Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Pekplattan slutar fungera efter Windows 10 uppdat 1809


nilmol

Rekommendera Poster

Efter uppdatering (igår, 190121) till den senaste versionen av Windows, dvs till release 1809 slutade musplattan att fungera.

Jag har en ASUS Ultrabook där pekplattan aldrig krånglat tidigare samt en MS Precision mouse ansluten med blåtand. Dessa fungerade före uppdateringen samtidigt och oberoende av varandra men nu funkar bara musen men inte plattan.

OBS, det är med stor sannolikhet inget fel på plattan eftersom den fungerar fram tills dess att jag loggat in.

 

Hur blir jag kvitt detta problem, jag kan ju inte använda datorn utan att släpa med musen längre. Irriterande, för att uttrycka det milt.

 

/n

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har försökt att installera drivrutiner på nytt men det är de senaste som är installerade. Försökte med att avinstallera touchpad för att kunna installera om på nytt. Men inget hjälper. Touchpad är med fram till strax efter inloggning, sen bara fryser muspekaren och strax efter försvinner den. Har kollat på ASUS hemsida också men där finns ingen nyare drivrutin.

 

Säkerligen måste det finnas nåt bättre sätt att lösa detta annat än att backa till 1803? Att man skulle vara tvungen att avstå från att hålla Windows uppdaterat för att det då slutar fungera som det ska känns ju minst sagt bakvänt. Mushantering är det väl fler än jag som anser vara essentiellt i Windows?

 

/n

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur har du försökt installera nya drivrutiner? Via Windows Update?

 

Det har hänt flera gånger att jag har fått beskedet att de senaste drivrutinerna är installerade när jag har gått via Enhetshanteraren och uppdatera drivrutin. När jag sedan har gått till tillverkarens hemsida och sökt efter drivrutin har det funnits en nyare drivrutin tillgänglig. Jag menar inte tillverkaren av datorn utan tillverkaren av enheten t.ex. ljudkort eller touchpad.

 

På min laptop är det en Synaptics touchpad.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

I Enhetshanteraren framgår bara att det är "ASUS Touchpad". Det finns ingen uppgift om någon underleverantör. På ASUS hemsida finns ingen nyare drivrutin. Det verkar kört. Windows har alltså valt att i 1809, strax efter inloggning, att blockera inbyggd hårdvara. Märkligt.

 

/n

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan väl slå av och slå på styrplattan med funktionstangent, kanske i kombination med Fn-tangenten?

Det är inte så att den funktionen påverkats?

Ungefär som att NumLock kan vara på när man loggar in men stängs av så snart man loggat in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, skrev nilmol:

Hej,

 

I Enhetshanteraren framgår bara att det är "ASUS Touchpad". Det finns ingen uppgift om någon underleverantör. På ASUS hemsida finns ingen nyare drivrutin. Det verkar kört. Windows har alltså valt att i 1809, strax efter inloggning, att blockera inbyggd hårdvara. Märkligt.

 

/n

Kan ibland hjälpa att installera den drivrutinen fast den inte är nyare. Eventuellt behöver man avinstallera den som redan är installerad först.

 

Jag tror nog inte att Microsoft/Windows direkt har valt att blockera någon hårdvara, den fungerar ju trots allt ett tag, utan att det är något i drivrutinen som längre inte är riktigt kompatibelt och kraschar (fryser bilden). Kan också bero på något annat program som startar när du loggar in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, skrev Mikael63:

Man kan väl slå av och slå på styrplattan med funktionstangent, kanske i kombination med Fn-tangenten?

Det är inte så att den funktionen påverkats?

Ungefär som att NumLock kan vara på när man loggar in men stängs av så snart man loggat in.

 

Jag har kollat om det skulle vara så men jag hittar ingen funktionstangent med vilken man skulle kunna göra det. Har du förslag på vilken tangent eller kombination av tangenter med vilken man skulle kunna åstadkomma detta?

 

/n

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, skrev Cecilia:

Kan ibland hjälpa att installera den drivrutinen fast den inte är nyare. Eventuellt behöver man avinstallera den som redan är installerad först.

 

Jag tror nog inte att Microsoft/Windows direkt har valt att blockera någon hårdvara, den fungerar ju trots allt ett tag, utan att det är något i drivrutinen som längre inte är riktigt kompatibelt och kraschar (fryser bilden). Kan också bero på något annat program som startar när du loggar in.

 

Jo, jag avinstallerade inte bara drivrutinen utan hela touchpaden genom att ta bort den i Enhetshanteraren. När jag därefter startar om datorn så fungerar allt som det ska, ända till strax efter inloggning då muspekarsymbolen fryser och sen försvinner. Men den externa musen funkar, så fort jag rör den är muspilen tillbaka och fungerar.

 

Vet du vilket program som skulle kunna tänkas blockera den inbyggda musplattan, förutom Windows då? Jag vill bara påpeka att den enda ändring jag gjort innan problemet dök upp är att jag uppgraderade till 1809. Inga andra program har installerats och inga andra ändringar har gjorts.

 

/n

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den automatiska installationen som sker i det fallet är den drivrutin som Microsoft har men jag tycker du ska pröva med den som kommer från Asus i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, skrev Cecilia:

Den automatiska installationen som sker i det fallet är den drivrutin som Microsoft har men jag tycker du ska pröva med den som kommer från Asus i stället.

När jag kollar i Enhetshanteraren efteråt så är det ASUS drivrutin som är installerad, inte nåt från MS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

59 minuter sedan, skrev nilmol:

Har du förslag på vilken tangent eller kombination av tangenter med vilken man skulle kunna åstadkomma detta?

Beror på vilken dator du har, exakt.

Hittade att Fn+F9 skulle funka för en ASUS...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp, det funkar tydligen. Me happy, nästan helt. Är ju förundrad över att detta ska behövas för att få igång musplattan.

 

Jag slipper ju gå tillbaks till 1803 i onödan med denna workaround. Så - tackar hemskt mycket!

 

Med vänlig hälsning/ n

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Näe, det behövs inte.Testade att stänga av och starta på nytt och då funkade det som det alltid gjort. Dvs både musplattan och musen funkar samtidigt. Precis som man vill ha det. Fattar inte hur man kom på att koppla bort musplattan i stället för att bara låta allt vara som innan. Dålig dag hos utvecklarna på MS, måhända...

 

Lägger detta till listan över livets gåtor.

 

/n

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...