Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fiber ökade från 100/100 till 250 allt blev sämre


brelid

Rekommendera Poster

Hej.

Skickar en vädjan på två problem som jag inte har kunskap om och som håller på att ta knäcken av mig då tonåringen klagar hela tiden :)

 

Problem 1:

Vi har fiber från Telia och har haft 100/100 och fick erbjudande om att höja upp till 250 helt kostnadsfritt under ett år. Vi tackade ja och fick en ny router skickat till oss. Efter att ha installerat denna så har allt blivit mycket sämre. Sonen sitter och spelar mycket och tappar uppkoppling hela tiden. Vi har nog gjort allt som tänkas kan, suttit med Telia supporten i säkert 5 timmar och det slutade i att de inte ansvarar för det trådlös WiFi som sänds ut från deras Router. Har gjort mätningar via Bredbandskollen stående bara 2 -3 meter från Routern (som är placerad högt och i mitten av huset) och resultatet visar "dåligt".

Vi har haft ute en IT konsult som gjort mätningar och han anser att routerns utsändning av Wifi är väldigt ostabil vilket gör att sonen kastas ut från sitt spel hela tiden.

Ny kontakt med Telia som till slut skickar ut en ny router, har nu även testat denna som även den visar ett dåligt resultat. 

Vad ska man göra??? Någon som haft liknande problem?

 

Problem 2:

Samma son som ovan ska nu ta sitt pick och pack för att flytta ut i en närliggande stuga (ligger ca 3 meter från vårt hus) och dit vill han dra internet från vårt hus.

Hur gör man lättast? Ska man dra en sladd från Fiberdosan (vet inte om det finns mer än ett uttag dock) eller ska man dra en sladd från den "dåliga Telia routern" genom att på något sätt gräva ner i backen och in i stugan? Hur gör man sedan? Han vill ju både ha sladd direkt in i sin dator då han spelar mycket men även kunna sända ut Wifi?

Vi har vår router som ska finnas kvar i vårt hus men sedan har vi en likadan till, kan han på något sätt använda sig av denna i sin stuga ( typ koppla in routern med sladden som kommer från vårt hus, dra en kabel från sin router till hans dator och även nyttja wifi som sänder ut från hans router?) hoppas ni hänger med på vad jag menar.

 

Snälla någon som kan detta, hjälp mig innan sonen tjatar ett stort hål i mitt huvud :)

 

//Anna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Varför en ny router? Den gamla kanske inte klarar mer än 100 men har ni testat att använda den gamla för att se om det fungerar lika bra/dåligt som tidigare, förutom att den kanske inte klarar mer än 100 då?

Nu spelar jag inte själv men vad gäller spel som kräver snabb uppkoppling/korta svarstider så är väl WiFi = NO NO! Alltså att man ska använda kabel!

 

2. En nätverkskabel är alltid bäst och tillförlitligast.

(men den ansluts ju till routern i huset och om det är svajigt där får man med sig problemet oavsett)

 

1 timme sedan, skrev brelid:

kunna sända ut Wifi

 

Sända ut? Ansluta via wifi antar jag att du menar, mobiler etc.

En gammal router fungerar bra som accesspunkt *), man behöver stänga av DHCP, ge routern en ny adress som inte krockar med den "rätta" routern. Dock ska spelande ske via kabel!

Tre meter är en kort sträcka i dessa sammanhang. Antingen gräva ner en kabel i skyddsrör (sommartid) eller spänna upp en wire mellan byggnaderna och banda kabeln på den. OBS! i sådan höjd att ingen riskerar att kapa huvudet vid körning med åkgräsklippare etc.

 

Homeplug kan fungera men risk finns att sonen klagar vid spelande och det korta avståndet motiverar eg. inget annat än kabel. (om man är beroende av hög hastighet, eftersom 100 inte dög..)

 

*) möjligen når wifi från huset ut till stugan med tillräcklig "kraft" för att kunna mobilsurfa, men inte spela.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Mikael63, testa först den gamla routern, om den fortfarande fungerar och den nya inte gör det, så är ju problemet fortfarande på Telias sida, dom äger ju utrustningen.

 

Håller med angående att spela, att köra via nätverkskabel är alltid att föredra.

 

Har svårt att tänka mig att det behövs högre hastigheter än 100/100 för att spela via nätet, denna hastighet räcker absolut normalt till allt.

 

1 timme sedan, skrev brelid:

Vi har haft ute en IT konsult som gjort mätningar och han anser att routerns utsändning av Wifi är väldigt ostabil vilket gör att sonen kastas ut från sitt spel hela tiden. 

 

Var denna "konsult" från Telia?

 

1 timme sedan, skrev brelid:

Bredbandskollen stående bara 2 -3 meter från Routern (som är placerad högt och i mitten av huset) och resultatet visar "dåligt".

 

Bredbandskollen är ju en webbsida, du menar att dator som ni körde Bredbandskollen med kör wifi och står nära routern?

 

Vad heter er gamla router, och vad heter er nya router, Telia har bara två att välja på vad jag vet för fiber?

Och bägge ska klara alla hastigheter som finns idag för fiberanslutning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack snälla ni för era kloka svar.
När vi kör kabel direkt från router till en dator så funkar det klockrent, bra hastighet.

Jag vet inte varför vi fick en ny router från Telia men det kanske beror på att denna nya sänder wifi med 2.4 och 5g, men det är en mycket vild gissning som jag inte har några belägg för :)

 

Det där med att koda om routern låter svårt. Hur funkar det? Är det routern inne hos oss i stora huset som man ska koda om, eller är det sonens nygamla i stugan som ska kodas om? Hur gör man? Den gamla som vi har i stora huset kommer inte att sluta sända ut wifi till oss gamlingar här inne i stora huset om man kodar om? (som ni säkert märker så är jag ingen fena på detta men uppskattar enormt mycket att ni försöker hjälpa mig :))

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

57 minuter sedan, skrev brelid:

Det där med att koda om routern låter svårt. Hur funkar det? Är det routern inne hos oss i stora huset som man ska koda om, eller är det sonens nygamla i stugan som ska kodas om? Hur gör man?

Det är en gammal router man använder för detta, behöver inte vara någon som Telia levererat utan i princip vilken som helst som har Wifi.(beroende på krav på hastighet)

Inte svårt om man får vägledning från eforum ;)

Men det är ju en senare fråga, egentligen. Ni behöver först bestämma er för om ni ska köra med kabel eller via Homeplug.

Har ni möjlighet att handla hos Kjell & Co eller andra som accepterar returer utan egentlig orsak? Tror Elgiganten också är bra på detta.

Då kan ni köpa ett par sådana homeplug och välja "någon bra", vilket brukar synas på priset, testa dessa, en i huset en i stugan. Släpa ut speldatorn och testa om det laggar eller ej. Eller bara dra tillbaks en nätverkskabel provisoriskt från stugan och in i huset (genom fönstren bara) för att testa hastigheten/lagg. Funkar det så funkar det och då är det bara att behålla dem och ni slipper gräva/hänga kabel.

En del av dessa sk. homeplug verkar också fungera som accesspunkt och då har ni även detta löst, slipper mecka med en gammal router osv.

Funkar det inte alls (=svordomar från sonen) så vet ni det, kan lämna tillbaka utrustningen och fundera på nästa steg.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

För att du skall ha nytta och glädje av den nya bandbredden och routern måste anslutna enheter, i synnerhet de som ansluter trådlöst ha stöd för ac-standarden. Ansluter de med kabel måste de inbyggda nätverkskorten ha stöd för gigabitstandard. Du behöver också kolla upp hur många trådlösa nätverk som finns i grannskapet och vilka kanaler som används. Det sämsta anslutningsalternativet för wifi är wps som har den sämsta krypteringen och lägsta genomströmningshastigheten. Den generella rekommendationen är att stänga av den.

 

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att dra nytta av den högre hastigheten och kapaciteten bör du även kontrollera att switchen där den inkommande fibern är ansluten också är avsedd för detta. Detta kan man kolla med nätleverantören (Stadsnät etc). Har du haft fiber i några år kan denna vara avsedd för 10/100 Mbit, vilket drar ner hastigheten. /bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Du behöver kolla om det finns andra trådlösa nätverk i närheten och vilka kanaler de ligger på. Sedan skall du ställa in routern på en kanal/kanaler som är lediga. De flesta av Telias routrar är inställda på växla kanal automatiskt.

Det går att kolla detta med mobilen genom en app som heter Wifi Analyzer. Du kan även hämta och installera Acrylic Wi-fi home.

/Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, skrev Jari Karivainio:

Sedan skall du ställa in routern på en kanal/kanaler som är lediga

Nja, brukar bli bättre att ställa in på en kanal som inte ligger ett eller två steg ifrån någon annans(överlappar) . Är det många nät i närheten brukar det vara omöjligt att välja ett nät som varken är samma  eller överlappar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack snälla ni för alla kommentarer. Jag är sååå tacksam, men.....

Jag tycker detta är svårt och har svårt att hänga med (tänk dagisnivå ?).

Vi har testat med kabel direkt från fiberomvandlaren och den levererar 250 som den ska. Även med kabel från router till dator så levererar den fullt godkänt. Vi har två precis nya Routrar som jag kan använda.

 

IT konsulten ( som inte är från Telia) har testat så att vår Router inte trängs med massa andra på den kanal vi är på och tydligen var vi ensamma på denna kanal.

 

Önskat läge vore därför ( med mina ord):

 

1/att ha kvar den nya router som vi fått från Telia inne i huset...( som då fortsätter att fungera för oss här inne)

2/... dra en nätverkskabel från denna från en av de gula utgångarna till den nygamla likadana routern som vi sätter i sonens stuga.... FRÅGA: ska den in i den röda ingången eller en av de gula i hans router?

3/ hur gör jag den där omkodningen för att det ska funka? På våran eller hans? och hur går man tillväga?

4/ ..... sonen drar nu en nätverkskabel från en av de gula portarna på hans router som är i hans stuga in i sin dator/ PS4..... samtidigt sitter  hans tjej i soffan och surfar med hjälp av Wifin som kommer från hans router ?

 

Som ni förstå  skulle jag vara oerhört tacksam för en förenklad förklaring ( tänk förskole ålder ?)

Stort stort TACK ?? på förhand.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Ja

2. En av de gula

3. På hans

Vad är det för modellbeteckning på de två routerarna?

4. Ja, så är det meningen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3. Påbörjar lite generellt:

Det är bra om båda routrarna har samma SSID & samma lösen. Detta alltså för WiFi.

Då behöver inte mobiler etc. hoppa mellan olika nätverk och det är bara ett lösenord att hålla reda på.

Om inte detta är ändrat i husets router så heter nätverket kanske något i stil med Telia_Gateway_123145 och lösenordet är det som står på undersidan.

Föreslår (OBS! inget måste, men det kan bli enklare för er och era gäster senare) att ni börjar med att logga in er på husets router först.

Leta reda på en sida som ser ut som bilden i mitt inlägg ovan.

Ändra SSID till något mer igenkännade, kanske brelid.

På samma sida ska man kunna ändra "password". Ändra det till något enklare att komma ihåg. Jag har valt en serie siffror, enbart, vilket inte är/blir ett säkert lösenord men lätt att knappa in på mobila enheter..

 

Nu måste ni tyvärr ansluta till det nya nätverket, med det nya lösenordet på alla era enheter. Ja, lite jobbigt men...

 

Sedan routern i stugan.

Bäst är om ni ansluter en dator, som är avstängd, med nätverkskabel till den. Bara datorn, ingen koppling till routern i huset.

Starta datorn och logga in till routern. OBS! Inget internet finns nu tillgängligt.

Ändra motsvarande inställningar för Wifi som gjordes i huset. Nu är det fördel med ett enkelt SSID och ett enkelt lösenord.

Om man nu testar med en mobil, och den väljer stugans nätverk så kommer den att tycka att internetanslutningen är för dålig och skippar att ansluta. Detta eftersom routrarna inte är ihopkopplade än.

 

Det finns stor chans/risk att husets router har adressen 192.168.1.1 och att stugans router också har det.

Därför ska det bytas i stugans router och då byter man lämpligen till "en hög slutsiffra" (kommer till det senare) Ex. 192.168.1.251

Gör den ändringen först, routern kanske gör en omstart "internt" och ansluten dator blir utslängd.

