Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Excel VBA "Det går inte att ladda DLL filen"


Tommy H

Rekommendera Poster

Hej!

"Det går inte att ladda DLL filen"

Detta meddelande har börjat att dyka upp då jag vill köra mina makron!

Inne ifrån arbetsboken, så händer inget mer än att det hänger sig, däremot så kommer meddelandet upp då jag är inne i Visual Basic modulen och vill köra därifrån.

Jag kör samma filer på olika datorer och det fungerar (iaf ännu) på jobbets Win10 burk.

Hemma är det Win7 burkar, men det har inte varit ngt problem tidigare.

Någon idé om hur jag löser detta?

/Tommy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara att det saknas referens till viss DLL i VBA.  Är felmeddelande så kortfattat som det duger oss? Står inte vilken DLL som saknas, du kan inte se vilken rad koden stannar på?

 

Öppna VBA-editor, menyn Verktyg -> Referenser.

Kontrollera om det skiljer sig mellan datorerna vad som finns där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stoppar inte vid en rad utan direkt!

referenserna skiljer sig åt på "Microsoft Word 15.0 Object Libary"

Denna har ett lägre nummer hemma, men det är ju Word....eller?

Det är ju klart så att jag har en nyare version av office på jobbet, men ska det inte fungera ändå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte ens att välja ngt makro för det blir tvärstopp hela tiden.

Jag bifogar en wordfil med några skärmdumpar.

Det fattas ju en referens men det har inte spelat ngn roll tidigare.

Jag har växlat mellan hemmadatorn och jobbdatorn utan problem.

Har MS kanske uppdaterat ngt som ställer till det?

Det dök ju upp väldigt plötsligt...

Dok1.docx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet nog faktiskt inte. Svårt att säga något.

Lite nyfiken är hur dina makron ser ut men det är nog inte där felet ligger. Du kan alltid testa att reparera Excel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag tror du är rätt på det med referenserna Monshi!

Denna "microsoft word 15.0 object library" saknar jag på min hemmaburk då jag endast har "microsoft word 12.0 object library".

Öppnar jag en gammal backup vba hemma så fungerar allt klockrent. (det har ju dock skett lite nya funktioner sedan dess) 

Det gick väl bra innan vi bytte till Win10 och senaste office på jobbet för då kördes det ju också Win 7 där.

Nu har jag ju pulat lite i mina makro på jobbet och sparat det där, och då vill dom köra mot 15.0.

Något tips hur jag kommer runt detta? (dock inget bra alternativ att uppgradera privat...)

Det verkar ju inte som man kan spara utan att ha referensen i bockad och sedan tro att det ska hämtas vad som finns på min hemburk.

Nä, det vore väl för enkelt....

Söker man på det så verkar det som ett "rätt så vanligt" problem, men jag hittar ingen bra lösning.

Det går ju inte heller att ändra i koden då den blir spärrad av "Saknar DLL-fil" så fort man försöker att gå in i modulerna.

Moment 22?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tyvärr, inga råd. Det borde iofs gå att köra någon kod på ett blad som kollar version av Excel innan övriga koden kör igång och informera om läget men jag är klart osäker.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...