Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Koppla ny dator till skrivare


Novisan
 Share

Rekommendera Poster

Jag har en stationär dator kopplad till en skrivare.

Nu vill jag koppla den bärbara datorn till samma skrivare så jag har möjlighet att skriva ut även frånd en datorn.

Hur gör jag ?

 

Båda datorerna körs mot samma nätverk / router.

Redigerad av Novisan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välj alternativet att "Dela ut den här skrivaren" i inställningarna på den dator som är kopplad med kabel (USB?) till skrivaren.

Den datorn måste då vara igång för att du ska kunna skriva ut.

 

Exakt vilken skrivare gäller det? (Finns möjlighet att ansluta den till nätverket?)

 

Tillägg: När detta är gjort så söker du efter nätverksskrivare, i den bärbara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller har din router kanske möjlighet att dela ut skrivaren? Kan ibland vara ett alternativ om det är en USB-ansluten skrivare, en del routrar kan dela ut dessa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan göra detta på lite olika sätt.

 

Har skrivaren inbyggd wifi, alltså trådlös förutom USB-Port?

I så fall är det enkelt att bara tilldela skrivaren en IP-adress från routern (hos mig har jag valt 192.168.1.200 (allting utöver datorer ligger på 200-serien hos mig, datorer på 190-serien) och i routern tala om att tillåta skrivarens mac-adress, eller bara låta den automatiskt tilldela en ip-adress.

 

Sedan så kommer varje dator ansluten antingen via nätverkskabel eller trådlöst via routern att få tillgång till skrivaren, men varje dator måste naturligtvis installera egna skrivardrivrutiner, skannerdrivrutiner, program etc.

 

Så har jag gjort hemma och det fungerar klockrent.

Förutom att jag har skrivaren inkopplad också direkt med usb-kabel till min "rätta maskin", men alla andra datorer går via router antingen trådlöst eller via routerns nätverkskabel.

Som sagt: viket fabrikat och modell?

Vad har du för router?

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja är det vilken modell? MG 7100 serien har ett flertal modeller och modellbeteckning på Canons skrivare står på framsidan tex. MG 7150?

Annars hittar du detta på baksidan på en klisterlapp.

Men troligen har den wifi och då kan du läsa i instruktionsboken om exakt hur du kan göra, eller ladda ned instruktionsboken från Canon support.

Men som sagt: exakt vilken modellbeteckning är det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du väljer att ansluta skrivaren via wifi till routern, så kan jag starkt rekommendera att tilldela denna en fast ip-adress från routern.

Detta efter egna (dåliga erfarenheter) att låta detta skötas automatiskt och ibland få en ny ip-adress tilldelad, det fungerar inte så bra att sedan dom övriga datorerna skall kunna ha åtkomst till skrivaren om dessa är påslagna och skrivaren varit avstängd och vid nästa uppstart kanske får en helt annan ip-adress från routern, eller vid strömavbrott då routern omstartas.

 

Tilldela en fast ip-adress i routern till skrivarens mac-adress - om du avser att också köra via wifi, är mitt stalltips.

Mvh

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...
Postad (redigerade)

Nu tar jag upp detta ämne igen. 

Jag är nu på gång med nytt försök att dela skrivaren till en ny dator.

 

Så här gör jag och så vill jag göra för att jag förstår det bäst.

 

Dela via Kontrollpanelen

Går via Kontrollpanelen > Enheter och skrivare > egenskaper för skrivare  >  Delning > Dela ut den här skrivaren

Resursnamn - här har jag läst att jag inte bara kan ange  skrivarens namn som är Canon MG 7100 series vilket står under skrivarikonen. Jag måste ha med datorns namn. Det har jag hittat.

Vidare säger man att det ska skrivas enl. följande:

\\datornamn\skrivarnamn.

Dock får man inte använda tecken som \\ så jag utesluter detta  och då blir det alltså datornamn skrivarnamn  - med mellanslag.