När man åter kan logga in kontrollerar man att den nu har den nya adressen och sedan ska man som sista åtgärd stänga av DHCP i den.

Efter den ändringen är gjord är det inte säkert att man kan logga in till routern igen vilket är OK i detta läge.

image.png.ec68e6efc9caebfd8f573db60471ea03.png

Bort med datorn och koppla ihop routrarna med nätverkskabel, direkt eller med homeplug i varsin ände.

 

Nu ska det fungera att ansluta datorn igen (starta om den) och få tillgång till internet, men om det trilskas kan man behöva göra ytterligare en ändring och då i husets router.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3. forts

"DHCP På" innebär att routern delar ut ip-adresser till de enheter som ansluts.

PÅ ska detta vara i husets router så att den får bestämma! (och det är det redan)

Även routern i stugan blir ju en enhet och då vill routern i huset bestämma vilken adress den ska få, men vi har ju satt en fast adress (192.168.1.251) vilket routern i huset möjligen knorrar över.

Om routern i huset har samma inställning som min router (bilden ovan) delar den ut adresser mellan 64 och 244 (om vi förenklar lite)

Eftersom vi valde 251 på slutet och 244 är den högsta som delas ut så uppstår ingen konflikt. = No problem.

OM det uppstår problem kan man behöva kolla upp detta men bara då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Mikael

 

Tusen tusen tack för all den tid du lagt ner på att förklara detta för mig. 

Ytterligare en fånig fråga: Hur gör jag för att komma in i routern? ?

Vart hittar jag webbadress och lösenord till den?

När jag lyckats fatta hur jag kommer in (om du orkar svara mig ännu en gång?:)) gör jag då enl. följande:

 

När jag sedan lyckats byta namn på min Router i huset till ex. Brelid och ett nytt käckt lösenord, så tar jag routern som ska vara i Stugan och kopplar in en avstängd dator med nätverkssladd till routern. Sätter på datorn ser till att jag inte är uppkopplad mot datorn i huset.

Jag kollar så att inte routerna har samma nr har de detta så lägger jag ett högre nummer på Stugans router. Logga in igen  och stäng då av DHCP på stugans router.

 

Därefter tar jag bort datorn och kopplar nätverkssladd mellan routerna och försöker söka upp Wifi från den stugans router? eller?

Har jag fattat någorlunda rätt i resten eller är jag ett hopplöst fall ?

 

Ännu en gång Tusen tack för all hjälp hittills ?

//Anna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, skrev brelid:

Vart hittar jag webbadress och lösenord till den?

Skriv bara 192.168.1.1 i adressfältet i webbläsaren.

Lösenordet bör stå på undersidan, web access key.

 

47 minuter sedan, skrev brelid:

När jag sedan lyckats byta namn på min Router i huset till ex. Brelid och ett nytt käckt lösenord

Nja, du byter namn på SSID, alltså namnet på det trådlösa nätverket.

 

Att notera:

Detta med att byta SSID och byta lösenord för WiFi har egentligen ingenting med att kunna använda två routrar att göra.

Det är mer att passa på när du konfigurerar upp nätverket och för att mobiler mm inte ska behöva hoppa mellan nätverket i stugan och nätverket i huset. Båda kommer säkert att vara synliga på båda ställen men med olika signalstyrka.

Du kan skippa detta helt eller till en början om du vill.

 

När du bytt adress på stugans router kan du inte senare komma åt den genom att ange 192.168.1.1. Du hamnar då i huset router.

Har du bytt till 192.168.1.251 så är det DEN adressen du sedan ska använda om du behöver "mecka" ytterligare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Är det inte enklast att konfigurera router nr 2 som accesspunkt och låta router nummer 1 hantera dhcp? Om det stämmer med att kabel dragits från nr 1 till nr 2.

 

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Jari Karivainio:

Hej!

Är det inte enklast att konfigurera router nr 2 som accesspunkt och låta router nummer 1 hantera dhcp? Om det stämmer med att kabel dragits från nr 1 till nr 2.

 

/ Jari

Jo, så är tanken. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...