Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ändra nätverksanslutning till 5G


kiwi01
 Share

Rekommendera Poster

? Oj, det där med gem lät väldigt avancerat... jag vet inte om jag vågar mig på det. Jag kanske ska vänta på den nya routern ändå. Tack för tipset.

(Du påminner lite om min fd man som lyckades laga alla fel på sin bil med en gummisnodd och tändsticka. men det var ju på 60-talet förstås...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Manualen finns att hämta här:

https://www.comhem.se/kundservice/drift-och-felsok/compal-ch7486e

 

På sidan 9 beskrivs den bakre panelen och där 3 är resetknappen.

På sidan 10 står det hur man ska göra:

Citat

3 RESET Press and hold the RESET button for five seconds or longer to restore CH7486E to factory default settings. After factory default settings are restored, the gateway will restart and may take 5 to 30 minutes to find and lock on the appropriate communication channels.

 

Tillägg: Nja inte alla fel va? En del fel krävde lite järntråd ;)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska kolla i manualen. Den tipsade ju faktiskt även Vertpre om igår, men jag har inte orkat...
Tack till Vertpre också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äntligen gick det upp ett ljus. Strax efter att jag hade installerat routern blev jag ombedd att skaffa ett säkrare lösenord, så jag kompletterade det befintliga med två siffror, och det har jag använt mig av vid behov och gett till gäster.

Men nu fungerade inte det utan jag måste logga in med det ursprungliga lösenordet, då kommer jag in. Och när jag sedan skrev in det ursprungliga lösenordet även i mobilen försvann autentiseringsproblemet.

Wi-fi Direct står det fortfarande längst upp men det kanske inte gör något.

 

Och bara för skojs skull mätte jag hastigheten med kabeln i och fick 160 i nedladdning, och 51 utan tråd, visserligen lite magert men det känns som att allt rullar på mycket snabbare. Så min utrustning är det tydligen inget fel på. Nu ska jag bara försöka avbeställa routern (den kostar ju pengar) men det verkar vara svårt att komma fram.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite sorgligt känns det att jag idag återigen har bara 42,45 i hastighet mätt med tråd. Var ganska säker på att Comhem glömt att skicka rätt hastighet till mig, just det hände nämligen när hastigheten höjdes från 50 till 100, men glömskan uppdagades ganska omgående efter att jag ringde. Minns inte exakt när men någon gång förra året höjdes hastigheten från 100 till 150, men jag upplevde inte att det gick snabbare än tidigare, därav tror jag att de kan ha glömt denna gång också. Alternativet är att de håller på och går igenom våra hastigheter, från 1 februari gäller vårt nya gruppavtal så det är väl en del att fixa. Nya routern skickas tydligen till alla som vill ha bredband enligt det nya avtalet. Det är bäst att jag väntar på den och får se vad som händer. Det är ingen ide att försöka göra något innan, det blir bara en ny röra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Igår var det dags att ta i bruk den ny Com Hem WiFi Hub C2 :an. Det var enklare än någonsin, någon installationskörning i datorn (som jag alltid har fått göra) behövs inte längre utan det är bara att sätta modemkabeln mellan hubben och ett hål i väggen, samt ansluta hubben med strömkabeln och ett eluttag och vänta ca 10 minuter.  Sedan var det bara att sätta på datorn, surfplattan och mobilen som var och en sökte upp rätt modemnummer varpå jag loggade in.

 

Gick det fort då? Nää, det gjorde det inte! Jag får samma låga hastighet som med förra modemet, dvs 45-46 Mbit/s, oavsett om jag mäter med eller utan kabel. 
Lite märkligt kan jag tycka att det är, då jag för ca 2 år sedan gavs 100 Mbit/s, och vid mätning med kabel kom jag ganska nära 100, och någonstans runt 50-70 med wifi.

Så varför får jag så mycket mindre när jag borde få mer?

Det mest troliga är att jag på måndag ringer till Comhem och backar från 150 tillbaka till 100. Det är ju bara dumt att betala 99:- extra för något som man inte får. 

 

https://www.fixanatet.se/tradlost/wi-fi-standarder/

 

Jag har läst på lite om nätverkskort här ovan.

Mitt nätverkskort har standard 802.11b/g/n (2,4GHZ, och kan inte utnyttja 5GHZ.

