Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byta Office och behålla mail, kontakter


Martassen

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har Office 2016 med outlook och kommer troligtvis byta till Office 365. 

 

Måste jag spara ner mail och kontakter innan? Antar att det annars inte är kvar om jag avinstallerar Office 2016 och installerar 365!?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med risk för att upplevas som petig så kan det vara värt att titta över som kosument vad man faktiskt betalar för och utnyttja det som faktiskt erbjuds.

 

”Kostnadsfri Microsoft-support via chatt eller telefon under hela prenumerationen”

https://products.office.com/sv-SE/compare-all-microsoft-office-products?tab=1

 

”Importera och exportera e-post, kontakter och kalender till och från Outlook”

https://support.office.com/sv-se/article/importera-och-exportera-e-post-kontakter-och-kalender-till-och-från-outlook-92577192-3881-4502-b79d-c3bbada6c8ef

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man posten som IMAP eller Exchange finns den ju på servern och trillar automatiskt in oavsett vilken klient man använder.

Ja, under förutsättning att man inte flyttat en del till Lokal/personlig postlåda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar.

 

Jag kör imap på både datorn och i telefon.

Har 4 mailadresser i outlook i datorn.

 

Jag får med alltihop om jag exporterar som  pst en gång? Och sedan importerar? Totalt sätt 1 export totalt och en import totalt och allt kommer med?

 

viktigaste är att mailen är kvar och kontakterna. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man IMAP behöver man inte göra någon särskild export & import av breven.

Jag antar du hade e-posten i datorn innan du fixade det i mobilen?

Du gjorde väl ingen export och import när du la till kontot i mobilen heller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fixade 2 av mailadresserna ifrån pop till imap för typ ett halvårsedan (kanske lite mer) i dator och senare även i mobil och breven var kvar i dator och telefon om jag minns rätt. För att göra konverteringen är man ju tvungen ta bort kontot. Jag har för mig att jag gjorde export då men behövde ej använda den.

 

Minnet sviktar. Kontona är uppsatts ifrån början i dator och sedan i telefon.

 

Några mail jag fått som är kvar sedan i somras är väldigt viktiga. Jag vill inte att några mail alls ska försvinna. Mail i inkorg och även de som ligger i undermappar till inkorgen är viktiga att de är kvar.

De finns i dator och i telefon nu. I telefon 

kör jag iPhones mailklient.

 

Lite offtopic:

För ett litet tag sedan tog jag bort konto i mobilen ytterligare 1 gång för jag hade problem få bort gammalt skräp i mailen i telefon trots att jag rensat i webmailen. 

Satte dit kontona igen i telefon men gammalt skräp fortfarande kvar trots att jag tagit bort.

Till slut (2 veckorsedan) tog jag bort hela mailappen i telefon och ladda ner den igen och skräpet försvann. Vanliga mail var kvar som det skulle och problemet blev löst.

 

Jag har 4 mailadresser i outlook i dator och i iPhones mailapp (ej outlook)

2 imap(både dator och telefon)

1 bredbandsbolaget (både dator och telefon)

1 hotmail. (Både dator och telefon)

 

Bredbandsmailen står imap men tydligen är det så att jag måste radera på webbmailen för just den mailadressen.

Bredbandsbolagets support sa att det är så.

 

Mailen verkar ju i allafall vara kvar om jag tar bort och lägger till kontona i telefon iallafall.

 

Jag gissar på att alla mail är kvar? Räcker att jag exporterar kontakterna?

Viktigaste är som sagt att alla mail och kontakter finns kvar när jag uppgraderar Office i datorn.

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, skrev Martassen:

Viktigaste är som sagt att alla mail och kontakter finns kvar när jag uppgraderar Office i datorn.

En backup av viktiga dokument ska man alltid ha. Det finns ju inga garantier för att e-postservern är att lita på till 100 %.

 

Det kan vara bra att exportera kontakterna både som en .pst och som en .csv då man enkelt kan kolla innehållet i den senare, om alla kontakter som man tänkt sig kom med eller ej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev Martassen:

Några mail jag fått som är kvar sedan i somras är väldigt viktiga.

Det kan ju vara bra att logga in på webbmejlen och kolla att mejlen finns där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag loggade in på webbmailen och mailen finns där.

 

Vilken typ av export behöver jag göra när jag uppgraderar? kontakterna ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man exporterar allt inklusive kontakter och sedan återställer allt så finns det kanske risk att det skapas dubbletter av e-posten om den redan hämtats m.h.a. IMAP.

Finns kontakterna (samma/alla) också åtkomliga via webben?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser inga kontakter på webbmailen. 

Jo jag ser några i bredbandsbolagets mailadress. Har ej kollat hur ser ut på hotmail. 

 

har 4 mailadresser som sagt. 

 

Ska jag bara exportera kontakter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, skrev Martassen:

Ska jag bara exportera kontakter?

 

 

2 timmar sedan, skrev Mikael63:

En backup av viktiga dokument ska man alltid ha. Det finns ju inga garantier för att e-postservern är att lita på till 100 %

 

Vad du ska göra kan jag inte säga.

Jag skulle ha nöjt mig med kontakterna i detta läge men jag skulle ha kollat en extra gång att jag inte har någon personlig/lokal postlåda som inte synkas mot någon server.

Se Kontoinställningar - Datafiler

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kontoinställningar/datafiler 

 

Jag ser sökvägar på de olika. Vad ska jag lägga märke till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nyligen bytt dator och då skippade jag en Personlig brevlåda varför jag inte kan se hur det ser ut men en .ost som är den enda jag har nu, är en Offline-Outlook-datafil.

Om jag skulle lägga till en sådan Personlig/lokal låda skulle filen få tillägget .pst och den skulle jag då ta en backup på.

 

https://support.office.com/sv-se/article/introduktion-till-outlook-datafiler-pst-och-ost-filer-222eaf92-a995-45d9-bde2-f331f60e2790?NS=OUTLOOK&Version=16&SysLcid=1053&UiLcid=1053&AppVer=ZOL160&HelpId=olmain11.chm553714123&ui=sv-SE&rs=sv-SE&ad=SE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står .ost i slutet på samtliga.

 

Hur ska man göra för att exporta kontakterna? Ska jag göra det som pst?

 

jag väljer Arkiv/öppna och exportera/importera och exportera. 

Exportera till en fil

Trycker Nästa

Väljer outlook datafil pst

Trycker Nästa

 

I detta steg kan jag inte välja kontakter. Bara inkorg mm?

Kan man bara kommaavgränsad för exportera kontakter?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...