Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilken hårddisk är bäst i detta fall?


Vinterfiskaren

Rekommendera Poster

Vinterfiskaren

Jag ångrar köpet av min senaste 3,5 tums interna Sata hårddisk, en 1TB Toshiba HDWD110UZSVA som jag köpte i en data butik som ligger ganska nära min bostad. Denna hårddisk köptes i december 2018.

 

Innan jag besökte den lokala data butiken så hade jag bestämt mig för att jag skulle ha en 1TB Western Digital WDC WD10EFRX-68FYTNO 3,5 tums intern Sata hårddisk.

Tyvärr så hade de inte denna hårddisk hemma, men jag tolkade det som de sa i databutiken att de tyckte att Toshiba`s hårddisk är lika bra som den Western Digital`s som jag ville ha, så därför köpte jag en Toshiba HDWD110UZSVA.

 

Nu sitter Toshiba`s hårddisk i den gamla datorn och jag har nyligen i december 2018 lagt in tre olika Operativsystem, WXP Pro 32 bitars, W8.1 Pro 32bitars och W10 Pro 32 bitars på Toshiba hårddisken och allt verkar fungera bra.

 

Nu undrar jag hur mycket sämre är och hur mycket sämre hållbarhet har eventuellt Toshibas hårddisk HDWD110UZSVA, jämfört med Western Digitals WD10EFRX-68FYTNO?

 

Western Digitals hårddisk ska ju vara en NAS disk som bara snurrar med 5400 varv per minut. Toshibas hårddisk roterar med 7200 varv per minut.

 

Jag som inte vet, tror att Western Digitals hårddisk med sitt låga varvtal och att det är en NAS disk gör att den bör vara betydligt hållbarare än Toshibas hårddisk.

 

Är det så eller har jag fel?

 

Vilken av de två hårddiskarna är bäst lämpad till att ha tre olika 32 bitars Windows Operativsystem installerade på i en hemma PC?

 

Jag tolkade det som försäljarna sa i min lokala data butik att de tyckte att en NAS hårddisk är olämplig att ha Windows Operativsystem installerade på i en hemma PC.

 

Är det olämpligt att ha Windows Operativsystem på en NAS hårddisk som roterar med endast 5400 varv per minut i en hemma PC?

 

Andra för och nackdelar mellan dessa två olika hårddiskar om man jämför dem med varandra?

 

I en annan likadan gammal dator, samma märke och modell som denna med Toshiba hårddisken så har jag en Western Digital WD10EFRX hårddisk och den bör ha suttit i datorn sedan april 2017 enligt hårddiskens inköpskvitto. På denna hårddisk är WXP Pro och W10 Home 32 bitars installerade och det tycker jag har fungerat bra.

 

Nu vill jag ha mycket synpunkter och svar på detta.

 

Har jag som jag tror gjort ett dåligt köp nu när jag köpte Toshibas hårddisk istället för Western Digitals hårddisk?

Jag hoppas många orkar läsa och svara på mitt långa inlägg med dålig svenska

 

Vänliga hälsningar

Vinterfiskaren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Vinterfiskaren, snart dags för att pimpla lite röding?

 

Din Toshiba SATA-disk ansluten internt via en av moderkortets SATA-portar kommer att fungera alldeles utmärkt för operativsystemen. Dessutom snurrar den på med 7200 rpm viket leder till något kortare laddnings och söktider. Den kommer också att skyffla mindre filstorlekar snabbare, liksom Windows mestadels består av.

Och det gäller både skrivning och läsning på disk.

Vid stora filstorlekar och med jämn läsning kommer det inte att skilja särskilt mycket på en 7200 rpm mot en 5400 rpm disk.

 

Däremot är NAS inget som skall sitta i en dator att ha sitt operativsystem på och användas till att starta och köra program från, där har butiken rätt.

 

En NAS är i första hand ett eget system avsett att användas utanför datorn (externt) för tex. fillagring, mediauppspelning (musik/video), att dela filer mellan flera datorer i ett nätverk (hemma eller för åtkomst utfrån) och/eller att lagra sina backuper på.

Kjell o Company har en bra guide och förklaring ang. NAS: https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/fildelning-i-natverk/utdelning-med-nas

 

Mvh :)

 

Ps. Se också detta inlägg som jag skrev för ett antal år sedan ang. överföringshastigheter:  inlägg #15 för praktiska resultat och bilder som jag visar med 10 000 varvs (rpm) och 7200 varvs SATA-diskar jag har som exempel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lägger till det jag ofta säger:

Oroa dig inte om din hårddisks hållbarhet, säkra upp så att du inte drabbas hårdare än nödvändigt den dag hårddisken ger upp. De flesta hårddiskar håller länge men alla kraschar förr eller senare.

Bästa skyddet känner vi alla till.

Backuper! Minst en, gärna flera.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vinterfiskaren

Tack för de snabba svaren.