 

Anslut den delade skrivaren till annan dator

Visa enheter och skrivare > Lägg till skrivare

Skrivaren syns inte här så jag väljer att dela skrivare efter namn. Anger då

datornamn skrivarnamn dvs mellanslag mellan datornamn och skrivarnamn precis som jag gjorde  ovan.

 

Jag får då svaret att namnet är ogiltigt.

 

Är det någon som kan se vad jag gör för fel.

 

 

 

 

 

Redigerad av Novisan
gjort ett tillägg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev Novisan:

Vidare säger man att det ska skrivas enl. följande:

\\datornamn\skrivarnamn.

Dock får man inte använda tecken som \\ så jag utesluter detta  och då blir det alltså datornamn skrivarnamn  - med mellanslag.

Har du prövat att skriva precis som det står med "\"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev Novisan:

Resursnamn - här har jag läst att jag inte bara kan ange  skrivarens namn som är Canon MG 7100 series vilket står under skrivarikonen. Jag måste ha med datorns namn. Det har jag hittat.

Nej, där kan du skriva vad som helst typ gammskrivarn (kanske inte mellanslag bara)

Kryssa i "List in directory" (eller vad det nu blir på Svenska)

 

Men:

12 timmar sedan, skrev Novisan:

Jag är nu på gång med nytt försök att dela skrivaren till en ny dator.

TILL en ny dator?

Man behöver bara dela ut skrivaren en gång och sedan kan alla andra datorer i nätverket hitta den.

Du kanske menar FRÅN en ny dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

 

Cercilia - Har du prövat att skriva precis som det står med "\"?

 

Ja men då kommer ett felmeddelande att dessa tecken inte får användas i texten.

Redigerad av Novisan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev Novisan:

Vidare säger man att det ska skrivas enl. följande:

\\datornamn\skrivarnamn.

Detta gäller när man FRÅN en dator vill ansluta TILL en utdelad skrivare (på en annan dator).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
6 minuter sedan, skrev Mikael63:

Nej, där kan du skriva vad som helst typ gammskrivarn (kanske inte mellanslag bara)

Kryssa i "List in directory" (eller vad det nu blir på Svenska)

 

Men:

TILL en ny dator?

Man behöver bara dela ut skrivaren en gång och sedan kan alla andra datorer i nätverket hitta den.

Du kanske menar FRÅN en ny dator?

 

Jag har en stationär dator som skrivaren är kopplad till. Jag vill nu även att den bärbara (ny dator) ska kunna skriva ut. Min gamla bärbara var aldrig kopplad till skrivaren. När jag gör som jag beskrivit får jag inte upp skrivaren i datorn nr 2 - den nya.

Jag ska testa det du skrev ang tecken \\ 

 

Redigerad av Novisan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, skrev Mikael63:

Detta gäller när man FRÅN en dator vill ansluta TILL en utdelad skrivare (på en annan dator).

 Menar du alltså att det är i datorn nr 2 (den nya) jag måste skriva så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den dator som har skrivaren ansluten "fysiskt" med kabel ska dela ut skrivaren.

Detta gör man en gång. Är detta redan gjort behöver man inte göra det igen. (men man kan behöva kolla vilket skrivarnamn den är utdelad med, gammskrivarn eller annat)

Köper man en ny skrivare och ansluter måste DEN skrivaren delas ut.

 

De datorer/enheter som vill "låna" skrivaren måste lägga till skrivare, "nätverksskrivare eller delad skrivare" och där kan man förhoppningsvis få upp skrivaren i en lista och bara välja in den. Fungerar inte detta måste man "manuellt" skriva in \\dator eller ip-adress\skrivarnamn.

 

Man KAN även lyckas lägga till skrivaren om man i Utforskaren letar på Nätverk, hittar skrivaren och, tror jag, dubbelklicka på den, fråga typ "Vill du lägga till?" Dock (riktigt) länge sedan jag gjorde detta.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det går inte bra.

Skrivaren är igång.

För enkelheten kallar jag skrivaren bara CanonMG7100.

När jag ska ansluta datorn nr 2 till skrivaren anger jag datornnamn som jag hittar under System > Fullständigt datornamn.

