Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Flytta innehåll från gammal till NY hårddisk


ptrro
 Share

Rekommendera Poster

Efter att igår installerat W 10 på 7an ser jag ett behov av kommande

utbyte av hårddisk.

Har en tre gånger så stor disk jag tänker byta till

OM

det nu går så enkelt som att bara kopiera över från gamla disken till den nya.

Eftersom det är en startdisk bör det ju starta sen igen efter bytet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, skrev ptrro:

det nu går så enkelt som att bara kopiera över från gamla disken till den nya.

Nej, det går inte.

Du behöver ett bra verktyg för att klona disken men som samtidigt inte krymper den nya till samma storlek som den gamla.

Ev. får man först klona och sedan utöka storleken.

 

Någon av de stora kända företagen för denna tillämpning:

https://www.aomeitech.com/

Citat

With AOMEI Backupper you can not only restore everything back to its original state or retrieve lost/deleted data, but also clone a smaller HDD to a larger HDD for disk upgrade, or clone HDD to SSD for better performance.

 

https://www.easeus.com/

Citat

Easily clone a smaller HDD to a larger HDD for disk upgrade, or clone HDD to SSD for better performance.

 

https://www.macrium.com/

Citat

It is possible to clone an entire hard drive or specific partitions on a hard drive. This is useful if you are upgrading to a larger hard drive.

 

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förvisso är det riktigt som föregående talare säger, men man måste inte klona, det räcker med en fullständig "Diskbackup" från tex. Acronis backup S/W (betalprogram).

 

Och där kloning och diskbackup är två skilda saker.

Kloning kräver i regel också att måldisken är minst lika stor som källdisken.

 

I Acronis s/w tar en diskbackup med även alla dolda partitioner samtidigt kan man själv välja att bocka ur vissa egna mappar och en sådan typ av backup kan enkelt återskapas via direkt eller från ett botbart media tex. CD-usb-sticka och backupfilen läses då från annan disk eller från nätverksdisk.


Medan en Kloning medför en viss risk: den läser av hela disken och gör även ändringar på måldisken (ibland även på källdisken), för att denna skall spegla källdisken i så nära detalj som möjligt - det finns vissa risker med att utföra en kloning och att starta sitt operativsystem från den nya disken dit källan blivit klonad från.


Så jag skulle nog ta det lite försiktigt med "kloningsprogram" och satsa på regelrätta disk-backuper istället.

Jag har haft en hel del erfarenheter av detta, särskilt sådana eftersom den måldisken kanske inte ens kommer att kunna bootas upp och läsa in operativsystemet vid  "restore", alltså återställning av en sådan klonad disk.

I vissa fall har även källdisken blivit korrupt.

 

Visst det kan fungera med kloning och då är det inga problem, personligen använder jag uteslutande diskbackup för allt sådant och har testat att det verkligen fungerar i skarpt läge så att säga, då jag behövt att återställa en disk eller partition - och dessutom få den bootbar.

Mvh

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Jag har klonat systemdiskar med Clonezilla utan större problem.

Det har hänt att jag behövt göra en startreparation vid första start från den nya disken (Win7).

 

/ Jari

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Lasse "newbie" Johansson
På 2019-01-18 på 21:05, skrev Flyfisherman:

 

Medan en Kloning medför en viss risk: den läser av hela disken och gör även ändringar på måldisken (ibland även på källdisken), för att denna skall spegla källdisken i så nära detalj som möjligt - det finns vissa risker med att utföra en kloning och att starta sitt operativsystem från den nya disken dit källan blivit klonad från.


Så jag skulle nog ta det lite försiktigt med "kloningsprogram" och satsa på regelrätta disk-backuper istället.

Jag har haft en hel del erfarenheter av detta, särskilt sådana eftersom den måldisken kanske inte ens kommer att kunna bootas upp och läsa in operativsystemet vid  "restore", alltså återställning av en sådan klonad disk.

I vissa fall har även källdisken blivit korrupt.

 

Visst det kan fungera med kloning och då är det inga problem, personligen använder jag uteslutande diskbackup för allt sådant och har testat att det verkligen fungerar i skarpt läge så att säga, då jag behövt att återställa en disk eller partition - och dessutom få den bootbar.