802.11b är en av de äldsta standarderna, och gav maxhastighet på 11Mbit

802.11g är en uppföljare till föregående och gav stöd upp till 54 Mbit

802.11n är en stor uppgradering jämfört med tidigare standarder och är bakåtkompatibel med dessa. Vilken hastighet som uppnås, 150, 300 eller 450 beror bland annat på hur många antenner som enheten har.
(Vad menas med ”enhet” i det här fallet, dvs är det modemet som har antenner eller datorn? Jag ser inga synliga antenner.) En antenn klarar 150Mbit. Det tillkommer lite annat också som påverkar.

Vilken slutsats ska jag dra av att mitt kort har både b, g och n?

Enligt Dells hemsida har alla deras Inspiron-datorer (som är deras billigaste modell) även idag just detta kort, samma som jag har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, skrev kiwi01:

Vad menas med ”enhet” i det här fallet, dvs är det modemet som har antenner eller datorn?

I ditt fall gäller det enheten du kallar för modem och mer exakt dess accesspunkt.

 

23 minuter sedan, skrev kiwi01:

Vilken slutsats ska jag dra av att mitt kort har både b, g och n?

Än så länge normalt men i datorer och accesspunkter (routrar mm)  som säljs nu är det vanligt även med ac och 5 GHz.

 

27 minuter sedan, skrev kiwi01:

Jag får samma låga hastighet som med förra modemet, dvs 45-46 Mbit/s, oavsett om jag mäter med eller utan kabel. 

Det låter som att det kan vara problem med den centrala utrustningen, kabeln till din lägenhet eller din egen nätverkskabel.

 

Det kan vara bra att fråga grannar om de kan mäta sina internet-hastigheter för att se om det är fler i fastigheten som är drabbade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knappast min egen nätverkskabel eftersom hastigheten är den samma med den gamla kabeln som den nya som kom med nya modemet. Den centrala utrustningen är absolut värt att kolla, liksom grannarnas hastighet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom problemet med hastigheten kvarstår efter igångsättandet av den nya huben/modemet, ringde jag Comhems kundtjänst igår. Personen där kunde enkelt spåra min utrustning och det är 150 Mbit/s som de skickar till mig, och faktiskt är det tom 157 som mitt modem enligt honom tar emot. Kablarna är nya och avståndet är det inget fel på så varför denna hastighet inte når min dator måste bero på något annat.
 (Jag nämnde mitt nätverkskort 802.11b/g/n och att det inte kan ställas om till GHZ, men enligt honom var det ett fullgott kort, men det hade inte med den här saken att göra om jag kopplar in kabel, kortet har betydelse vid wi-fi överföring.)

Han rekommenderade mig att kontakta Dell, kanske kunde de ge mig tips. Dell har ju en chatt men den är till för dem som ska handla, mitt serviceavtal har gått ut för länge sedan.
Kanske finns svaret redan i inläggen ovan, har inte repeterat dem, men jag vore tacksam om någon kan tipsa om en tänkbar lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske nämnts men:

Är det exakt samma förhållanden när du får 42 i hastighet som när du fick 160?

Samma dator, samma kabel, inget annat som ex. tv-box inkopplad?

Ungefär samma tidpunkt?

 

En möjlighet är att nätverkskortet är dåligt, antingen rent mekaniskt med stift eller lödning, eller på komponentnivå.

En annan dator skulle ju vara bra att ansluta för att mäta med den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Telia 250 och näst nyaste routern. 2 st stationära körs med sladd och laddar ner en bra bit över 300.  Trådlös laptop endast 40, tfn S6 180 och tfn S8 280 och "paddan" 200 och går automatiskt på 5G. TV:n är ansluten till samma router med sladd. Utan sladd klarar TV:n inte 4K riktigt bra. Haft allt detta i 5 år och har a l d r i g klickat.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

47 minuter sedan, skrev Mikael63:

Kanske nämnts men:

Är det exakt samma förhållanden när du får 42 i hastighet som när du fick 160?

Samma dator, samma kabel, inget annat som ex. tv-box inkopplad?

Ungefär samma tidpunkt?

 

En möjlighet är att nätverkskortet är dåligt, antingen rent mekaniskt med stift eller lödning, eller på komponentnivå.

En annan dator skulle ju vara bra att ansluta för att mäta med den.

