Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Flytta över ssd-diskar till ny dator


belton

Rekommendera Poster

Behöver råd. I min nuvarande dator har jag 2 ssd-diskar jag vill flytta över till ett nytt datorbygge. Ena disken 128gb har windows installerat. Och den andra 256gb har spel och andra filer på. 

 

Nya bygget kommer få en helt fräsch installation av windows på en snabb m2 ssd. Kan jag koppla in de gamla diskarna i nya bygget utan att göra något innan? En del filer vill jag ju ha med mig och spara. Men tanken är att blåsa dessa två gamla helt rena sen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Mitt första råd är att ta en diskbackup av din systemdisk till extern disk, koppla ur din andra SSD helt.

Installera din M.2 enhet

Sedan gör du en restore (återställning) av hela innehållet från den externa disken till M.2.

Startar upp datorn och rensar hela innehållet på den förra SSD.

Till sist kopplar du in den andra SSD.

 

Det andra alternativet kan vara att du har ett bra backup & restore program som utan att du behöver koppla ur någonting; läser av din systemdisk inkl. alla dolda partitioner och direkt överför dessa till den nya disken, dock då måste du kanske då i Bios -setup tala om vilken disk som skall vara först i BOOT-prioritet.

 

Finns flera alternativ och du kan säkert få andra råd om detta.

Oavsett vilket så måste du till sist se till att rensa eller åtminstone ta bort gamla boot-partitioner på den första SSD system-disken och möjligen skall den heller ej längre vara Primär under Diskegenskaper.

Mvh

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir ofta problem om man försöker flytta en Windows-installation till en annan dator så att man ska klona (kopiera) den gamla systemdisken till den nya i nya datorn håller jag inte med om utan tycker att en fräsch Windows-installation med just de drivrutiner som passar den nya datorn är bäst.

 

11 timmar sedan, skrev belton:

Kan jag koppla in de gamla diskarna i nya bygget utan att göra något innan? En del filer vill jag ju ha med mig och spara. Men tanken är att blåsa dessa två gamla helt rena sen. 

Ja, så länge som UEFI (BIOS) är inställd på att datorn ska startas (bootas) från den nya M2.SSD-disken och inte den gamla SSD:n. Finns ingen egentlig anledning att blåsa dem rena sen utan de kan fortsätta vara en säkerhetskopia (backup) av filerna.

 

11 timmar sedan, skrev belton:

Och den andra 256gb har spel och andra filer på. 

Spel och andra program måste installeras i den nya Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...