Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Outlook 365 - kan inte ta emot mail med docx fil


AnnaK

Rekommendera Poster

Har Outlook 365 på min dator. En vän skickade ett mail med en docx fil men mailet kommer inte fram. Inget felmeddelande till min vän eller i min mail. Har kollat skräppost, men inget. Kan det ha med säkerhetsinställningar att göra och isf hur ändrar jag dessa? Eller vad kan det annars bero på. Skickas exakt samma mail fast utan attachment så kommer det fram. Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan filen vara större än vad din mejlleverantör godkänner?

I så fall be vännen att ladda upp den på någon fillagringsställe, typ Dropbox och Microsoft OneDrive, och skicka dig länken till filen i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

wetransfer är en bra tjänst som vi använder inom företaget

https://wetransfer.com/

När man ser den lilla rutan..

image.png.d6fc992a0166e319a25dfd3cc4d886f6.png

.. tänker man kanske att jag inte vill skriva in varken min väns e-postadress eller sin egen hos en sådan tjänst.

Det behöver man inte heller.

Om man klickar på de tre prickarna får man annat alternativ..

image.png.ec01c26695e40de05b187be6730e958b.png

 

När man är klar får man en länk som man klistrar in i ett e-brev eller skickar via Skype, SMS, Facebook osv..

 

Man behöver således inte registrera sig, eller logga in, någonstans, varken som sändare eller mottagare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev AnnaK:

Har Outlook 365 på min dator. En vän skickade ett mail med en docx fil men mailet kommer inte fram. Inget felmeddelande till min vän eller i min mail. Har kollat skräppost, men inget. Kan det ha med säkerhetsinställningar att göra och isf hur ändrar jag dessa? Eller vad kan det annars bero på. Skickas exakt samma mail fast utan attachment så kommer det fram. Tack på förhand!

 

Kan ju vara någon begränsning hos din mailleverantör. Du har ju 365 vilket innebär att du har Onedrive. Du kan enkelt dela ut en mapp där som din mailsändare kan lägga filen i så löser det problemet just nu i alla fall. Ingen extra registrering eller inblandande av andra tjänster än microsoft o365 som du redan har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla tre för svar! Filen är liten, bara 16kb. Testade att skicka en annan docx fil precis och det fungerade. Har hittat en lösning med att överföra filen, så det problemet är löst. Däremot vill jag såklart få ordning på mailen. Speciellt eftersom det inte kommer någon notis vare sig till mig eller avsändaren om att mailet inte går fram. Idéer på vad jag kan kolla?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak som man kan behöva tänka på, fast jag vet inte om det gäller office 365, men troligt.

Om man  har ett gmail konto som ska läggas in i MS Outlook, så måste man logga in på sitt googlekonto och där långt ned under rubriken Säkerhet, så måste man ändra en inställning så att man tillåter "mindre säkra appar". Gör man inte det så kommer mailen inte in i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att öppna filen? Att den inte är skadad?

Vad händer om båda filerna skickas i samma brev, alltså den som fungerar och den som inte fungerar?

Går det att klippa ut innehållet i den felande och klistra in i den andra och skicka?

(vet inte varför det blir som det blir men...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Skakar liv i den här tråden då jag upptäckt fler mail som inte kommer fram. Det är ju svårt att veta att mail inte kommer fram när den som skickar inte får något felmeddelande. Skulle logga in på en jobbsite och hade glömt lösenordet, valde att klicka i "glömt lösenord" men fick inget mail. Så nu undrar jag om någon har någon idé om vad jag kan försöka göra för att lösa problemet. Har kollat skräppost men inget där. Tack på förhand! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

41 minuter sedan, skrev AnnaK:

Har kollat skräppost men inget där

Inget som i ingenting alls? Eller fanns "riktig" skräppost där?

Tänker på detta med att man kan ha en mapp som heter Skräppost, Junk Mail osv. men att den inte är definierad för just skräppost utan bara en vanlig mapp med det namnet.

 

Tillägg: https://eforum.idg.se/topic/357767-skräppost-i-e-post-program-i-win-10/?tab=comments#comment-1710157

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev AnnaK:

Skakar liv i den här tråden då jag upptäckt fler mail som inte kommer fram. Det är ju svårt att veta att mail inte kommer fram när den som skickar inte får något felmeddelande. Skulle logga in på en jobbsite och hade glömt lösenordet, valde att klicka i "glömt lösenord" men fick inget mail. Så nu undrar jag om någon har någon idé om vad jag kan försöka göra för att lösa problemet. Har kollat skräppost men inget där. Tack på förhand! 