 

Då vet jag att Toshibas hårddisk är den rätta hårddisken i det här fallet eftersom Western Digital är en NAS disk och NAS diskar är olämpliga till att lägga Windows Operativsystem på.

 

Jag läste lite om NAS diskar på Kjell, men jag hade svårt att förstå vad som stod där, för avancerat för mig, men det kanske finns andra som har nytta av länken från Kjell om NAS.

 

Överföringshastigheter som den andra länken handlade om verkar också för komplicerat för mig, jag fattade väldigt lite om detta, är för lite insatt i ämnet. Finns kanske andra som kan vara intresserade av detta.

 

Som jag sa så har jag Windows Operativsystem WXP och W10 Home 32 bitars på en NAS disk i en annan gammal dator och det verkar fungera bra där, även om det är olämpligt om jag fattar er rätt.

 

Angående pimpelfiske, jag kallar mig Vinterfiskaren här på forumet, men jag har börjat tycka så synd om fisken. Kanske vinner ändå jaktinstinkterna så det eventuellt blir pimpelfiske efter abborre någon eller några gånger i vinter, inte Röding.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Vinterfiskaren:

..//..
Angående pimpelfiske, jag kallar mig Vinterfiskaren här på forumet, men jag har börjat tycka så synd om fisken. Kanske vinner ändå jaktinstinkterna så det eventuellt blir pimpelfiske efter abborre någon eller några gånger i vinter, inte Röding. 

 

Hej min vän.

Ja din Toshiba disk är bra och kommer inte att ge några problem inom överskådlig tid.

Du kan vara nöjd med din affär.

:)

 

Abborre försöker jag undvika men visst, finns det inget annat så kan det vara fantastiskt gott också!

I Somras åkte vi på en MC-tur till xxxvattnet c:a 11 mil NV-Östersund och i denna värme och hälsade på polaren och hans fru i deras timrade sommar/vinterhus.
På morgonen efter knackade polaren på dörren i Friggeboden där vi sov (isolerad, jättefin med allting som gäststuga) och undrade om vi skulle ha frukost?

Jag såg att han hade två haspelspön med en spinnare på varje. Sagt och gjort: vi gick ned till sjön i kalsonger, barfota och med en kaffemugg i handen (inga andra milsvid därikring) och ställde oss på bryggan.

10 kast=8 abborrar (stod ett stim alldeles utanför bryggan) och tillbaks och filéade dessa.
Startade elden och på med stekpannan på den, smör och citronpeppar samt bröd och kokkaffe på elden.

Sedan väckte vi dom övriga: frukosten är klar.
Det var frukost som hette duga för oss alla fyra!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vinterfiskaren

Tack för alla snabba svar och den fina beskrivningen av abborre frukosten.

 

Jag har inte släppt det här med hårddiskarna ännu eftersom jag har en dator med NAS disk som har Operativsystem installerade.

 

Vad är det för problem och symtom som datorn kan få när Windows Operativsystem är installerade på en 3,5 tums intern NAS Sata Hårddisk?

Tack för alla svar som jag fått hittills.

 

Vänliga hälsningar

Vinterfiskaren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga speciella egentligen. Det är mindre skillnad mellan dem än man kan tro. De flesta diskar fungerar till det mesta, i sig spelar det nästan ingen roll vad som vanlig konsument har för disk om vi ser till hållbarhet.

 

Okej, en typ av disk kan vara annorlunda, en som är dedikerad för att strömma media. Om det är en databit som är knasig försöker en normal disk läsa om den. En dedikerad för att strömma media kan vara inställd så att den vet att det inte gör något om en del blir fel, det viktiga är att hålla uppe datatakten.

 

Kör på med de diskar du har och GLÖM INTE BACKUP oavsett vad för disk du har i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vinterfiskaren

Tack för alla svar och synpunkter som jag fått.

 

Om jag fattar era svar rätt så är det olämpligt att ha Windows Operativsystem på en NAS disk, men det fungerar vanligtvis ändå helt OK med att ha Windows Operativsystem på en NAS disk.

 

Har jag fattat era svar rätt?

 

Angående BACKUP.

Jag försöker komma ihåg att göra systemavbilder av Operativsystemen med ojämna mellanrum.

 

Än en gång stort tack för alla svar och synpunkter, tack vare er så känns det som jag har lite bättre koll på detta än vad jag hade innan jag startade tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej olämpligt är det inte däremot är disken en aning anpassad för annan operation.

 

Jag kör med vanliga standarddiskar i min NAS, de fungerar bra där. En NAS-disk fungerar även i en dator.

 

Systembackup är bra, databackup är det viktiga. Dina data är de viktiga.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vinterfiskaren

Tack för svaren.

Angående BACKUP

I mina datorer så har jag Operativsystemen på en fysisk hårddisk och de privata filerna på en annan fysisk hårddisk. Ibland gör jag manuellt BACKUP av mina privata filer till USB hårddiskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...