Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Novisan

Koppla ny dator till skrivare

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag har en stationär dator kopplad till en skrivare.

Nu vill jag koppla den bärbara datorn till samma skrivare så jag har möjlighet att skriva ut även frånd en datorn.

Hur gör jag ?

Båda datorerna körs mot samma nätverk / router.

Redigerad av Novisan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välj alternativet att "Dela ut den här skrivaren" i inställningarna på den dator som är kopplad med kabel (USB?) till skrivaren.

Den datorn måste då vara igång för att du ska kunna skriva ut.

Exakt vilken skrivare gäller det? (Finns möjlighet att ansluta den till nätverket?)

Tillägg: När detta är gjort så söker du efter nätverksskrivare, i den bärbara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller har din router kanske möjlighet att dela ut skrivaren? Kan ibland vara ett alternativ om det är en USB-ansluten skrivare, en del routrar kan dela ut dessa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan göra detta på lite olika sätt.

Har skrivaren inbyggd wifi, alltså trådlös förutom USB-Port?

I så fall är det enkelt att bara tilldela skrivaren en IP-adress från routern (hos mig har jag valt 192.168.1.200 (allting utöver datorer ligger på 200-serien hos mig, datorer på 190-serien) och i routern tala om att tillåta skrivarens mac-adress, eller bara låta den automatiskt tilldela en ip-adress.

Sedan så kommer varje dator ansluten antingen via nätverkskabel eller trådlöst via routern att få tillgång till skrivaren, men varje dator måste naturligtvis installera egna skrivardrivrutiner, skannerdrivrutiner, program etc.

Så har jag gjort hemma och det fungerar klockrent.

Förutom att jag har skrivaren inkopplad också direkt med usb-kabel till min "rätta maskin", men alla andra datorer går via router antingen trådlöst eller via routerns nätverkskabel.

Som sagt: viket fabrikat och modell?

Vad har du för router?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja är det vilken modell? MG 7100 serien har ett flertal modeller och modellbeteckning på Canons skrivare står på framsidan tex. MG 7150?

Annars hittar du detta på baksidan på en klisterlapp.

Men troligen har den wifi och då kan du läsa i instruktionsboken om exakt hur du kan göra, eller ladda ned instruktionsboken från Canon support.

Men som sagt: exakt vilken modellbeteckning är det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du väljer att ansluta skrivaren via wifi till routern, så kan jag starkt rekommendera att tilldela denna en fast ip-adress från routern.

Detta efter egna (dåliga erfarenheter) att låta detta skötas automatiskt och ibland få en ny ip-adress tilldelad, det fungerar inte så bra att sedan dom övriga datorerna skall kunna ha åtkomst till skrivaren om dessa är påslagna och skrivaren varit avstängd och vid nästa uppstart kanske får en helt annan ip-adress från routern, eller vid strömavbrott då routern omstartas.

Tilldela en fast ip-adress i routern till skrivarens mac-adress - om du avser att också köra via wifi, är mitt stalltips.

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu