Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad händer


Pelle Penna

Rekommendera Poster

Jag är nyfiken och undrar om någon kan svara?

Jag driver en hemsida via Wordpress åt en förening. Jag brukar sköta detta via Opera webbläsare och ibland via Chrome. I Wordpress används ett tillägg som  heter Elementor.

Den sista uppdateringen av hemsidan skedde för två dagar sedan.

I går kväll försökte jag utföra ytterligare uppdatering av sidan men Elementor vägrade starta. Provade idag igen på morgon med samma resultat. Testade både Opera och Chrome.

Skrev då till Webbmaster som svarade att för henne var det inga problem.

Jag provade då igen, men felet kvarstod.

Fick då en ingivelse att testa med Edge och då fungerade allt. 

Nästa steg blev då att rensa all webbhistorik i både Opera och Chrome och då hoppade allt igång igen precis som det skulle.

Det är ju inte första gången som jag fått rensa webbhistoriken för att komma in på vissa sidor osv. men det här har jag aldrig upplevt förut.

Kan någon förstå och förklara vad som händer i cacheminne osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kort svar. Cache är svårt.

 

Lite längre svar. När en webbserver skickar en webbsida, bild, javascript etc osv till browsern så skickas det förhoppningsvis med information som kan användas i cache-syfte. Notera förhoppningsvis för det är inte alls säkert. Det jag tycker är enklast att jobba med är datum, när jag skickar min webbsida till browsern så skickar jag med datumet när sidan ändrades. Om browsern gör rätt så vid nästa anrop så skickar den med det datumet och jag kontrollerar om sidan ändrats och om det inte har det så säger jag till browsern, använd din cache. Om sidan är ändrad på så skickad jag nya sidan med det nya datumet. Det kallas på webbspråk för conditional request.

 

Ett annat sätt att göra det på är att man skapar ett mattematisk värde av innehållet i sidan (en hash) som man skickar med, men sen är flödet ungefär samma. Man jämför hash med det som finns på servern och så skickar nya sidan vid behov.

 

Hitils så verkar allt vädligt enkelt. Men beroende på om programmeraren har implementerat detta korrekt så kanske man inte får den sida man förväntade sig, beroende på inställning i din browser så kan knas uppstå. Men det värsta av allt är så kallade webacceleratorer, det är servrar på internet vars enda uppgift är att cacha trafik. Och dom kan vara konfigurerade precis hur som helst och där har jag väldigt ofta hittat problem med cachat data.

 

Så för att summera det kan uppstå fel, på servern, i din browser eller värst av allt mittemellan och exakt vad som händer är jättesvårt att säga om man inte detaljgranskar trafiken,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...