 

Office 365 är en abonnemangsform, så det är väl den vanliga Outlookklienten du använder. Och e-post som inte behöver ha med outlook.com att göra.

 

Testa att logga in till webbmejlen, som din e-postleverantör rimligtvis också erbjuder, och se vad du kan hitta där. Om du hämtar e-posten med POP så ser du inte i Outlook ifall e-postleverantören klassar mejl som spam. Hanterar du e-posten direkt på servern, med IMAP, så ser du vad e-postleverantören har för sig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På ‎2019‎-‎02‎-‎11 på 21:47, skrev Mikael63:

Inget som i ingenting alls? Eller fanns "riktig" skräppost där?

Tänker på detta med att man kan ha en mapp som heter Skräppost, Junk Mail osv. men att den inte är definierad för just skräppost utan bara en vanlig mapp med det namnet.

 

Tillägg: https://eforum.idg.se/topic/357767-skräppost-i-e-post-program-i-win-10/?tab=comments#comment-1710157

 

Jo, det finns skräppost i skräppostmappen. Men inte något av dessa två mail som jag vet att jag saknar. Sen vet jag ju inte om jag saknar fler mail.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På ‎2019‎-‎02‎-‎11 på 22:25, skrev ChristerE:

 

Office 365 är en abonnemangsform, så det är väl den vanliga Outlookklienten du använder. Och e-post som inte behöver ha med outlook.com att göra.

 

Testa att logga in till webbmejlen, som din e-postleverantör rimligtvis också erbjuder, och se vad du kan hitta där. Om du hämtar e-posten med POP så ser du inte i Outlook ifall e-postleverantören klassar mejl som spam. Hanterar du e-posten direkt på servern, med IMAP, så ser du vad e-postleverantören har för sig.

 

Det stämmer att jag har Outlookklienten. Jag har Office 365 på jobbet och via det abonnemanget möjlighet att även ladda ner Office 365 lokalt på min hemdator. Hämtar epost med POP. Kan det vara någon inställning jag kan göra i Outlookklienten? Jag hade från början Outlook 2007 på min hemdator. Jag fick strul med mailen där först, kunde ta emot men inte skicka. Får felmeddelande "Microsoft Office Outlook - har inte implementerats". Försökte få ordning på det,  men lyckades inte och i samma veva laddade jag ner Office 365 istället. Kan kanske ha ett samband. Har kvar Outlook 2007 på datorn och ser nu att inkomna mail finns där med. Fast inte de saknade mailen dock. Idéer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-02-11 på 21:07, skrev AnnaK:

Skulle logga in på en jobbsite och hade glömt lösenordet, valde att klicka i "glömt lösenord" men fick inget mail.

Säker på att jobbsiten har din nuvarande mejladress och ingen gammal, eller för den delen att det finns något stavfel i mejladressen som är lagrad på jobbsiten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, skrev AnnaK:

Det stämmer att jag har Outlookklienten.

Hämtar epost med POP. Kan det vara någon inställning jag kan göra i Outlookklienten?

Har kvar Outlook 2007 på datorn och ser nu att inkomna mail finns där med. Fast inte de saknade mailen dock. Idéer?

 

Samma tips som tidigare, logga in med webbmejlen för att se vad du hittar där (som e-postleverantören sannolikt stöder).

 

Finns det spamfilter aktiverat för din e-postlåda hos e-postleverantören är mejl som bedömts vara spam flyttade till skräppostmappen (den på servern) innan mejl hämtas med POP.

 

Du skrev att mejl också kommer till Outlook 2007. Det hör inte till frågan i tråden, men det verkar som du har kryssat för "Spara på servern" (en inställning som finns för POP). Kollar man ibland e-posten i andra enheter än den man i huvudsak hämtar e-posten till, så är det bra att i de enheterna ange "Spara på servern" så att sedan all e-post kan hämtas till "huvuddatorn för e-posten". Har man detta aktiverat även på datorn där man i huvudsak hanterar sin e-post måste hämtningen av e-post hela tiden kolla vad som redan är hämtat. Vill man ha tillgång till all e-post direkt på e-postservern är IMAP ett bättre alternativ, förutsatt att e-postleverantören erbjuder tillräckligt stort lagringsutrymme för e-posten.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...