Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ändra nätverksanslutning till 5G


kiwi01
 Share

Rekommendera Poster

Jag får inte den hastighet (150/10) som jag betalar för, åtminstone inte i mätning. Comhem menar att jag ska ändra min nätverksanslutning till 5G. Eftersom jag inte hittade platsen så tyckte han att jag ska prata med någon som kan datorer. Så därför skriver jag hit. Hur ändrar jag min bredbandsanslutning till 5G?

 

Kanske ska tillägga att jag sitter med en stationär Windows 10 dator.

Redigerad av kiwi01
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäller det mobilt bredband, internet via kabelteve (3 hål i väggen), internet via fiber eller något annat?

Hur är datorn ansluten till det mobila bredbandet, kabeltevemodemet eller vad du nu har för något på vägen till internet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl just det som Mikael63 skriver om som det gäller här. Jag har en Wifi-router Compal CH7486E.  Det är Comhem som erbjöd en ökad hastighet från 100 till 150 till samma pris som det brukar heta. Men något sådant frekvensval har jag aldrig sett. 

 

Just idag mätte jag med nätverkskabel ikopplad mellan dator och router, då borde jag väl ändå komma upp i en högre hastighet än 26-46 ???

 

Anledningen till att att jag mätte just idag är att vi med början februari betalar ett gruppavtalspris. Ville hålla koll på att jag får rätt (samma som idag) hastighet, eftersom grundpriset gäller en lägre hastighet. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen inställning för att använda sig av 2,4 GHz eller 5GHz. Har routern och det trådlösa nätverkskortet i datorn stöd för bägge alternativen kommer dessa automatiskt upp när man söker efter tillgängliga trådlösa nätverk. Sedan väljer man vilken man vill använda sig av. Alla trådlösa nätverkskort har inte stöd för 5 GHz bandet och då finns inte det alternativet.

 

Ansluter du med nätverkskabel är varken 2,4 GHz eller 5 GHz aktuellt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, skrev kiwi01:

Just idag mätte jag med nätverkskabel ikopplad mellan dator och router, då borde jag väl ändå komma upp i en högre hastighet än 26-46 ???

Okej, kabel. Då kommer supporten att hävda att du har för dålig/lång kabel.

Hur ser det ut med den saken? Gammal kabel? Tvära böjar? Lång? Skarvad?

Kan du byta till en annan, kanske flytta datorn närmare om nödvändigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

3 timmar sedan, skrev vertpre:

Det finns ingen inställning för att använda sig av 2,4 GHz eller 5GHz. Har routern och det trådlösa nätverkskortet i datorn stöd för bägge alternativen kommer dessa automatiskt upp när man söker efter tillgängliga trådlösa nätverk. Sedan väljer man vilken man vill använda sig av. Alla trådlösa nätverkskort har inte stöd för 5 GHz bandet och då finns inte det alternativet.

 

Ansluter du med nätverkskabel är varken 2,4 GHz eller 5 GHz aktuellt.

Då är det väl så att min dators nätverkskort inte har stöd för 5GHz - under egenskaper anges endast 2,4 GHz. Är min dator för gammal? Den är en Dell inköpt 2014.

 Jag kör normalt trådlöst för att jag vill slippa en kabel över golvet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Mikael63:

Okej, kabel. Då kommer supporten att hävda att du har för dålig/lång kabel.

Hur ser det ut med den saken? Gammal kabel? Tvära böjar? Lång? Skarvad?

Kan du byta till en annan, kanske flytta datorn närmare om nödvändigt?

Kabeln är den som medföljde routern som Comhem skickade, är 3 m lång och i felfritt skick. Och nej, tyvärr medger inte utrymmet eller inredningen flytt av varken det ena eller det andra. Däremot är kabeln från hålet i väggen till routern längre än det ursprungliga 3 m, men fortfarande Comhems kabel, 5 m vill jag minnas att den är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något måste väl vara galet om jag inte får snabbare hastighet än 25-46 oavsett om jag kör trådlöst eller med tråd då jag är "lovad" 150. 