 

Ja, när det gäller gamla routern så var det exakt samma förhållanden när jag fick 42-45 och 160, men 160 fick jag enbart vid två tillfällen och sedan försvann det igen. Samma dator (stationär) , samma kablar, alla möjliga tider, ja Tivo-box inkopplad men inte på just då. 

Supporten på Comhem i går menade att nätverkskortet inte var problemet, det används bara om jag surfar via wi-fi, dvs inte har kabeln i. (jag fick ju alltid samma hastighet med eller utan.) Stämmer det inte det han sa?

Sedan i lördags använder jag nya modemet, nya kablar men ingen förbättring, som jag skrev. 
Ja, jag har faktiskt en lap-top också som jag inte använder, avser att testa den men där måste jag logga in på ett speciellt vis så jag har inte "hunnit".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev kiwi01:

Supporten på Comhem i går menade att nätverkskortet inte var problemet, det används bara om jag surfar via wi-fi, dvs inte har kabeln i. (jag fick ju alltid samma hastighet med eller utan.) Stämmer det inte det han sa?

Datorn har ett nätverkskort för kabelanslutning och ett annat för trådlös anslutning så visst stämmer det.

 

1 timme sedan, skrev kiwi01:

Ja, jag har faktiskt en lap-top också som jag inte använder, avser att testa den men där måste jag logga in på ett speciellt vis så jag har inte "hunnit".

Ska bli intressant att se resultatet av det.

 

En sak som du skulle kunna testa är att starta datorn i felsäkert läge med nätverk. I det är färre processer och annat igång i bakgrunden så det kollar att det inte ligger något annat i bakgrunden som också använder internetanslutningen.

https://support.microsoft.com/sv-se/help/12376/windows-10-start-your-pc-in-safe-mode

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ser vad det heter t ex i Enhetshanteraren.

 

Om du menar var du fysiskt hittar det i datorn så är det antagligen en del av moderkortet.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något sådant kort har jag inte lyckats identifiera i Enhetshanteraren .

 

Har inte "hunnit" testa hastigheten i bärbara datorn, men däremot på surfplattan, I ett annat rum än modemet finns. Mätning med appen Bredbandskollen gav resultatet 163 Mbits, medan mätning via webbsidan Bredbandskollen gav 45. Vad ska jag tro???

Redigerad av kiwi01
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev kiwi01:

Något sådant kort har jag inte lyckats identifiera i Enhetshanteraren .

I Enhetshanteraren borde det finnas en grupp som heter Nätverkskort (eller något liknande) och om man expanderar den bör båda nätverkskorten bli synliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma ojämna resultat av mätningar med två helt skilda enheter skulle för mig utesluta fel på något nätverkskort (trådlöst som kabelanslutet)

Om man får ojämnt resultat vid mätningar över wifi kan det bero på många olika faktorer och är väl närmast att betrakta som normalt men nu förekommer ju denna ojämnhet, på ett likartat sätt, även med kabelansluten enhet.

Det som då kommer härnäst är ju router/gateway men det är långsökt att det skulle vara ett likadant fel på två enheter varav en gammal, en ny va?

Comhems mätning visade 157. När de mätte. Just då.

Skulle du gjort samma mätning just då skulle du också kunnat få ett bra resultat.

Om Comhem skulle kunna aktivera loggning och mäta över en längre tid skulle de kanske få lika nedslående resultat som dig.

 

Har du kontrollerat/bytt nätverkskabel mellan fiberkonvertern och routern? Det skulle ju kunna glappa där.

I min förra routers gränssnitt (ADSL) kunde man se med vilken hastighet den var ansluten. Finns någon sådan info?

 

Det skulle ju kunna vara ett glapp (eller motsvarande vad det nu skulle heta för fiber) i fiberkonvertern, i utomhusboxen (villa) eller motsvarande box för lägenhet. Ja även i "matande ände".

 

Vid några tillfällen (ADSL) behövdes någon enhet startas om i stationen för att få en stabil anslutning och direkt när jag fick fiber var det också strul i något skåp.

 

Kan kanske inte övertyga/påstå att felet ligger hos Comhem men man kanske kan be dem göra en sådan loggning åtminstone.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Cecilia:

I Enhetshanteraren borde det finnas en grupp som heter Nätverkskort (eller något liknande) och om man expanderar den bör båda nätverkskorten bli synliga.

