Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Yubikey 5: Usb-pinne ger extra säker inloggning


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Nyhetsroboten
2515610638.jpg
Med säkerhetsnyckel på usb får du smart, krypterad och säker inloggning till ditt digitala liv. Vi har testat senaste generationen digitala nyckel från svenska Yubioco. Hur bra fungerar det i vardagen?s5BgNPVl4Ck

Läs hela artikeln här

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som provat en sån här lösning? Jag har visserligen redan beställt en, men lite extra förhandsrecensioner är nog bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provat och provat.. jag känner till liknande metod (utan att läst in mig exakt på det artikeln skriver) från ett Finskt företag (T*****x) och det såg väldigt enkelt ut. (en workshop för flera år sedan). Det är nog mest riktat till företag.

Tillägg efter att ha läst .M's inlägg här nedan:

Jag hade inte läst på riktigt :blush:, det jag avsåg var ett alternativ till VPN, med en USB-nyckel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Tycker nog att den yubikey var rätt bra ändå. Jag kan ersätta min authenticator app i luren med yubikeys motsvarande, som jag antar ger lite högre säkerhet då den kräver själva hårdvarunyckeln för att skapa inloggningskoden. Jag är dock osäker på om själva koden ligger i nyckeln eller ej.

 

Jag har fått fido2-inloggning att fungera, vilket betyder att istället för att använda app i luren så kan jag koppla nyckeln till datorns usb-port och få motsvarande two-factor-authentication.

 

Det jag inte hunnit med att konfigurera än, men ser fram emot är att man ska kunna lägga sin privata krypteringsnyckel på yubikey och på så vis kunna signera saker från flera datorer utan att behöva oroa sig för hur man flyttar nyckeln mellan datorerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...