Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

W10 Pro, W Update, inställningar?


Vinterfiskaren

Rekommendera Poster

Vinterfiskaren

Hur ska Windows Update vara inställt i Windows 10 Pro om jag vill att Operativsystemet ska vänta med att byta till en nyare version av Windows 10?

 

Jag har ju hört att det finns de som fått problem med sina datorer när en ny version av Windows 10 har kommit in i datorn via Windows Update.

 

Jag ska försöka med en bild visa hur jag har ställt in mitt Windows Update i Windows 10 Pro, för att försöka bromsa och senarelägga en ny version av Windows 10.

 

Nu undrar jag om jag behöver ändra mera i Windows Update inställningarna än vad bilden visar, för att resultatet med att senarelägga versionsuppdateringar av Windows 10 ska bli så bra som möjligt?

Pausa uppdateringar AV eller vad ska den stå på?

Halvårskanal riktad?

Funktionsuppdatering hur många dagar är det lämpligt att skjuta upp dessa?

Kvalitetsuppdatering hur många dagar är det lämpligt att skjuta upp dessa?

 

Jag vill ha svar och synpunkter på detta.

Kanske har detta ämnet varit uppe tidigare, så att det går att länka till tidigare trådar om detta?

 

Vänliga hälsningar

Vinterfiskaren

 

417298235_35DG-InstllningarWindowsUpdateW10.thumb.jpg.e84be1e4a27c92c448cec8c4554541f5.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pausa uppdateringar AV: JA.

Halvårskanal riktad: JA

Funktionsuppdateringar: Det är den som installerar nya versioner av Windows. Den kan du skjuta upp så länge som du vill. Jag har min på 90 dagar.

Kvalitetsuppdateringar: Det är den som uppdaterar den version av windows som du har på datorn. Den bör du inte skjuta upp.

 

Sedan undrar jag vilken version av Windows du har för jag har fler alternativ på mitt Windows 1803, t.ex.

"Hämta uppdateringar för andra Microsoft-produkter när jag uppdaterar Windows". Den har jag satt till AV.

 

Jag märkte nämligen att en version som jag ville installera aldrig kom upp i Update. När jag då ändrade til PÅ i nämnda alternativ fick jag besked om en ny version. Nu har jag den på AV tills vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vinterfiskaren

Tack för svaren, då sätter jag bromsen på Funktionsuppdateringar på 90 dagar istället för mina nuvarande 20 dagar.

Sedan får jag fundera på om jag ska sätta Kvalitetsuppdateringar på noll dagar eller om jag eventuellt ska ha en broms på 20 dagar på dessa.

 

Jag har Windows 10 Pro, 1809, OS 17763.195 om jag har skrivit av alla siffror rätt.

 

Angående att de andra inställningsalternativen inte gick att se på bilden, berodde på att de inte kom med på min skärmdump. Jag ska försöka göra en ny skärmdump där dessa inställningar syns.

 

I en annan dator så har jag Windows 10 Home, vet ej vilken version, eftersom denna dator står i källarförrådet för tillfället.

 

I den datorn med W10 Home går det inte att ställa in uppbromsningen av nya versioner av W10.

 

Jag skaffade W10 Pro enbart för att ha möjligheten att bromsa nya versioner av W10.

 

Fullversionen av W10 Pro kostade på Net On Net 2290 kr i december 2018.

Det kan kanske tyckas dumt att lägga ut dessa pengar bara för att ha möjlighet att bromsa upp versions uppdateringar av W10.

Det blev i alla fall så här, att jag i december 2015 på Net On Net köpte en fullversion av Windows 10 Home för 1190 kr och i december 2018 så köpte jag en fullversion av Windows 10 Pro, enligt datumen på de sparade kvittona.

 

Inställningarna för Windows Update som nämns i dessa inlägg hittar man genom att klicka på Windows flaggan Start, Kugghjul, i Windows-inställningar välj Uppdatering och säkerhet, i Windows Update välj Avancerade alternativ. Detta är kanske helt onödig information även för den som är helt ny på W10, jag vet inte. Det verkar i alla fall som det bara går att bromsa nya versioner av W10 i W10 Pro. I alla fall så har det varit så, vet inte hur det är i de senaste versionerna av W10.

Jag är kanske krånglar till det men jag ska försöka lägga till lite skärmdumpar.

 

23AlternativWindowsUpdate-Jan2019.thumb.jpg.e71caa6f85c76fdbd3c0c248e8050f8b.jpg

25KugghjulCC33.jpg.8ba7c7dafe1b8080ce2e0cc47192b4af.jpg

2140161309_26InstllningarCC33.thumb.jpg.f0b6781c1c5c0e42e91abfdc834f836b.jpg

910637858_27WindowsUpdateCC33.thumb.jpg.eb156a0450c310011908b8da8cdbd235.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Ja jag har också satt detta till 90 dagar för just funktionsuppgraderingar, alla Windows uppdateringar ramlar in som vanligt.

Och mycket riktigt som du redan märkt: detta fungerar endast i Windows 10 Pro - Ej i Windows 10 Home.

 

Och att bromsa Windows Uppgraderingar (funktionsuppdateringar) är ett självklart val att göra, särskilt om man kör lite mer avancerade program man inte vill ha onödigt stök med.

Backup är a och o.

 

Och förresten: backup tar jag ofta, men jag har också testat att mina backuper fungerar i "skarpt läge" så att säga. Kört Disc Restore m.a.o.

Så det räcker inte enbart att man tar backup med ett fint och dyrt backupprogram: man måste ju verkligen testa så att "backupen" kan återställas också och att datorn kan bootas upp etc., annars är det ju värdelöst...

Mvh ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...