Ja visst men det enda jag kan identifiera är det tidigare nämnda Dell Wireless, men det andra som används vid kabelanslutning?

Skärmklipp.PNG

Redigerad av kiwi01
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mikael63:

Samma ojämna resultat av mätningar med två helt skilda enheter skulle för mig utesluta fel på något nätverkskort (trådlöst som kabelanslutet)

Om man får ojämnt resultat vid mätningar över wifi kan det bero på många olika faktorer och är väl närmast att betrakta som normalt men nu förekommer ju denna ojämnhet, på ett likartat sätt, även med kabelansluten enhet.

Det som då kommer härnäst är ju router/gateway men det är långsökt att det skulle vara ett likadant fel på två enheter varav en gammal, en ny va?

Comhems mätning visade 157. När de mätte. Just då.

Skulle du gjort samma mätning just då skulle du också kunnat få ett bra resultat.

Om Comhem skulle kunna aktivera loggning och mäta över en längre tid skulle de kanske få lika nedslående resultat som dig.

Det ligger något i det, det kanske bara var ett lyckokast för Comhem, jag har ju själv mätt 160 vid två tillfällen samt en tredje gång i surfplattan över wi-fi.

 

Citat

 

Har du kontrollerat/bytt nätverkskabel mellan fiberkonvertern och routern? Det skulle ju kunna glappa där.

 

I min förra routers gränssnitt (ADSL) kunde man se med vilken hastighet den var ansluten. Finns någon sådan info?

Mitt svar

Citat

Jag har en kabel från 3 hål i väggen till routern och från routern till datorn. De är inte slarvigt intryckta så den kan inte finnas något glapp på det sättet. Info om hastigheten går inte att läsa av någonstans.

 

Det skulle ju kunna vara ett glapp (eller motsvarande vad det nu skulle heta för fiber) i fiberkonvertern, i utomhusboxen (villa) eller motsvarande box för lägenhet. Ja även i "matande ände".

 

 

Vid några tillfällen (ADSL) behövdes någon enhet startas om i stationen för att få en stabil anslutning och direkt när jag fick fiber var det också strul i något skåp.

 

Kan kanske inte övertyga/påstå att felet ligger hos Comhem men man kanske kan be dem göra en sådan loggning åtminstone.

 

(Jag hade lite problem med att dela upp stycket)

Redigerad av kiwi01
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Realtek .... är nätverkskortet för kabelanslutning. Det ska klara 1 Gbit/s så det är ju god marginal. Jag ser att Realtek har ett diagnostikprogram så du kan ju se om det ger något:

https://realtek-download.com/realtek-pcie-gbe-family-controller/ sist under rubriken Download drivers

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, skrev kiwi01:

Jag har en kabel från 3 hål i väggen till routern och från routern till datorn. De är inte slarvigt intryckta så den kan inte finnas något glapp på det sättet.

Hur kan du vara säker på det? Det kan vara en felaktig kabel, felaktiga/böjda kontaktstift i nätverksuttagen, glapp där nätverksuttagen är lödd på kretskortet osv. Tycker att även Comhem borde "lyckas" mäta när det är fel, likaväl som du kan göra det.

 

Tycker det är långsökt att det skulle finnas ett fel på det kabelanslutna nätverkskortet, eller dess drivrutiner, i en dator, som ger samma symtom som erhålls vid mätning över trådlöst nätverk med en surfplatta. Att det trådlösa nätverket kan vara svajigt är okej, men att just det ger samma mätvärden... nja..

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker väl bara att kablarna både ser ut och känns att sitta bra, och hastigheten var ju lika dålig med de gamla kablarna. Men det kan ju vara fel i hålet i väggen eller i hålet i min datorlåda kanske? 

 

Jag kan hålla med om det du skriver i andra stycket om kortet men tycker väl också att man kan ju alltid testa för säkerhets skull.

Jag har tittat på Cecilias länk men jag begriper ju inte hur jag ska testa..?

Redigerad av kiwi01
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev kiwi01:

Jag har tittat på Cecilias länk men jag begriper ju inte hur jag ska testa..

Det är ju inte något program som jag själv har använt så jag kan ju inte beskriva hur själva programmet ska användas men jag tänkte att du kunde ladda ner diagnosprogrammet (zip-fil), packa upp (extrahera) zip-filen till en ny mapp och sen köra det program som finns i mappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...