Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ändra nätverksanslutning till 5G


kiwi01
 Share

Rekommendera Poster

7 minuter sedan, skrev Cecilia:

Det är ju inte något program som jag själv har använt så jag kan ju inte beskriva hur själva programmet ska användas men jag tänkte att du kunde ladda ner diagnosprogrammet (zip-fil), packa upp (extrahera) zip-filen till en ny mapp och sen köra det program som finns i mappen.

Jag lyckades inte med zipningen men jag försöker ta nya tag i morgon. Går upp extra tidigt i morgon ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ny har jag lyckats få igång laptopen och bredbandet med kabeln i. Jag mätte sammanlagt 7 gånger inom 3 minuter, kl 17 med Bredbandskollen och fick följande resultat i tur och ordning: 

56,01 94,90  89,09  92,29  79,48  93,64  81,30 Är det vanligt med sådana här variationen vid samma tidpunkt.

Bra mycket bättre resultat än i datorn med lång ifrån 150. 

 

Sedan gjorde jag 3 mätningar via wi-fi :

45,25  48,60 48,96

Inga jättebra resultat tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

45 minuter sedan, skrev kiwi01:

Är det vanligt med sådana här variationen vid samma tidpunkt.

Viss variation tycker jag är vanligt men inte så mycket som från 56 till 93 för det är ju stor skillnad. Men jag har aldrig haft internet över kabeltevenätet. Det är tänkbart att nu när många kommer hem från jobb/skola så blir det överbelastat någonstans i Comhems utrustning. Se hur det är tidigt i morgon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mätning med laptop:

Håller med, tycker inte det borde variera så mycket med kabel. Datorn var gammal? Datorn hade nyss startats upp efter en längre tid i vila?

Gammal dator klarar troligen inte mer än 100 på själva nätverkskortet varför max 94,9 kan anes rimligt.

Inte så att det samtidigt pågick ett antal hämtningar av uppdateringar i bakgrunden och att de störde mätresultatet?

Mätningar över wi-fi får väl anses helt okej, i sammanhanget.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, skrev Provaprobe:

Normalt kan man gøre det blot ved at aktivere det på din udbyders hjemmeside.

Göra vad? Aktivera vad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, skrev Mikael63:

Mätning med laptop:

Håller med, tycker inte det borde variera så mycket med kabel. Datorn var gammal? Datorn hade nyss startats upp efter en längre tid i vila?

Gammal dator klarar troligen inte mer än 100 på själva nätverkskortet varför max 94,9 kan anes rimligt.

Inte så att det samtidigt pågick ett antal hämtningar av uppdateringar i bakgrunden och att de störde mätresultatet?

Mätningar över wi-fi får väl anses helt okej, i sammanhanget.

 

Datorn laptopen kan inte anses vara gammal , den är endast två år. Däremot så har den stått oanvänd länge och var urladdad förstås. Jag laddade batteriet några dagar tidigare samt på nytt dagen för mätningen igår.

 

Vilken sorts kort jag har i denna datorn kan jag inte svara på just nu men ska försöka kolla så fort jag hinner. 

Neeej, jag tror inte att det pågick några hämtningar samtidigt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag kan tillägga just nu är att en bekant råkade titta förbi igår och testade Realtek-kortet (som Cecilia nämnde) samt en hel del annat. Allt var felfritt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, skrev Mikael63:

Göra vad? Aktivera vad?

Jag tror att han/hon menar att ändra till 5GHZ

Eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Mikael63:

Kommer inte riktigt ihåg problematiken i den här tråden men ett litet tips, när man kör bredbandskollen:

https://eforum.idg.se/topic/357828-dålig-uppladdningshastighet/?tab=comments#comment-1710523

 

Hade varit värt att testa Firefox men just nu går allt i min dator så sakta att jag inte vill installera ytterligare en webbläsare.

Jag fick tipset att testa att sätta i Netgear AC600 Wifi USB Adapter, den har jag varit och köpt men inte hunnit prova. 

Började med annat: vill göra backup på mina filer och även recovery för W10 (som jag aldrig har gjort tidigare). Men jag upptäckte också att min McAfee Live Safe viruskontroll var borta, varför vet jag inte. Innan jag sparar mina filer på annan media ville vara säker på att det inte finns virus i datorn så jag körde Trend Micro  online som inte hittade något virus. Lyckades sedan hitta och logga in på mitt konto hos McAfee och hittade installationslänken som jag har betalat för. Det fungerade bra och alla mina olika enheter är nu skyddade som vanligt, men installationsprocessen tog uppemot en timme förmodligen beroende på dålig bandhastighet. 

Men nu tycker jag att allt i datorn går så otroligt sakta, även sånt som inte alls har med internet att göra. Begriper verkligen inte varför. Försökte också avinstallera några program som jag inte behöver, men det  tog otroligt lång tid innan datorn visade samarbetsvilja.

Nu sitter jag i valet och kvalet - ska jag föra över mina filer till usb-minnen eller ska jag testa och sätta i Usb-wifi:n. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säkerhetskopior bör alltid vara det mest prioriterade.

 

Har du startat om datorn efter installationen av McAfee antivirus?

Blir datorn snabbar om du inaktiverar McAfee antivirus?

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Startade om datorn nu och det kändes som att Chrome blev lite smidigare att öppna. Mätte hastigheten 2 gånger via Bredbandskollen också , och ...oooops.. erhöll 156 resp  159!! Men det har ju hänt förut också att jag fått helt ok hastighet men bara en kort stund. 

Eller blev datorn aldrig omstartad efter alla testkörningar. Själv har jag låtit datorn stå på sedan i förrgår.

USB-wifin är kvar i kartongen...Återstår att se om det håller i sig. 

 

PS Utan tråd blev det 45 + 45 så då har jag väl nytta av usb-modemet ändå. 

Jag testar nog först i morgon.

 

PS 2 Allt annat blev också mycket smidigare efter omstarten.

Redigerad av kiwi01
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
 Share




×
×
  • Skapa nytt...