Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rekommendera Poster

En ruta kom upp på datorn att den behövde uppdateras. Jag måste "aktivera digital licens".

Jag fick Windows 10 Home gratis till min maskin med Windows 7. Samtidigt fick jag en produktnyckel på 20 tecken. 

Den ska dock inte användas utan den digitala licensen. Var hittar jag den? Och hur aktiverar jag den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, skrev Zinnia:

En ruta kom upp på datorn att den behövde uppdateras. Jag måste "aktivera digital licens".

Jag fick Windows 10 Home gratis till min maskin med Windows 7. Samtidigt fick jag en produktnyckel på 20 tecken. 

Den ska dock inte användas utan den digitala licensen. Var hittar jag den? Och hur aktiverar jag den?

Logga ur din dator, logga in igen på datorn men via ditt Microsoftkonto, och aktivera sedan, då borde Microsofts server hitta din digitala licens och därefter aktivera din Windows 10.

Detta under förutsättning att din digitala licens är aktiverad på ditt Microsftkonto.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 timmar sedan, skrev Zinnia:

Är datorn uppdaterad nu, dvs meddelandet kom efter uppdateringen?

Har i så fall datorn startats om efter uppdateringen?

Eller menar du att meddelandet inte gällde någon Windows-uppdatering utan bara licensen?

Loggar du in med en mejladress på datorn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Hej!

När du försöker aktivera ditt exemplar av Win10 under datorinställningar - system - om - aktivering.

Prova att felsöka, det finns en funktion för detta. Du behöver inte vara inloggad med ett microsoftkonto.

Har win10 varit aktiverad tidigare finns den digitala licensen kvar hos Microsoft.

Jag gjorde detta i början av veckan på en laptop som tappat licensen på grund av handhavandefel. Förmodligen

genom tvångsavstängning under uppgraderingen till version 1803. Jag fick göra en återställning (ominstallation)

av windows, uppgradera till version 1809 och därefter aktivera win 10. Detta lyckades med hjälp av felsöknings-

funktionen under aktiveringen.

Jag har också för mig att Microsoft hade problem med sina licensservrar vid något tillfälle under 2018.

Återställningen gjordes av och med ett lokalt konto på maskinen, samma konto användes vid aktiveringen.

/ Jari

Redigerad av Jari Karivainio

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu