Mikael63 Postad 26 januari, 2019 Share Postad 26 januari, 2019 Startar en ny tråd som till viss del påminner om en annan tråd jag skapat men denna gång är jag ute efter en gratis PDF-editor som fungerar rakt av i Linuxmiljö. Denna gång inget krav på att den ska kunna hantera XFA. LibreOffice Draw (v6) uppfyller egentligen kraven och jag har den installerad "ändå" men nu när jag testat lite så hänger sig antingen hela programmet eller dialogrutan där jag ska exportera som PDF. (Man kan öppna en PDF, redigera den, men inte spara utan man måste exportera.) Master PDF Editor fungerar utmärkt men vissa åtgärder medför att det skapas en vattenstämpel. Kostar drygt 600 kr att köpa och eftersom jag använder detta rent privat och ytterst sporadiskt vill jag inte betala den summan, helt enkelt. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
fagerja Postad 26 januari, 2019 Share Postad 26 januari, 2019 Inkscape och Scribus är två gratisalternativ. Inkscape är liksom Libre Office Draw ett vektorritprogram och Scribus är ett layoutprogram. Sedan finns pdftk https://www.pdflabs.com/tools/pdftk-the-pdf-toolkit/. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mikael63 Postad 27 januari, 2019 Trådskapare Share Postad 27 januari, 2019 Incscape hade jag redan installerad men den kan bara öppna EN sida ur PDF,en. Scribus hade jag testat med en "random" PDF och det blev bara en tom vit sida. Gratisversionen av pdftk verkar bara kunna hantera sidor (ta bort, lägga till osv) men jag vill kunna lägga till objekt, som "pratbubblor" (ej att förväxlas med "sticky notes") Tillägg: Dessutom är det ett Windowsprogram. Uppdaterade LibreOffice till den allra senaste (6.1.4) och testade. Fick inte samma "frysning" som tidigare. Dock oklart om det var slumpen eller om man faktiskt förbättrat den delen. Frågan kvarstår egentligen då Draw väl inte i egentlig mening är en PDF-editor men att den kan hantera detta. Jag har ju möjlighet att göra det jag vill om jag använder jobbardatorn, eller kanske någon fulkopia i Windows virtuellt men ändå... Tillägg: Draw tycks inte hantera fonter riktigt bra, kanske en inställning? Mera tillägg: Nej Draw fryser och kraschar. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mikael63 Postad 2 februari, 2019 Trådskapare Share Postad 2 februari, 2019 (redigerade) Hm. Kommit en bit på väg. I mitt sökande efter en editor har jag stött på flera program som "bara" kan splitta och slå ihop PDF. Jag vill även kunna lägga till text mm. Qoppa har en editor som inte är gratis men de har även en viewer och den är gratis. Med den viewern kan jag lägga till textrutor, callouts mm. Det går inte att redigera redan skriven text men det går att markera den texten, kopiera och skapa en ny textruta över den befintliga texten där man klistrar in innehållet och redigerar. Kanske inte det smidigaste men för mina behov duger det. Ja, spara som annat namn och utan vattenstämpel. Fastän det är en viewer. Jag kan inte radera sidor, ex. plocka bort femtioelva sidor skrivna på annat språk än svenska från en manual (jag har en nerladdad manual som jag testar mot) eller arrangera om sidorna eller infoga från annan PDF. Har därför kört ett varv till med de som "bara" kunde göra just detta. Med nedslående resultat PDF Shuffler - startar ej. PDFsam (split and merge) - visar inte sidorna. PDFmod - kraschar. PDF tricks - visar bara fem sidor och i övrigt ett knepigt gränssnitt. PDF slicer - fryser hela datorn. PDF mix tool - eh? näe, va? PDF Chain - för gammalt för mitt OS. Så det tycks inte vara meningen att man ska kunna hantera detta i Linux, om man inte hostar upp en rejäl slant.. Tillägg: Fast om jag bara ska ta bort sidor, som i mitt exempel ovan är alla sidor efter sidan 20, kan jag från min standardläsare (Xreader) välja att skriva ut sidorna 1-20 som fil, PDF och spara med nytt namn. Redigerad 2 februari, 2019 av Mikael63 Thirteen och Cecilia reagerade på detta 1 1 Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Solution Mikael63 Postad 5 februari, 2019 Trådskapare Solution Share Postad 5 februari, 2019 PDFArranger tar hand om det som inte PDF Studio Viewer hanterar. Flyfisherman reagerade på detta 1 Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
vohubbe Postad 11 september, 2019 Share Postad 11 september, 2019 På 2019-02-05 på 20:27, skrev Mikael63: PDFArranger tar hand om det som inte PDF Studio Viewer hanterar. Hej Vad tror du om detta ?? master-pdf-editor-4.2.70_qt5.amd64.deb Re: Free PDF editing Software Quote Post by jimallyn » Tue Aug 14, 2018 4:42 pm OK, I uploaded two 64 bit versions and one 32 bit version of 4.x to:http://allynelectronics.com/Mint/MasterPdfEditor/ Let us know if those work for you. If not, I have some older ones you could try. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mikael63 Postad 21 september, 2019 Trådskapare Share Postad 21 september, 2019 Nja, att ladda hem äldre versioner för att kringgå detta vet jag inte... om jag inte hade annan lösning så - ja. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hanse Postad 21 september, 2019 Share Postad 21 september, 2019 Detta kanske HANS http://www.linuxandubuntu.com/home/5-best-linux-pdf-editors Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mikael63 Postad 21 september, 2019 Trådskapare Share Postad 21 september, 2019 6 timmar sedan, skrev Hanse: Detta kanske HANS http://www.linuxandubuntu.com/home/5-best-linux-pdf-editors Inget nytt som inte redan är avhandlat i tråden. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster