Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med formulär


Vinterqväll

Rekommendera Poster

Hej, 

Jag behöver skapa ett formulär. I formuläret vill jag ha en ruta med en knapp, när jag trycker på knappen kan jag ladda upp en bild från min kamera eller från någon mapp. 

Finns några bra program för detta? Har använt vord och Acrobat dc för att skapa formulär men får inte till det med bilden. 

 

Någon som har tips??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen!

Du behöver berätta mer hur du tänkt använda detta.

När ska formuläret användas, alltså i vilket sammanhang, vad ska mer finnas i formuläret?

 

1 timme sedan, skrev Vinterqväll:

kan jag ladda upp

Var ska bilden laddas upp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, 

Formuläret är tänkt att användas som mall vid kundkontakter. 

Exempelvis, jag har ett formulär till en kund där man svarar på ett antal frågor om en grindstolpen. I formuläret skall jag även kunna lägga in ett antal bilder på grindstolpen.

 

Jag tänker mig motsvarande rutan i Facebook där du kan ladda upp din profilbild. 

Jag har tittat runt mycket i vord och Acrobat dc. Där kan jag göra exakt de mallarna jag vill ha. Men kan inte komma på hur jag ska lösa bildfrågan. 

 

Tacksam för tips!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först ska sägas att jag inte kan så mycket i ämnet, mina frågor är tänkt som hjälp för att andra ska kunna svara och möjligen att tråden ska flyttas till annan avdelning där andra med rätt kunskaper kan få syn på detta.

 

Låt säga att formulär skapat med Adobe Acrobat ska användas, ett PDF-dokument alltså.

Är det DU som fyller i det i samtal med kund, eller skickar du filen till kunden som själv fyller i detta och returnerar filen till dig?

(I detta läge inget angående bild)

 

I Facebook använder man väl en webbläsare och via den kan man ladda upp bilder. Då läggs bilderna in på Facebooks server.

Här i eforum om man väljer att bifoga en bild så laddas den upp och läggs in på en server som idg har.

Vilken server hade du tänkt att dina, eller kundens, bilder ska laddas upp till?

 

Eller menar du inte att bilderna ska laddas upp någonstans utan infogas i formuläret, lokalt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tanken är att formuläret skall kunna användas av många. Men formatet skall aldrig kunna ändras. Tanken är att bilden ska laddas upp lokalt i dokumentet, precis son när du lägger in en bild i ett vord dokument. 

 

Det kanske är så att detta är helt omöjligt. Men känns ändå som någon borde sitta på en lösning, det är ju ändå 2019 :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...