Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Acer aspire som vägrar starta


jesters_race

Rekommendera Poster

Så min stackars dator har kanske gett upp helt men jag vill försöka få igång den och därmed slippa köpa en ny. 

 

Nåväl problemet är som sådant att det vägrar starta eller rättare sagt, den startar och fläkten går igång men någon sekund senare slutar fläkten att snurra och datorn låter som den går på sparlåga. Datorn går inte ens så långt som till bios, skärmen är helsvart och ingenting händer. Om jag låter datorn stå igång en stund på detta sätt så stänger den av sig efter kanske 2-3 min. 

 

Jag tror inte att hårddisken är sönder eller nåt så jag kan givetvis köpa en sån där sata till usb och föra över datan från hårddisken till en ny dator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

Acer Aspire är väl en bärbar dator så du kan testa följande enkla metod:

Koppla loss datorns el-adapter om den är inpluggad.

Ta ur datorns batteri.

Koppla in el-adaptern igen och prova att starta upp datorn.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, skrev Ove Söderlund:

Acer Aspire är väl en bärbar dator så du kan testa följande enkla metod:

Koppla loss datorns el-adapter om den är inpluggad.

Ta ur datorns batteri.

Koppla in el-adaptern igen och prova att starta upp datorn.

 

 

Jag har tagit ut batteriet och adaptern men samma sak då. Jag har prövat att hålla ner startknappen också(läst någonstans att det kan pröva) men ingenting. Den startar, skärmen är svart, och sen varvar den ner, står igång en liten stund och sen stänger den av sig. Ingen startskärm, inget bios, ingen möjlighet att gå in i inställningar eller nåt. 

Den är rätt gammal så det är väl inte hela världen om jag får pensionera den men föredrar som sagt att försöka med nånting innan jag ger upp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

Om datorn är gammal. typ 5+ år eller så, så ska man inte ägna sig åt alltför mkt med olika felsökningsmetoder utöver det mest enkla.

 

Ett par andra felsökningsmetoder:

- I båda fallen se till att batteriet är bortplockad från datorn. El-adaptern ska naturligtvis inte vara inkopplad när du skruvar i datorn. När du ska göra testkörning så kopplar du endast in el-adaptern.

 

1.

Öppna luckan för internminnet och kontrollera att minnet inte har lossnat/glappat i kontakten.

Fast i det läget bör datorn pipa felkoder om det skulle vara det felet.

 

2.

Ta ur datorns hårddisk och testa sedan att starta upp den.

 

Fungerar ingen av dessa metoder så är nog att köpa en ny eller bättre begagnad dator.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...