Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Svart färg i färgpatron


loveit

Rekommendera Poster

Ursäkta en dum fråga, har Canonskrivare pixma ip 2850, inget behov av färgskrift, färgpatronen tom, kan jag fylla den med svart färg? Går att använda patronen för svart skrift? Och om det inte går, hur gör jag för att slippa att det hela tiden poppar upp  en ruta med att utropstecken om färgpatronen? Kan jag ta bort den och stoppa en ny svart patron så har jag två patroner med svart färg?  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då blir nog skrivaren förvirrad. Patronerna ser olika ut, de pratar med skrivaren och skrivaren blandar färg även vid svart/grå skrift.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Monshi för svar, utseendemässigt kan jag inte se någon skillnad mellan patronerna, de har exakt samma storlek, innehållet däremot är ju annorlunda. Jag är inte tekniskt kunnig men när det poppar upp en ruta med utropstecken att nivån i färgpatronen är låg, vet då skrivaren vilken färg som är på väg att ta slut? det är ju 3 olika färger inne. Eller är det så att utropstecknet är för nivån av bläcket oavsett färg? Om det är det senare fallet så kanske kan man stoppa en svart patron. Men som du säger är det fråga om signal som är olika från patronerna.? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang skrivare så kan jag rekommendera att köpa Råd och Röns test av skrivare. De testa 147 olika skrivare under 2017-18. både laser och bläck.
Det är MYCKET intressant att läsa utskriftskostnaderna.

Köper man en laserskrivare så räcker dessa sk. toner längre, men är dyra att köpa nya. Här nedan kommer några ex. på utskriftskostnader och som är hämtade från Råd o Röns test. Allra sist kan ni se eccotankskrivarnas kostnader avseende Epsons skrivare. Canon fanns inte då. En bekant köpte en Epson eccotank på julrean för 1499:-

 

Laserskrivare.

Utskrift av text       A4 030-0,35:-/sida

Utskrift av exelark A4 1,50-2,80:-/sida

Utskrift av foto       A4 6-7:-/sidan

 

Vanlig bläckstråleskrivare

Utskrift av text       A4 0,60:-/sida

Utskrift av exelark A4 0:90-2:20/sida

Utskrift av foto       A4 8:-

 

Epson Eccotank

Utskrift av text       A4 0,01:-/sida

Utskrift av exelark A4 0,08:-/sida

Utskrift av foto       A4 0,55:-/sida

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, men håller man på med fotoutskrifter finns i dag tyvärr inget alternativ mot en bra bläckstråleskrivare om minst 6 färgpatroner, om man eftersträvar hög bildkvalitet på fotopapper, annars en bläckstråleskrivare med 5-bläckpatroner och fortfarande kan skriva helt fantastiska bilder på fotopapper.

En laserskrivare kan ej hantera fotopapper och ej heller den höga upplösning som en bra bläckstråleskrivare utför.

 

Självklart blir varje utskrift med en bläckstråleskrivare dyrare, även i sv/vitt och på pappersformat -  även om dessa blir billigare än färgutskrift.

Sedan så ställer man ju in i skrivarens utskriftprogram att detta skall ske i snabb(eco), normal, hög eller fotokvalitet och på vilken typ av papper.

 

Så, det är en balansgång om man vill kunna få mycket färg eller sv/vita utskrifter på vanligt papper till lägsta kostnad, eller ha hög kvalitet på sina utskrifter och får då betala mer/utskrift

 

Dessutom kommer idag många bra multifunktionsskrivare med inbyggd skanner och programvara för att tex. skanna in pappersdokument eller varför inte digitalisera sina gamla foton man har liggandes?

Det går inte att göra med en laserskrivare som bara har en funktion - att kunna skriva ut.

Dessa är gjorda för att skriva ut många sidor i snabb takt till relativt låg kostnad.

 

I första hand anser jag det är behovet som styr (vad vill jag kunna göra och vad skall det användas till och till vilken kvalitet), sedan kan man börja leta efter tester och fundera på fabrikat och modell, prisjämförelser och annat.

 

Men en bläckstråleskrivare kommer alltid att blir dyr i längden och inte minst priserna på patronerna, men även att man måste hålla igång en bläckstråleskrivare med jämna mellanrum, åtminstone nån gång/månad för att inte munstyckena skall torka igen och ge oönskade sk. ränder eller annat stök på utskrifterna och då kanske kräver en extra rengöringsprocedur som då kostar extra svindyr färg.

Det behövs inte med en laserskrivare och en laserskrivare i sv/vitt istället för färglaser blir ännu billigare.

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt rätt och rätt papper är avgörande. Tidigare tester visar också att för att få bra fotoutskrifter så måste man använda fotopapper från respektive skrivartillverkare.
Jag vet inte om detta ännu gäller, men så var det för några år sedan. Har dock sett fotoutskrifter av laser (Samsung) som blev väldigt bra på vanligt papper.

 

För ett antal år sedan så höll jag på med att fylla på bläckpatronerna själv. Det fanns färdiga satser att köpa till olika skrivare och i mitt fall hade jag då en Canon.

Stod i tvättstugan med en injektionsspruta med blått bläck och sprutade in i patronen. Tryckte för hårt, varpå nålen lossnade från sprutan och den blå färgen sprutade ut över tvätt och över mig. Även om skrivarbläcket brukar upplösas av vatten så kan jag säga att på kläder och hud sitter det stenhårt.  Hade en stor fläck blått i pannan i flera veckor och en del tvätt fick kastas. Därefter har jag aldrig försökt igen att fylla någon patron.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-01-16 på 17:54, skrev loveit:

Kan jag ta bort den och stoppa en ny svart patron så har jag två patroner med svart färg?

Du kan ju testa att tejpa över chippet (kontaktytorna) på färgpatronen.

Antagligen bråkar skrivaren om att det inte finns någon giltig patron och vägrar skriva ut men den kan också tolka det som att den inte känner igen patronen men väljer att låta dig skriva ut ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Tack alla för svar! Här kommer ett sent svar efter influensan, Skrivaren vägrade skriva oavsett hur jag gjorde:  tejpade för chippet både på patronen och i patronhålet, stoppade 2 patroner med svartbläck, fyllde färgpatronen med svarbläck och tog bort tejpen, körde med bara svartbläckpatroner, in i inställningar och markerade grårutan.... absolut förgäves, det var bara att köpa nytt färg patron, men när den är slut så ska jag låtsas som om det regnar och fortsätta med svart skrift.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...