Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Göra en ren ominstallation av Windows 10 baserat på en Windows 7/8 uppgradering


Flyfisherman

Rekommendera Poster

Hej,

Nu har jag två saker som måste lösas, i princip samma sak: det ena hos mig själv på en dator, men framförallt hos min brorsons dator:

Där har det tidigare varit Windows 7 Pro x64 som sedermera blev uppgraderad till Windows 10 Pro x64.

 

Saken är den att hårddisken på denna maskin gått och rakat sig och nu har jag ordnat fram en Samsung 860 EVO Series MZ-76E250B 250GB (Prisjakt)  istället och där jag vill ominstallera Windows 10 via installationsfilen jag hämtat och förberett på bootbar USB-sticka: 

MS:  Ladda ned Windows 10

 

Men hur gör man med aktiveringsnyckeln?

I Windows 7/8 heter det aktiveringsnyckel, men i Windows 10 heter det registreringsnyckel.

Oavsett benämning: hur matar man in sin nyckel vid total ominstallation av Windows 10, baserat på tidigare uppgradering?

För Windows 10 kommer nog inte att acceptera en nyckel som kommer från varken Windows 7 eller Windows 8.

;)

 

Ps. Dessutom: på min maskin (soff-surfdator) där jag senare kommer att ny-installera Windows 10 Pro - har jag bara varit inloggad som lokal-användare mestadels. Vid nåt tillfälle kanske jag loggat på med MS-konto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag vet om Win 10 så ska det bara vara att installera. Windows kommer prata med MS och känna igen din dators signatur och validera denna. Om din datorn har haft en aktiverad version av Windows 10 installerad ska det inte vara mer än så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. för min brorsons dator då kanske.

Fast då undrar jag lite över min soff-surfdator där jag planerar ett helt nybygge: nytt moderkort, CPU, SSD, etc.

tidigare haft windows 7 Ultimate och numera uppgraderat till Windows 10 Pro (Windows update) och eftersom jag äger licensen så måste jag ju få möjlighet (kan man tycka) att installera Windows 10 Pro från scratch på denna?

 

Men hur går då det till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM du uppgraderade till Win10 då det var gratis för 1,5 år sedna eller om du köpt en licensnyckel senare så är det bara att installera om precis som du säger, annars måste du köpa licens 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Flyfisherman:

Ok. för min brorsons dator då kanske.

Fast då undrar jag lite över min soff-surfdator där jag planerar ett helt nybygge: nytt moderkort, CPU, SSD, etc.

tidigare haft windows 7 Ultimate och numera uppgraderat till Windows 10 Pro (Windows update) och eftersom jag äger licensen så måste jag ju få möjlighet (kan man tycka) att installera Windows 10 Pro från scratch på denna?

 

Men hur går då det till?

Då beror det på licens du har. En som är knuten till en dator eller kan flyttas till en ny vilken din i praktiken är. Där är jag osäker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev Monshi:

Då beror det på licens du har. En som är knuten till en dator eller kan flyttas till en ny vilken din i praktiken är. Där är jag osäker.

Precis och den gamla licensen Windows 7 Ultimate hade inga begränsningar.

M.a.o. kunde jag om jag ville tex. installera Windows 7 på hur många datorer som helst, med samma nyckel - så länge som endast en var i bruk samtidigt!

 

Bara för att: om vi håller vi oss till Ultimate/Pro 7/8 > Windows 10 Pro

 

Windows 10 Pro har alltså en annan licenstyp än tidigare? Stämmer det?
Men jag (och andra) vill ju kunna installera och bygga om en dator, eehh?

Med en köpt och dyr Windows nyckel som innan det påtvungna valet att godkänna Windows 10 uppgradering?

Detta är alltså inte en OEM-Nyckel vi pratar om.


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, skrev Flyfisherman:

Windows 10 Pro har alltså en annan licenstyp än tidigare? Stämmer det?

 

Licenseringen från Windows 10 är idag knuten till ens Microsoftkonto, du måste alltså logga in med ditt Microsoftkonto, och är allt i sin ordning, så hittar Microsofts servrar rätt licens mot rätt konto, och det aktuella Windows 10 ska bli aktiverat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det på detta sätt:

1. Kan jag utan mankemang boota upp datorn från min USB-sticka, där jag tidigare hämtat och skapat en bootbar-sticka?

2. När installationen påbörjas - behöver jag alltså inte ens mata in nåt just då?

Och när installationen är klar så då först skall jag mata in min e-postadress och användarnamn på MS-konto?

 

Vet ni detta med säkerhet?

Jag skulle vilja veta hela proceduren i steg, innan jag går över till brorsans grabb och sätter igång och även mitt eget bygge senare givetvis.

:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...