Kan tv påverka hastigheten? Jag köpte en ny tv för ett år sedan och den är ju kopplad till samma modem. Jag fick en känsla av att internet blev något trögare men några mätningar gjorde jag inte. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menade att flytta datorn temporärt bara vid mätning. Men får du samma hastighet trådlöst så... och tre meter är ju inget att orda om.

Ja TV påverkar. Oerhört mycket om du pratar med företag som erbjuder tjänster via parabol. Gör en mätning med kabel. Inga andra kablar ansluten och wifi avstängt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev kiwi01:

 

Då är det väl så att min dators nätverkskort inte har stöd för 5GHz - under egenskaper anges endast 2,4 GHz. Är min dator för gammal? Den är en Dell inköpt 2014.

 Jag kör normalt trådlöst för att jag vill slippa en kabel över golvet. 

På min laptop får jag bara upp 2,4GHz bandet men på min mobil, Samsung S7, får jag upp bägge alternativen. Om din dator är för gammal kan jag inte svara på utan att veta vad det är för dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade manualen för din router. I den står det att man kan aktivera eller inaktivera bägge GHz banden. På min router sker allt med automatik.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25-46 Mbit/s är OK för 2,4GHz trådlöst men inte med kabel.

Trådlöst är alltid långsammare och mer störningskänsligt, dina grannar stör bland annat. Du kan öka hastigheten något genom att välja en annan kanal på routern som ligger längre från dina grannars nät.

När det gäller 5GHz är räckvidden på det bandet mycket sämre än för 2,4GHz, fri sikt mellan dator och router rekommenderas.

För att få så hög hastighet som möjligt trådlöst så måste både din router och ditt nätverkskort i datorn klara IEEE802.11ac standarden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I så fall verkar inte nätverkskortet klara av 5 GHz-bandet utan bara 2,4 GHz-bandet.

 

Du får berätta vad Comhem säger om den dåliga hastigheten med nätverkskabel. Det kan ju vara något fel på routern som påverkar alla sorters anslutningar.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har just pratat med Comhem i närmare en timme utan att de fann någon lösning. De skickar ett nytt modem som kommer inom ett par veckor. 

 

Tack för hjälpen allihopa och håll tummarna så problemet löses med en ny enhet.

Redigerad av kiwi01
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Om routern/modemet klarar både 2,4 och 5 Ghz kan du köpa ett externt (usb) dongel som klarar ac-standarden. Det fick jag gör till våra bärbara då de inbyggda inte gick att byta på grund av HP;s bios med whitelist. Fick inaktivera de inbyggda trådlösa nätverkskorten.

Kommer i dag upp i ca 100 Mb/s med ac-standarden med de bärbara på nedervåningen och routern på väggen på övervåningen. Använder Linksys WRT1900acs router.

 

/ Jari

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset Jari.
-----------------------------------------------

Och så råkade jag ut för ett oväntat följdproblem. Comhem bad mig testa 5G anslutningen i min mobil i stället då jag inte hade möjligheten till det i datorn. Så jag loggade in där, även om det inte löste problemet. När jag så småningom återvände till mobilen och klickade på wi-fi så såg det ut så här (hoppas ni kan se det på den lite otydliga bilden) "Ett autentiseringsfel inträffade" för både min vanliga anslutning och den med 5G. Trycker jag på wi-fi symbolen kan jag välja mellan inloggning, vilket inte fungerar då jag inte har bytt inloggning, eller automatisk inloggning vilket tydligen fungerar men jag blir inte av med notisen autentiseringsfelet. Jag kanske inte ska bry mig men jag får helt enkelt krupp av felmeddelanden. Sen undrar jag också över texten jag har ringat in,  Wi-Fi Direct. Det kanske är helt rätt , men eftersom jag aldrig har tänkt på vad det står och inte heller vet vad som menas med det så jag bara undrar? 

