Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Röd eller rosa bil beroende på smartphonens kamera.


Gäst

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag tycker att det är märkligt att en Xiaomi Redmi 5 Plus kamera (2 000 kr) inte kan visa rött på rätt sätt när en Xiaomi Mi max 3 kamera (2 300 kr) kan göra just det. Bilen är röd och inte rosa. Jag har fotograferat min hyrbil som är röd med båda telefonerna i autoläge och samma resultat blir det när jag fotograferar min röda Peugeot 107 (som nu står på verkstaden). Rött blir rosa med Redmi 5 Plus. Första bilden är med Redmi 5 Plus och den andra bilden med Mi Max 3 som verkligen visar rätt färg på bilen.

IMG_20190112_154437.jpg

IMG_20190112_154454.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätt den på manuell och exponera om, och se om kameran klarar det, kameran är ju ganska medelmåttig om man tittar på egenskaperna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen av bilderna ovan är rosa hos mig.

Och då har jag två bildskärmar och kan se lite skillnad emellan förvisso, men fortfarande är bilen röd.

Vad jag däremot kan se är att bilderna är överexponerade och därmed så har du fått för mycket ljus och färgerna stämmer inte helt, den understa mer än den övre?

 

Konstigt nog så är granarna i den undre bilden bättre återgivna än i den övre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

Ingen av bilderna ovan är rosa hos mig.

Och då har jag två bildskärmar och kan se lite skillnad emellan förvisso, men fortfarande är bilen röd.

Vad jag däremot kan se är att bilderna är överexponerade och därmed så har du fått för mycket ljus och färgerna stämmer inte helt, den understa mer än den övre?

 

Konstigt nog så är granarna i den undre bilden bättre återgivna än i den övre.

 

Du skriver att ingen bil är rosa. Är det kanske definitionen av rosa som vi tycker är olika? Ser du överhuvudtaget någon skillnad mellan färgen på bilen i de två bilderna? Skillnaden är enorm mellan bilderna. Jag har samma skillnad oavsett vilken skärm jag tittar på och jag har tre telefoner, en platta, tre skärmar till min stationära dator och en 65" tv. Att granarna ser bättre ut på den undre bilden förklaras av att kameran i min mi max 3 är bättre än i min redmi 5 plus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev Bosse-i-skogen:

Första bilden är med Redmi 5 Plus och den andra bilden med Mi Max 3 som verkligen visar rätt färg på bilen.

 

Om du kör med manuella inställningar, har du då samma inställningar i bägge, vore intressant att se bilder från bägge med samma inställningar vid manuell exponering, men det syns ganska tydligt att det är blekare färgtoner med Redmi 5 Plus vid autoinställning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, skrev Bosse-i-skogen:

Är det kanske definitionen av rosa som vi tycker är olika? Ser du överhuvudtaget någon skillnad mellan färgen på bilen i de två bilderna? Skillnaden är enorm mellan bilderna.

Ja, visst är det skillnad! Den övre bil(d)en är, om inte rosa, magenta eller "neon-röd" eller någon färg man brukar kunna se på A-traktorer...

 

Jag funderar mer vilken kamera som har använts för att fixa Bosses avatar? Tycker det liknar en annan snubbe, men jag kan ha fel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...