Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

AMD drivrutin installer


mariannes

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har ett uppdateringsprogram för drivrutiner som heter AMD-installer på min bärbara ASUS dator. Använder W10.

Per automatik kommer en förfrågan om att programmet har hämtat en uppdatering och frågar om det skall installeras.

Jag klickar på uppdatera sedan kommer det att "installerade nu version 16 och någonting..." men i en annan ruta står "rekommenderas version 15.1.

Vad är meningen med detta? 

Då jag kollar i kontrollpanelen så har jag version 5.0.

Ska jag uppdatera eller låta bli?

Alltså man uppfattar ju det som att version 16 som installerades inte är det som rekommenderas?

Förbryllande...tacksam för svar....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag tror det har att göra med att den absolut senaste drivrutinen fortfarande är i beta-stadiet och bara väntar på att officiellt få ett sk. release status och därmed bli WHCQ (Windows Hardware Certification Qualified) och därför kommer alltid den äldre drivrutinen som är officellt släppt och blivit WHCQ alltid att anses som den som skall installeras, även om du har en senare version installerad som inte har denna status.

 

Jag tycker du kan behålla nuvarande drivrutin om den har ett högre versions nr. men förr eller senare kommer nog även denna att få denna status - i regel är det så, fast ibland backar man ju dessa om det visar sig vara problem.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

58 minuter sedan, skrev Flyfisherman:

Hej,

 

Jag tror det har att göra med att den absolut senaste drivrutinen fortfarande är i beta-stadiet och bara väntar på att officiellt få ett sk. release status och därmed bli WHCQ (Windows Hardware Certification Qualified) och därför kommer alltid den äldre drivrutinen som är officellt släppt och blivit WHCQ alltid att anses som den som skall installeras, även om du har en senare version installerad som inte har denna status.

 

Jag tycker du kan behålla nuvarande drivrutin om den har ett högre versions nr. men förr eller senare kommer nog även denna att få denna status - i regel är det så, fast ibland backar man ju dessa om det visar sig vara problem.

 

Mvh

Tydligen så har jag en version som heter 5.0. Den rekommenderade heter 15.1 tror jag och den som programmet säger sig ha uppdaterat är 16 punkt något....

Så det verkar som att det inte har uppdaterats någonting. Synd att jag inte tog en skärmdump då uppdateringen kom. Måste nu vänta till nästa gång den dyker upp...

Förstår ändå inte riktigt

amd.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det som är version 5 är ju installationshanteraren (Install manager), inte en drivrutin. Det är nog rätt vanligt att drivrutiner inte listas bland installerade program utan dem får man söka upp i Enhetshanteraren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, skrev Cecilia:

Nja, det som är version 5 är ju installationshanteraren (Install manager), inte en drivrutin. Det är nog rätt vanligt att drivrutiner inte listas bland installerade program utan dem får man söka upp i Enhetshanteraren.

29 minuter sedan, skrev Cecilia:

Nja, det som är version 5 är ju installationshanteraren (Install manager), inte en drivrutin. Det är nog rätt vanligt att drivrutiner inte listas bland installerade program utan dem får man söka upp i Enhetshanteraren.

Ok Cecilia, då kan jag ta det keno....tack jag tror jag förstår nu !

 

1 timme sedan, skrev Flyfisherman:

Hej,

 

Jag tror det har att göra med att den absolut senaste drivrutinen fortfarande är i beta-stadiet och bara väntar på att officiellt få ett sk. release status och därmed bli WHCQ (Windows Hardware Certification Qualified) och därför kommer alltid den äldre drivrutinen som är officellt släppt och blivit WHCQ alltid att anses som den som skall installeras, även om du har en senare version installerad som inte har denna status.

 

Jag tycker du kan behålla nuvarande drivrutin om den har ett högre versions nr. men förr eller senare kommer nog även denna att få denna status - i regel är det så, fast ibland backar man ju dessa om det visar sig vara problem.

 

Mvh

Tydligen så har jag en version som heter 5.0. Den rekommenderade heter 15.1 tror jag och den som programmet säger sig ha uppdaterat är 16 punkt något....

Så det verkar som att det inte har uppdaterats någonting. Synd att jag inte tog en skärmdump då uppdateringen kom. Måste nu vänta till nästa gång den dyker upp...

Förstår ändå inte riktigt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, skrev mariannes:

Tydligen så har jag en version som heter 5.0. Den rekommenderade heter 15.1 tror jag och den som programmet säger sig ha uppdaterat är 16 punkt något....

Så det verkar som att det inte har uppdaterats någonting. Synd att jag inte tog en skärmdump då uppdateringen kom. Måste nu vänta till nästa gång den dyker upp...

Förstår ändå inte riktigt

Förstår nu att 5.0 är versionen på programmet inte uppdateringen! Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...