Medan jag trixade och fixade med detta försvann internet från datorn. Wi-fi blinkade och hade sig men starta gjorde den inte. Till slut kom jag på att jag måste trycka in nätverkskabeln igen för att få igång nätverkskortet. Det gäller att komma ihåg de små detaljerna. Det gör jag ju inte.

 

 

IMG_20190115_0001.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men nej nu blir jag tokig snart. När jag drar ut nätverkskabeln så är internet borta igen . Jag måste fylla i Nätverkssäkerhetsnyckeln. Wtf är det?

Hjälp mig snälla så jag slipper att klättra över en kabel. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nätverkssäkerhetsnyckel, krypteringsnyckel, lösenord till det trådlösa nätverket, kärt barn har många namn. Något som antingen finns skrivet på en klisterlapp på routern eller som du en gång i tiden skrev in på en av routerns inställningssidor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett litet klargörande: Du ansluter inte med 5G. 5G är ett mobilnät som inte är satt i drift ännu. Du vill använda 5GHz för Wifi och det är en helt annan sak.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev NoWin:

Ett litet klargörande: Du ansluter inte med 5G. 5G är ett mobilnät som inte är satt i drift ännu. Du vill använda 5GHz för Wifi och det är en helt annan sak.

Ja, det har jag förstått men under mitt första samtal med Comhem benämndes det som 5G, därför skrev jag det. Samma uttryck användes konsekvent - kanske för enkelhetens skull - även under det andra samtalet. Varför jag ombads logga in i mobilen, inte med mitt vanliga nätverket utan just med tillägget 5G, och sedan mäta hastigheten i min dator begriper jag inte, Allt kanske jag inte behöver förstå bara åtgärden hjälper, men det gjorde det ju inte, jag fick bara nya problem på halsen. Det retar mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, skrev Cecilia:

Nätverkssäkerhetsnyckel, krypteringsnyckel, lösenord till det trådlösa nätverket, kärt barn har många namn. Något som antingen finns skrivet på en klisterlapp på routern eller som du en gång i tiden skrev in på en av routerns inställningssidor.

Visst har jag sparat gråa etiketten och även tittat i den , samt skrivit in lösenordet för det trådlösa nätverket - men det funkar ju inte. 

Jag kan först försöka återansluta automatiskt, men det fungerar inte. Då får jag upp texten "Ange nätverksnyckeln" och en tom ruta att fylla i.

Nedanför anges " En del information har ändrats sedan den senaste anslutningen. Vi behöver mer information för att slutföra anslutningen." 

Jag fyller i mitt lösenord i den tomma rutan och klickar vidare, försök till anslutning görs men det fungerar inte. Jag är tillbaka på ruta ett. 

Hur ska jag veta vad det är för information som har ändrats och vem har gjort det?

 

Kanske har ni ytterligare förslag?

Själv kan jag inte komma på annat än att jag får stå ut med eländet tills nya routern kommer om ett par veckor. Den ska jag väl kunna installera, har ju gjort det förut.

Redigerad av kiwi01
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat på routerns inställningssidor och skrivit in samma eller ett nytt lösenord (nyckel) för det trådlösa nätverket utifall att något har hänt med det?

 

Jag vet inte om "Wi-Fi direct" betyder att mobilen har aktiverat det eller inte, men det bör inte vara aktiverat.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man måste skilja på informationen som återfinns på en router.

Där kan finnas dels "wireless key", vilken är den som efterfrågas här, och dels "access key" som är lösen som behövs för att med en webbläsare komma in i routerns grafiska gränssnitt för att ändra inställningar. Som exempelvis "wireless key" till något enklare att komma ihåg.

Har man ändrat detta funkar det inte med det som står på routern. Man behöver då återställa routern. Brukar vara en liten knapp, åtkomlig med ett uträtat gem, som man ska hålla inne typ 10 sekunder (med routern påslagen).

 

Ett litet tillägg:

I mobila enheter han det vara bra om man klickar in sig på den anslutning som borde fungera och där väljer "Glöm", "Glöm detta nätverk" osv.

Sedan försöka ansluta på nytt när det "nya" nätverket har hittats.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...