Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nedladdning/konvertering tillåten? Löst.


DePhaz

Rekommendera Poster

Hej.

 

Signaturen "Elektronikfreak" svarade den 9/8 18 i denna tråd: https://eforum.idg.se/topic/355729-youtube-till-mp3/ med ett tips om hur man använder programmet VLC för att konvertera Youtubevideo till MP3 filer. Har sänt medlemmen ett meddelande men har inte fått något svar då medlemmen inte varit aktiv sedan oktober. Vill bara passa på att fråga om detta är ett tillåtet sätt att ladda ner musik på. Har lite svårt att förstå vad Googles nya villkor säger om detta. Har upptäckt ett par videor jag är intresserad av att spara (i vart fall musiken). Har försökt att gå den "officiella" vägen och kontakta de som lagt upp videorna med frågor om länkar till  nedladdningar men får inga svar av dem heller. Riktar istället frågan till forumet för att få hjälp. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inget generellt förbud i alla fall utan det beror väl på vad upphovsrättsägaren ger dig för rättigheter. Om det hade varit förbjudet för allt så hade ju inte denna video fått vara kvar: https://www.youtube.com/watch?v=qsIZxNR8guw

 

Enligt svensk upphovsrättslagstiftning så behöver något ha verkshöjd för att vara upphovsrättsskyddat. Biofilmer och komponerad musik har normalt det, men att bara filma en kul hund behöver inte ha det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men jag tänkte mer i termer av "vad tillåter Googles avtal att jag gör".  Förut fanns det ju en uppsjö av webbläsar tillägg som just kunde användas för att ladda ner film (eller bara ljud) från exempelvis Youtube men de försvinner allt eftersom och jag antager att det är just Google som förbjuder användningen av dessa och ber att tilläggen tas bort. Liknande tjänster finns också på nätet men de tycks också försvinna. Hade en sida som jag brukade använda (kommer inte ihåg namnet nu) men de fick väl stänga ner sidan. Allt man sedan möttes av var ett budskap i stil med "Tyvärr var det väl inte riktigt OK att vi tillhandahöll denna tjänst". Märk väl: Vi talar här om sidor vilka inte tar betalt och tillägg vilka är helt kostnadsfria. Och jag har inga som helst planer på att sprida det material jag (eventuellt) laddar ner. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

T.ex. de stora filmbolagen är ju på Google hela tiden för att ta bort deras material från YouTube och förhindra att det sprids samt Google har väl ett visst intresse av att hålla sig väl med dem. Sen ser ju upphovslagstiftningen olika ut i olika länder.

 

Har du någon länk till vilket avtal du syftar på?

 

När jag läser om ett sånt Firefox-tillägg så står det så här:

Citat

Since Youtube no longer provides direct download links for 1080p and MP3 qualities these two qualities require server infrastructure for processing

https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/easy-youtube-video-download/

så antar jag att det blev dyrt för många online-tjänster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tyvärr ingen länk men jag väljer att citera ett stycke ur avtalet.

 

Citat: "Missbruka inte våra Tjänster. Du får till exempel inte störa våra Tjänster eller försöka komma åt dem med en annan metod än gränssnittet och anvisningarna som vi tillhandahåller. Du får endast använda våra Tjänster i enlighet med gällande lagstiftning, inklusive tillämpliga lagar och regler avseende export och återexport. Vi kan stänga av eller upphöra att tillhandahålla dig våra Tjänster om du inte uppfyller våra villkor eller policyer eller om vi utreder misstänkta oegentligheter". Slut citat.

 

Denna skrivning tolkar i vart fall jag som att det inte skulle vara tillåtet. Var en gång i kontakt med en man som borde vara insatt (nämner inga namn) och fick beskedet att användning av nättjänster för nedladdning skulle vara en gråzon och att det inte är helt klart (detta var ett par år sedan) om det är tillåtet eller ej. Fick rådet att åtminstonde logga ut från mitt Googlekonto och att det var upp till mitt eget samvete. 

 

Tackar också för att tråden flyttades till denna avdelning då det är en juridisk fråga. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PC för Alla (eller någon av dess systertidningar) har tagit upp om det är tillåtet att ladda ner från SVT Play och kommit fram att det är det trots att SVT skriver att det inte är det på sin webbplats. Anledningen är att det som SVT skriver inte är en del av ett avtal som du har godkänt och därmed är det svensk upphovsrättslagstiftning som gäller och enligt den får man göra en kopia av en film eller ett musikstycke för personligt/privat bruk (det vi betalar privatkopieringsavgift för på alla lagringsmedia).

 

Så om du inte har godkänt ett avtal med Google så kan de inte tvinga dig att följa deras information, även om informationen är utformad som en avtalstext. Då bör det vara upphovsrättslagarna som gäller och första frågan då är om det är amerikansk, svensk eller något annat lands lagstiftning som gäller när du använder amerikanska YouTube från Sverige. Det kan jag inte svara på och jag vet inte heller vad amerikansk upphovsrättslagstiftning säger om det, men det bör gå att finna en del om det på engelskspråkiga Wikipedia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Godkänna avtalet bör man nog göra för att använda Googles tjänster. Men OK, vi kommer nog inte längre här. Jag tolkar det som att det är tillåte om det inte Uttryckligen är  förbjudet. I vart fall för privat bruk. Tack för hjälpen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det går ju utmärkt att titta på YouTube utan att ha något konto där eller godkänna på något särskilt sätt.

 

Du kan fråga på Lawline om de blivande juristerna där vet mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Nja, det går ju utmärkt att titta på YouTube utan att ha något konto där eller godkänna på något särskilt sätt.

 

Du kan fråga på Lawline om de blivande juristerna där vet mer.

Jo det är klart, titta kan man ju göra utan konto. 

 

Ställde frågan på Lawline. Kan vara kul att se om och vad det blir för svar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Frågan är nu besvarad och svaret går att läsa här: https://lawline.se/answers/ar-det-tillatet-att-med-hjalp-av-webblasar-tillagg-programvara-eller-internetsidor-ladda-ner-film-eller-musik-fran-youtube-for-personligt-bruk Men i korthet är svaret: Ja, förutsatt att materialet är upplagt enligt de regler som finns. Är materialet upplagt med tillstånd av upphovsmannen är det OK men inte om det lagts upp utan detta tillstånd. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man då tar Youtube som exempel. Letar efter något som sänts i SVT, hittar det, ser att det är upplagt av användaren "Accesible".

Hur vet man då att SVT har godkänt, eller inte har godkänt, detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej DePhaz,
Du har visserligen lagt till "Löst." i rubrikens tråd, men jag föreslår att du använder dig av ett tydligare sätt, nämligen att klicka på  bocken till vänster om din avatar i ditt sista inlägg - hovrar du över den ser du Markera detta som bästa lösning.

1236643180_Lsning.PNG.39900d3a5ad4b995e2a127aa3a86cfc4.PNG

På så sätt hittar man lätt var lösningen finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mbgtmari: Fixat. Är inte så kompis med mobilversionen bara (den är buggig) 

 

Mikael63: Det vet man inte om det inte står. Frågan gällde i detta fall om man får ladda ner eller ej. Titta är väl tillåtet (tror jag). 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...