Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan ej utöka hårddisk "C" partition?


Karl_10

Rekommendera Poster

Jag har delat upp min hårddisk i två partitioner. En C och en D. Jag märkte dock att jag tog lite för mycket till D-disken och skulle vilja ta ifrån den och ge tillbaka till C-disken.

Efter jag krympt D-disken högerklickar jag på C-disken och ska välja utöka volym, men det går inte. Det enda alternativet som går att välja är att krympa. Vad har blivit fel? Bifogar en bild så man lättare kan förstå.

diskhantering1.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

När du krympte D partitionen talade du inte om hur den skulle krympas. Fritt utrymme skapades på fel plats på disken. Man brukar kunna välja var det fria utrymmet skall skall skapas, i början eller slutet av partitionen.

Vilket verktyg använde du när du gjorde detta?

 

/ Jari

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha okej, Jag använde endast diskhanteringen i windows 10. Funkar inte det utan ska jag använda ett annat program? Ska jag även då först utöka D partitionen med det utrymmet som jag tog bort ifrån det i diskhanteringen?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du vill göra går inte att göra Diskhantering. För sådana ingrepp använder jag EaseUS Partition Master. Finns som gratis och betal version. Du ska först utöka D partitionen innan du krymper den igen men på den vänstra sidan den här gången.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alternativt, om du har utrymmet och tiden kan du tömma D på innehåll och ta bort den helt. Då kan du utvidga C och sedan lägga tillbaka D på det utrymme som är kvar. 

 

men som sagt, det finns program som kan lösa det åt men även med dessa gäller att du bör ha en aktuell backup av allt på disken då det alltid är en risk i att ändra partitionerna på en disk.

 

Fast den regeln är inte bara aktuell vid ändrande av partitioner, man ska ALLTID ha en, eller flera, aktuella backuper.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Då jag nyligen gjorde partitionen valde jag att ta bort det lilla som hamnat på "D" och ta bort den, för att sedan göra en ny partition.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...