Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur gör ni med er bokföring?


yesman

Rekommendera Poster

Hur gör ni med er bokföring, gör ni det själva, anlitar ni något eller använder ni er av automatiserade program? 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har enskild firma med ca 20 fakturor om året. Inga anställda.

Alla fakturorna betalas till mitt BG hos LFB.

När jag skrivit en faktura (gjord i Excel) förs den in i ett Excelark (Sammanfattning dagens datum. xls) med datum nummer exelfilnamn utan moms, med moms, avrundat till , sista betalningningsdatum .

På så sätt blir det med fakturering normalt en gång/månad lite drygt 12 sammanfattningar där den sista för året innehåller

summerat alla " inkomster "

 

Alla firma utgifter betalar jag med ett firmakort från ett annat bankkonto.

Alla fakturor, utgifter kvitton sätts in i en pärm, med 12 flikar, 1 = Jan, 2 = Feb

Det gör att jag  kan ladda hem från banken bankutdrag och i Excel redigera så jag ser utgifterna månad för månad

och sedan sammanfatta summorna för årets utgifter.

Är det någon utgift som inte betalats med det vanliga firmakortet så för jag inte det också i bankkontoutdragsfilerna från banken.

Så jag får ihop det.

Sedan är det "bara" att deklarera.

Eftersom jag har haft Enskild firma sedan 1982 så är deklaration inget större problem numera för mig.

 

Fördelen med "bokföringsprogram" gissar jag är mer tips om avdragsmöjligheter, tex får man ju med Enskild firma göra pensionsavsättningar.

På ett annat sätt än som löntagare. Skaffa sig en privat sjukvårdsförsäkring osv.

Vilket jag inte utnyttjat.

 

Excel är Calc i Open Office för mig. Ingen betydelse för kunderna för jag exporterar fakturorna till pdf filer

som jag skriver ut i två exemplar.

Ett som skickas i brev till kundens faktura adress.

Och Ett exemplar som sätts in i pärmen ovan före alla andra flikar.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns vissa grundkriterier enligt bokföringslagen. 

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Bokföring

 

uppfyller lellelelle verkligen kraven?

 

Föra bok kan man göra på papper eller i dator eller i molnet. 

 

Jag föredrar molntjänst då jag kommer åt det varifrån som helst. Både från Windows, Linux, MacOS och surfplatta. Kräver ingen installation eller uppgraderingar.  Ibland gör jag det på språng i mobilen om det inte är så mycket knappande.

 

Jag använder Vismaonline men även Fortnox verkar bra. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, skrev jannejanne:

Mitt fall gäller det 30 fakturor i månaden. Jag skulle kunna göra allt själv men tror att det blir mer tidseffektivare ifall jag låter någon annan göra det. Sen vet jag att deklarationen blir korrekt och att jag gör alla möjliga avdrag. Vilken person bör jag anlita för att kunna göra så många avdrag som möjligt och minimera skatten? 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har använt mig utav Visma, vi hade några bokföringsuppgifter i programmet när jag pluggade Företagsekonomi och tycker det är hyffsat enkelt att färstå sig på. Testade även appen och körde på "smart", tycker det var värt de extra kronorna:
https://vismaspcs.se/produkter/bokforingsprogram/visma-eekonomi

 

Nu hade inte jag heller många fakturor på ett år, brukade väl vara ungefär 15 st. Men har man inte grundkunskaper i bokföring så kan det ju bli lite tidskrävande innan man är inne i det. Det finns väl andra rätt billiga tjänster numera också där du kan få mer hjälp och slippa sitta med det själv, det är ju en avvägning man får göra. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visma har jag testat, lärde mig själv det i gymnasiet. Men tycker inte den ger någon vidare hjälp vid avdrag. 

 

Tror jag väljer att anlita en redovisningskonsult. Problemet är att många tar överpris och prisskillnaderna är rätt rejäla. Jag har sett att det finns en del jämförelsesajter för redovisningskonsulter som exemplevis Ageras: https://www.ageras.se/redovisningskonsult. Har du någon erfarenhet av detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, skrev yesman:

Visma har jag testat, lärde mig själv det i gymnasiet. Men tycker inte den ger någon vidare hjälp vid avdrag. 

 

Tror jag väljer att anlita en redovisningskonsult. Problemet är att många tar överpris och prisskillnaderna är rätt rejäla. Jag har sett att det finns en del jämförelsesajter för redovisningskonsulter som exemplevis Ageras: https://www.ageras.se/redovisningskonsult. Har du någon erfarenhet av detta?

Har inte testat hitta någon via Ageras, berätta gärna vad du tyckte om du provar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...