Mvh

 

Får jag vara nyfiken och fråga vad du använt dig av för kloningsprogram som inte bara gjort klonen ej körbar utan dessutom skadat källdisken?

 

Har själv klonat flera hdd men aldrig fått källdisken skadad. Å andra sidan har jag aldrig behövt använda de klonade diskarna så jag vet å andra sidan inte om dessa diskar varit körbara. Själv har jag använt Macrium Reflect Free.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Flyfisherman
På 2019-02-20 på 03:20, skrev Lasse "newbie" Johansson:

 

Får jag vara nyfiken och fråga vad du använt dig av för kloningsprogram som inte bara gjort klonen ej körbar utan dessutom skadat källdisken?

 

Har själv klonat flera hdd men aldrig fått källdisken skadad. Å andra sidan har jag aldrig behövt använda de klonade diskarna så jag vet å andra sidan inte om dessa diskar varit körbara. Själv har jag använt Macrium Reflect Free.

 

Acronis tex. skriver också att kloningen om den utförs- fel är högst riskabel och påverkar inte bara måldisken utan även källdisken.

Acronis: [IMPORTANT] CLONING - How NOT to do this

 

Principen som används, dvs. de underliggande styrkommandona kommer från Microsoft databas - inget som produktutvecklarna själva hittat på.

Microsft robocopy som kan skrivas i en syntax i  bl.a. kommandotolken är ett sådant styrkommando.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Lasse "newbie" Johansson
På 2019-03-03 på 04:25, skrev Flyfisherman:

 

Acronis tex. skriver också att kloningen om den utförs- fel är högst riskabel och påverkar inte bara måldisken utan även källdisken.

Acronis: [IMPORTANT] CLONING - How NOT to do this

 

Principen som används, dvs. de underliggande styrkommandona kommer från Microsoft databas - inget som produktutvecklarna själva hittat på.

Microsft robocopy som kan skrivas i en syntax i  bl.a. kommandotolken är ett sådant styrkommando.

Intressant läsning! Vet du vilket program som är den absolut 100% säkraste mjukvaran att använda? Har själv planerat att framöver sätta i en SSD-disk i min laptop (som kör MS Win 10 v1803) och har ju definitivt inga planer på att ominstallera operativsystemet bara för att jag byter från mekanisk hdd till SSD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Acronis - har jag använt i mer än 15 år och sällan haft mankemang med.

Och det inbegriper att jag faktiskt kunnat utföra flera sk. återställningar (restore) till annan disk från en backup på annan disk, vissa boot-bara.

 

I nåt fall har jag blivit tvungen att om-aktivera Windows Licensen igen, men det är bara naturligt eftersom den känner av förändrad hårdvara. Inga problem normalt, såvida man inte har en sk. Windows OEM-version, då kan det hända att man får ringa upp telefonnumret till antingen Microsoft i Sverige eller på Irland och tala om vad man håller på med - inga problem det heller.

:)

 

Faktiskt flera av SSD-leverantörerna lägger till en bantad version av Acronis, dock kloningsvarianten och den brukar fungera bra, annars skulle dom inte ha denna.

 

Var bara mina ord att tänka på vid kloning: för tex. om det är något fel på en sektor tex. på hårddisken så kommer en kloningsprocess oundvikligen att klona även detta fel - vilket inte sker vid en Diskbackup tex.

 

Dessutom eftersom disken klonans måste också alla data från käll-disken  rymmas på måldisken utan att man kan ändra något.

Vid Acronis diskbackup kan man manuellt, sedan man först kontrollerat allting ang. storlekar etc. manuellt bocka ur dom kataloger som är för stora tex. bilder filmer etc.

 

Bara man får i gång sin nya disk, sedan kan man fundera på hur man säkrast tar en backup på annan enhet även för dessa.

Som sagt jag brukar allatid använda Diskbackup.

 

Oavsett vilket program du använder.

Finns ju gratis s/w medföljande eller att ladda hem från i princip alla SSD-tillverkare.

Vad är det för fabrikat och modellbeteckning?

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...