Jag testar både att skriva namnet exakt som det står där med mellanslag men även  utan mellanslag.

Jag får upp felmeddelande:

Det går inte att ansluta till skrivaren. Det angivna nätverksnamnet är inte längre tillgängligt.

 

Om jag går in via Utforskaren > Nätverk ser jag ingen skrivare. Jag ser endast routern.

 

 

 

Redigerad av Novisan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Novisan:

För enkelheten kallar jag skrivaren bara CanonMG7100.

 

Då är det rimligtvis en sådan skrivare du har, och finns det inte flera varianter av den verkar den kunna anslutas till nätverket. I så fall är det bättre att skriva ut direkt till skrivaren, inte göra det via en annan dator som också måste vara igång.

 

https://www.canon.se/support/consumer_products/pixma_printer_wireless_connection_setup/mg7150_printer_wireless_connection_setup/

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Novisan:

När jag ska ansluta datorn nr 2 till skrivaren anger jag datornnamn som jag hittar under System > Fullständigt datornamn.

Nej, inte fullständigt datornamn utan det som kallas för Enhetsnamn på sidan:

Inställningar - System - Om

Det innehåller inga mellanslag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev ChristerE:

I så fall är det bättre att skriva ut direkt till skrivaren, inte göra det via en annan dator som också måste vara igång.

Precis, så bör man "sätta upp" sin skrivare i första hand.

 

Min erfarenhet är att det fungerar bättre med adress än datornamn (men då behöver datorn med skrivaren alltid få/ha den adressen):

image.png.9e32923a9ede4c62feb48f3403f78c17.png

 

 

Eller:

image.png.6338a1f66fd5e5a53ff4984a8fbc1bfc.png

och i nästa:

image.png.3a464118929c1c83cc134f02e6822e5a.png

 

Eller:

image.png.123aa3f02c77c8c071840a479e94ec9c.png

Nästa:

image.png.ab1554b34b90d34a73991c425e9c0b86.png

Nästa

image.png.570ca75be53887e275f5623ecbd9b1d5.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm nu börjar det bli lite för avancerat för mig. Visst kan jag göra enl. den fina instruktionen men om det inte fungerar för mig så är jag fast. Sen måste då datorn med skrivare alltid ha den adressen - ja då vet jag inte var detta kan dyka upp igen.

Jag känner att jag måste ta till hjälp från min datorkunnige vän så jag inte trasslar till det och sen inte hittar ut.

Tack för era fina tips och försök att hjälpa mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Cecilia:

Nej, inte fullständigt datornamn utan det som kallas för Enhetsnamn på sidan:

Inställningar - System - Om

Det innehåller inga mellanslag.

 

Under enhetsnamn står det exakt samma som under datornamn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ju inget att förlora, dina inställningar, oavsett om du ansluter direkt till skrivaren eller till skrivaren som utdelad, gör du ju i den dator där du nu inte kan skriva ut.

 

Kolla vilken IP-adress din dator, med skrivaren ansluten, har.

Kommandotolken, ipconfig

Bör vara 192.168.1.xxx eller 192.168.0.xxx och där xxx inte är 1 eller 254

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar - om detta inte fungerar och jag gjort en massa ändringar så kanske jag inte fixar att ta mig ur trasslet :) novis som jag är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du gör ju egentligen inte så mycket ändringar, du lägger till en skrivare och lyckas det så är det ju bra, lyckas det inte så är den ju inte tillagd, "ändringarna" avbryts.

Skulle du lyckas lägga till en skrivare men att det inte går att skriva ut så går det att ta bort skrivaren; högerklick, ta bort enhet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mikael63:

Du gör ju egentligen inte så mycket ändringar, du lägger till en skrivare och lyckas det så är det ju bra, lyckas det inte så är den ju inte tillagd, "ändringarna" avbryts.

Skulle du lyckas lägga till en skrivare men att det inte går att skriva ut så går det att ta bort skrivaren; högerklick, ta bort enhet.

 

 

Ja du har nog rätt. Jag ska våga mig på ett nytt försök. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...