Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte komma åt internet


Jonky424

Rekommendera Poster

Hej har ett problem det är så jag kan inte använda wifi eller kabel på en stationär dator Lenovo heter den. Wifi fungerade i går men nu finns det inte längre har testat starta om datorn och modemed flera gånger. 

 

Gjort felsökning testat ipconfig m.m men inget funkar där man ser nätet den ikonen har enbild på en skärm och kabel som ser ut som en nyckel med röttkors.

 

Klickar man där så står det inget nätverk har testat med kabel funkar inte heller

Vad kan ha hänt? 

 

Tack på förhand om svar 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får datorn en IP-adress enligt ipconfig när du använder nätverkskabel?

Det säger lite om problemet är mellan datorn och routern/modemet eller i routern/modemet och dess internetanslutning.

 

Har du en annan dator, mobil eller surfplatta som kan koppla upp sig via din router/modem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Cecilia changed the title to Kan inte komma åt internet
  • 4 veckor senare...

Hej förlåt för att det tog lite tid innan jag har svarat.  det fungerar med kabeln mobilen får kontakt med med modemet har kollat runt på lenovos hemsida vad jag kan hitta där så menar dom att man ska in i bios trycka på Wlan det trådlösa nättverket men jag hittar inte det. hittar nått som heter Lan nånting men vågar inte klicka på det
 

det gäller en stationär dator som har inbyggt trådlöst nätverk datorn

heter Lenovo H515s win 8.1

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad bra att det åtminstone fungerar med nätverkskabeln.

 

Det kan tänkas att det har blivit något konstigt med nätverksprofilen för ditt trådlösa nätverk och då är det bäst att få datorn att ta bort den profilen och sen lägga till anslutningen igen.

Den här sidan beskriver hur man tar bort en nätverksprofil för ett trådlösat nätverk i Windows 8.1 och 10: https://www.thewindowsclub.com/delete-wifi-network-profile-windows

 

Sen finns ju möjligheten att ditt trådlösa nätverkskort har gått sönder. Det kan du testa genom att försöka ansluta till någon annat trådlöst nätverk, t ex genom att sätta upp mobilen som "hotspot" i inställningarna och sen försöka få datorn att ansluta till det.

 

12 timmar sedan, skrev Jonky424:

hittar nått som heter Lan nånting men vågar inte klicka på det

Kan du skriva exakt vad det heter och under vilken rubrik det finns?

Eller ta ett foto och bifoga till ditt svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LAN Boot Agent är något helt annat så den ska du inte röra.

 

Din tjänst WLAN Auto Config är redan startad eftersom den körs.

 

Mobiler varierar en hel del när det gäller inställningar men i min gamla Android-mobil är det under rubriken Trådlöst och Nätverk och sen Mer... för att komma till Internetdelning och hotspot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, skrev Jonky424:

vart hittar jag så jag kan sätt mobilen som "hotspot" i inställningarna ?

Det beror ju på vilken mobil och operativsystem du har.

I min S9 med Pie hittar man det under Inställningar-Anslutning-Mobil hotspot och Internetdeln.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har en sony experia tror det är x eller z verkar som mobilen hittar det får  en  ikån på wifi så det verkar funka men fråga kan man flytta över bilder på det här sätet? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att du kan surfa på datorn via mobilen?

I så fall är ju inte det trådlösa nätverkskortet sönder.

 

Har du prövat med att ta bort nätverksprofilen som jag skrev om förut?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej det gick inte surfa på datorn via mobilen. ska testa det du skrev hur gör jag sen för att installera det trådlösa igen ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du tar fram listan över tillgängliga trådlösa nätverk och väljer att ansluta till routerns, precis som du väl gjorde när du skulle ansluta till mobilens hotspot.

 

Men om du inte kan surfa via mobilen kan det vara något annat problem. Försök att ansluta datorn till routerns trådlösa nätverk, leta reda på Kommandotolken och skriv:

 

ipconfig /all

 

Ha kvar fönstret med resultatet och anslut datorn med nätverkskabel till routern. Kopiera resultatet och klistra in i ditt svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

verkar som det inte finns nått trådlöst nätt på datorn men får upp annat när jag tar bort profil lägger upp bild på det 

 

1877269280_Namnls.thumb.jpg.be5ba3671f9b0b9f6319304f9286868f.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ipconfig anser att det inte finns något trådlöst nätverkskort i datorn.

 

Ta fram Enhetshanteraren och se vad som listas när du expanderar Nätverkskort.

 

Om du använder Skärmklippverktyget för att ta dina skärmbilder så kan du ställa in det så att det kopierar bara en fyrkant som du markerar i stället för hela skärmen. Då blir den uppladdade bilden inte så liten och det blir lättare att läsa vad det står.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det enda som kommer fram under nättverk är bara realtek PCie FE Fammily controller som ligger där inget annat .

har inget skärmklippverktyg

 

har läst om att det finns program som kan stänga av trådlöst nättverkskort 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

42 minuter sedan, skrev Jonky424:

har läst om att det finns program som kan stänga av trådlöst nättverkskort 

Och du körde ett sånt program just den 18 eller 19 januari

Även när det trådlösa nätverkskortet är avstängt brukar det finnas med i Enhetshanteraren. Men du kan ju kolla i BIOS/UEFI för säkerhets skull.

 

Skärmklippverktyget har ingått i Windows sen åtminstone Windows 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej jag har inte kört nått sånt program tänkte att det kan ha blivit instalerat i backrunden utan att jag märkt det. 

 

under villken kategori kan wifi ligga i bios ska kolla där igen 

 

ok det visste jag inte att skärmklipningsprogrammet  fanns ens  där ser man 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...