Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Formatera textcell till datum med tid.


Pelleman Jensen

Rekommendera Poster

Pelleman Jensen

Hej,

Jag har data med datum och tid som skrivits in i textformaterade celler. Problemet är att tiden inkluderar 1/10-del, 1/100-del och 1/1000-del, vilket jag inte kan få Excel att förstå.

Totalt ser alltså den textformaterade raden ut t.ex. så här:

1962-03-14 18:57:05.523 (med punkt mellan sekunder och tiondelar)

Jag behöver all data för att sortera in i tidsordning där även 1/1000-delarna är viktiga.

Om jag skulle kunna få Excel att förstå formatet vill jag sedan använda Filterfunktionen som ska filtrera med Datuminställningar istället för Text!

Hoppas på hjälp...

 

God fortsättning, förresten! ? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur Excel hanterar detta men i Planmaker (SoftMaker) fungerar det anpassade formatet

ÅÅÅÅ-MM-DD tt:mm:ss.ms

 

I Calc (Libre Office) tycks

YYYY-MM-DD TT:MM:SS.MS

fungera

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelleman Jensen

Provade med det anpassade formatet, men Excel tycks inte gilla millisekunder.

Tycker att det förslaget var väldigt bra, men det frågan är om det finns en formatering som funkar med Excel?

Om jag raderar allt efter sekunderna blir det ett filtreringsbart datum utan problem, men jag får inte till det med alla data.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ÅÅÅÅ-MM-DD tt:mm:ss.ss

 

fast notera att ÅÅÅÅ är på "svenska" så om engelskt Excel blir det YYYY

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här står det på supportsida

You will have to create a Custom Number Format for the cells.

Select the cells that will hold the lap times and right click, then select Format Cells... and go to the Number tab. Select Custom from the list at the left and choose one of these custom formats to put in the Type: text box,

hh:mm:ss.00;@     (hours in 24 hr, minutes, seconds to 2 decimals (hundreths or centisecond))
hh:mm:ss.000;@   (hours in 24 hr, minutes, seconds to 3 decimals (thousandths or milliseconds))mm:ss.00;@          (minutes, seconds to 2 decimals (hundreths or centisecond))
mm:ss.000;@        (minutes, seconds to 3 decimals (thousandths or milliseconds))

The ampersand merely tells Excel to dsiplay any text input as typed. Place one of these in the Type: box and click OK. Excel will also record the one(s) used within the worksheet for later use.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelleman Jensen

Provade att skriva in det från supportsidan, men får tyvärr upp detta meddelande. Fattar inte vad jag gör för fel...

Excel.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelleman Jensen

Jag löste det på ett förenklat sätt istället. Jag gick in på Sök efter .000 och valde Ersätt med ingenting. Då visades allt som datum och jag kan filtrera så som jag önskat, dock utan millisekunder men det får jag leva med.

Är i och för sig fortfarande intresserad av varför jag inte kan få till det med formateringen när jag faktiskt skriver den så som det rekommenderas på supportsidan. Kan ni komma på lösningen på detta så blir jag givetvis glad. ? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelleman Jensen

Tackar för alla goda svar.

Jag har en fråga som till viss del anknyter till ursprungsinlägget, men jag vet inte om jag kan fortsätta i denna tråden eller skapa en ny...

Jag vill helt enkelt bara veta vilken formel jag skriver in om jag vill filtrera alla data som inkommit mellan 07:00 och 21:00 under en hel månad, dvs. att all data mellan 21:01 och 06:59 ska filtreras bort på alla dagar. Går detta att fixa med en enda formel och i så fall vilken?

Ber än en gång om ursäkt om jag skulle startat en ny tråd istället... ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Internt räknar Excel dagar som heltal och tid som delar av 1. Dvs, en timme har värdet 1/24, en minut 1/24/60 osv. Om du har ett tidvärde med både datum och klockslag kan du därför enkelt separera ut själva klockslaget med följande formel:

[tidvärde]-HELTAL([tidvärde])

För att enkelt filtrera på klockslag i en tabell hade jag lagt till en kolumn med formeln ovan.

 

Hälsningar

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelleman Jensen

Förstår inte hur du menar?

Om man tittar på min bifogade bild så innehåller den markerade kolumnen 13497 rader. Jag vill filtrera den raden så att endast tider från 07:00-21:00 syns, men eftersom det är en hel månad förstår jag inte hur jag ska få fram detta. Jag vill inte ha nya kolumner utan göra det i den befintliga kolumnen, och vi pratar alltså om alla dessa tider, alla dagar under en månad. Menar du att det är möjligt med det du skrev, dvs formel: [tidvärde]-HELTAL([tidvärde])? Jag får för mig att formeln behöver vara lite mer specificerad än så?

 

Excel 2.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Det absolut enklaste är att infoga en ny kolumn mellan C och D och lägga till formeln från mitt tidigare inlägg i första raden. Typ =[@Februari]-HELTAL([@Februari])

(Om all data är formaterad som en tabell, vilket starkt rekommenderas, fylls hela den nya kolumnen i automatiskt. Om inte, blir formeln =C2-HELTAL(C2) och får kopieras så långt det behövs.)

Sedan kan du filtrera hela tabellen mha den nya kolumnen, som bara innehåller klockslag utan datuminformation.

 

Hälsningar

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...