Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installera extra SSD-disk


Hans54

Rekommendera Poster

Min son ska installera en extra SSD-disk på sin hembyggda stationära dator.

Disken är en Samsung SSD 860 EWO.

Disken syns i Enhetshanteraren men inte i Diskhantering, vad behöver han göra

för att den ska dyka upp där ?

Disken ska vara en extra disk så den ska inte innehålla något op-system.

OP Win 10 ligger på en annan likadan SSD disk.

 

Mvh/Hans

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dubbelklicka på den lilla SSD:n i Enhetshanteraren och berätta vad det står i Statusrutan.

 

Samsung har ett program som heter Magician (eller något liknande) som är till för att hantera deras SSD:er. Om du inte redan har det installerat så installera det och se om det kan upptäcka den lilla SSD:n.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I så fall verkar Magician inte vara klar. Be honom att försöka igen.

 

Är det en ny SSD eller har den flyttats från någon annan dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske prova och partitionera den nya disken ? Ta bort befintlig partition på 549 MB (megabyte)

och göra en enda ny 250 GB partition på hela nya disken.

Sedan formatera partitionen med NTFS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säkert att han inte kört Samsungs program Data Migration eftersom det står om misslyckad migrering?

Har han läst installationsguiden för Magician?

https://www.samsung.com/semiconductor/minisite/ssd/download/tools/

 

Se om det går att kopiera all text i Statusrutan i Enhetshanteraren och klistra in den i ditt svar.

 

2 minuter sedan, skrev jannejanne:

Kanske prova och partitionera den nya disken ? Ta bort befintlig partition på 549 MB (megabyte)

och göra en enda ny partition på hela nya disken (125 ?, 256 ?, 512?, ???? GB)

Sedan formatera partitionen med NTFS.

Enheten som syns i Diskhantering är väl den gamla SSD:n med Windows på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev jannejanne:

Kanske prova och partitionera den nya disken ? Ta bort befintlig partition på 549 MB (megabyte)

och göra en enda ny 250 GB partition på hela nya disken.

Sedan formatera partitionen med NTFS.

Läs tråden en gång till. Det är inte första gångnen du förvirrar en tråd med dina inlägg. Frågan gäller en 250 GB SSD som inte vill visa sig. Inte C disken på 500 GB. Ta bort partitionen på 549 MB kommer att innebära att datorn inte kommer att starta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, skrev Hans54:

Det är mycket att välja på i Magician, vilket ska han välja ?

Först och främst ska han se om disken hittas av magician. Kilcka på pilen uppe till vänster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev vertpre:

Läs tråden en gång till. Det är inte första gångnen du förvirrar en tråd med dina inlägg. Frågan gäller en 250 GB SSD som inte vill visa sig. Inte C disken på 500 GB. Ta bort partitionen på 549 MB kommer att innebära att datorn inte kommer att starta.

Beklagar mitt inlägg, mina kunskaper i Windows är inte de bästa.....

Men borde inte den nya disken kunna hittas med W10s partitionerningsprogram.

Eller W10 saknar partitioneringsprogram ?

Och hur ser det ut i BIOS ? Är den nya disken "aktiverad" i BIOS ?

För är den inte accepterad i BIOS blir det ju svårare. Även om jag varit med om att hårddiskar som inte aktiverats i BIOS, hittats av Windows. Om hårddisken har ett filsystem som kan indentifieras av Windows.

Har hårddisken ett filsystem som inte idenfieras av Windows, ja då finns hårddisken inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, skrev Hans54:

 

Det finns ju en mängd olika filer att ladda ner, vilken ska han välja ?

Magician Software for Consumers -  Installation Guide

 

Men att börja med det som vertpre skrev senast är ju bra.

 

Kan din son tänka sig att registrera sig här?

Det blir lite lättare om all info sker direkt i stället för via dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, skrev jannejanne:

Beklagar mitt inlägg, mina kunskaper i Windows är inte de bästa.....

Men borde inte den nya disken kunna hittas med W10s partitionerningsprogram.

Eller W10 saknar partitioneringsprogram ?

Och hur ser det ut i BIOS ? Är den nya disken "aktiverad" i BIOS ?

För är den inte accepterad i BIOS blir det ju svårare. Även om jag varit med om att hårddiskar som inte aktiverats i BIOS, hittats av Windows. Om hårddisken har ett filsystem som kan indentifieras av Windows.

Har hårddisken ett filsystem som inte idenfieras av Windows, ja då finns hårddisken inte.

