för ett Asus moderkort, men detta är standardiserade benämningar i UEFI BIOS.

 

Dessutom anslutna externa lagringsmedia  tex. diskar brukar ofta vara konfigurerade i Windows att automatiskt stänga ned när ingen läsning/skrivning skett efter viss tid.

Kallas för Link Power Management (LPM) in USB 2.0 och är avsett att spara ström, speciellt för bärbara datorer.

 

I Windows Energispar alternativ finns en funktion som heter USB-inställningar för valbar frånkoppling och se till att denna inställning är satt till Aktiverad (selektiv paus för USB), men den bör vara det per standard.

Start > skriv bara rakt av energi > i listan klicka ' Redigera schemainställningar' > Ändra avancerade inställningar >  nytt fönster öppnas och leta reda på USB-inställningar och kontrollera enligt ovan.

 

Sedan i samma energifönster kontrollerar du Hårddisk > stäng av hårddisken efter x-antal minuter vid inaktivitet.

Du kan ju sätta detta värde till ett par minuter?
Själv har jag satt detta till 0 dvs. att mina interna diskar aldrig stängs av vid inaktivitet, men det kan vara bra att ha så dessa stängs ned om man framförallt har en bärbar eller på annat sätt vill minska ned på hårddiskens snurrande över tid.

Där är jag osäker på om detta även ger utslag på externa diskar, har aldrig varit aktuellt för mig.

 

Mvh

 

Ps. Sedan ett tips: USB-diskar håller i regel rejält kortare tid än en intern SATA-disk och anledningen är värmeutvecklingen i USB-kabinettet som har svårt att ta sig ut  och ibland stötar pga. omild behandling när man flyttar runt på grejorna när dessa är i gång och inte läsarmen är parkerad.
Så ha helst bara USB-diskar inkopplade när dom verkligen behövs för att maximera dess livslängd och när dom är igång skall man absolut inte röra dom.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev Krister E:

Hp24f0800no

Om man väljer att hämta handboken för HP All-in-One 24-f0800no får man, som det verkar, en generell handbok.

Där står bl.a. att det kan finnas

Citat

USB Type-C Thunderbolt-port med HP Sleep and Charge Även när datorn är av används den här porten för att ansluta och ladda de USB-enheter som har en Type-C-kontakt,

 

De "vanliga" USB-portarna verkar (ska) fungera som normalt, men en del (eller alla?) USB-C kan ha denna funktion.

 

OBS! Enligt den generella handboken då, det skulle ju kunna förhålla sig på annat sätt med just din dator.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...