Problemet är just att av någon konstig anledning så dyker inte den nya SSD:n upp i programmet Diskhantering, som är partitioneringsprogrammet som ingår i Windows. SSD:n finns i BIOS/UEFI eftersom den syns i Enhetshanteraren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-01-21 på 12:23, skrev Cecilia:

Problemet är just att av någon konstig anledning så dyker inte den nya SSD:n upp i programmet Diskhantering, som är partitioneringsprogrammet som ingår i Windows. SSD:n finns i BIOS/UEFI eftersom den syns i Enhetshanteraren.

Då gissar jag att disken börjar med en partition som Windows inte kan identifiera.

För på mina diskar som innehåller Windowspartitioner först och sedan linuxpartioner så syns inte linuxpartionerna i W7. Enbart Windowspartitioner syns.

Och det är därför Diskhantering inte ser nya SSD disken. Den börjar med för W10 okänd partition.

Har själv installerat flera stycken Samsung SSD men aldrig märkt problemet eftersom jag använder linux partitioneringsprogram.

En möjlighet skulle vara att koppla ur den hårddisken som innehåller Windows (så att den inte skrivs över av misstag) och sedan skriva över den nya hårddisken med 00000000 ( med tex killdisk) för att ta bort Samsungs partitionering.

Men det förutsätter ju att datorn går att starta från tex ett USB-minne eller CD-skiva med killdisk.

http://www.killdisk.com/killdisk-home.htm

Och det går kanske inte heller utan än ändra en massa säkerhetsinställningar i BIOS/UEFI.

Säkerhetsinställningar gjorda för hindra att datorn startas med ett annat operativsystem än Windowsinstallationen.

Säkerhetsinställningar som protesterar mot att dom ändras

(Vill du verkligen minska säkerheten ? Detta innebär stora risker ! osv.)

Så slutsatsen blir kanske att det är nödvändigt använda Samsungs program. Magican.

Hoppas Magican är gjort för installation av en extra hårddisk.

Inte bara för att byta en vanlig hårddisk till en Samsung SSD. Vilket verkar vara syftet !

När jag läser på länken.

https://www.storagereview.com/samsung_magician_and_data_migration_overview

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Jag hade et lignende problem när jag köpte en hårddisk. Sedan kontaktade jag den plats där jag köpt den (https://www.avxperten.dk) och bad dem om råd. Jag hjälpte dem att göra en "Felsökning" där vi hittade problemet.Nu vet jag inte var du köpte den, men kanske har de en som kan hjälpa dig med problemet?Annars går du långt med Google och eventuellt. gör en felsökning. Lycka till med vad jag hoppas du får reda på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Provaprobe:

Jag hade et lignende problem när jag köpte en hårddisk. Sedan kontaktade jag den plats där jag köpt den (https://www.avxperten.dk) och bad dem om råd. Jag hjälpte dem att göra en "Felsökning" där vi hittade problemet.Nu vet jag inte var du köpte den, men kanske har de en som kan hjälpa dig med problemet?Annars går du långt med Google och eventuellt. gör en felsökning. Lycka till med vad jag hoppas du får reda på.

 

Kan du beskriva mer vad det var för problem du hade och vad för felsökning du gjorde?

Det kan ju vara till nytta för problemlösningen nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

He,j se detta och det verkar gälla hos dig och det finns en lösning:

Easy fix to SSD not showing up in Windows 10 from Easeus.com

 

https://www.easeus.com/storage-media-recovery/ssd-not-showing-up-windows-10.html

I got a new Samsung SSD 850 Evo. But when I connected it to my PC, it just does not show up in Disk Management. Then I go to Device Manager and find that it is listed there. I don't know what is the problem. Please help!"
 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-01-20 på 13:47, skrev Hans54:

Min son ska installera en extra SSD-disk på sin hembyggda stationära dator.

Disken är en Samsung SSD 860 EWO.

Disken syns i Enhetshanteraren men inte i Diskhantering, vad behöver han göra

för att den ska dyka upp där ?

Disken ska vara en extra disk så den ska inte innehålla något op-system.

OP Win 10 ligger på en annan likadan SSD disk.

 

Mvh/Hans

Hur har det gått för din son?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick tillgång till min sons disk igår, körde DiskPart på den så nu fungerar den som den ska.

Tack till X-Man för tipset om Disk-Part

Mvh/Hans

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, skrev Hans54:

Tack till X-Man för tipset om Disk-Part

Vad bra att disken fungerar nu.

Fick du tipsen om Disk-Part någon annanstans?

För jag kan inte hitta det i tråden eller för den delen någon som kallar sig för X-Man.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...