Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Överföring av bilder från iPhone till Utforskaren


Dimos
 Share

Go to solution Solved by Dimos,

Rekommendera Poster

Hej

Jag har ofta problem med att överföra bilder från min iPhone till utforskaren genom en USB-sladd. Internal storage i mobilen är tom, enligt utforskaren. Det är ingen fel på USB-sladden, i och med att jag kan koppla mig till iTunes utan problem strax efter. Jag har försökt att koppla mig till datorn via bluetooth, men det går inte heller. I datorns inställningar ser jag att min iPhone är kopplad och i mobilen ser jag att datorns namn finns, men när jag klickar för att koppla mig får jag "Anslutning misslyckades". Tacksam för förslag till båda problemen.

Jag har en ASUS Z240IC och en iPhone X

Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för länken. Den berättar allt som Apple vill informera om icloud. Jag har installerat iCloud för Windows och i mobilen, men jag har fortfarande inte lyckats koppla min mobil till PCn, varken med kabel (vilket har fungerat tidigare och som jag föredrar) eller med bluetooth. Jag ska försöka gå igenom inställningar mm och se om jag kan lyckas.

Tack så länge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, skrev Dimos:

Hej och tack för länken. Den berättar allt som Apple vill informera om icloud. Jag har installerat iCloud för Windows och i mobilen, men jag har fortfarande inte lyckats koppla min mobil till PCn, varken med kabel (vilket har fungerat tidigare och som jag föredrar) eller med bluetooth. Jag ska försöka gå igenom inställningar mm och se om jag kan lyckas.

Tack så länge

Men har du Itunes?
(1. Se till att du har den senaste versionen av iTunes på din pc. För att importera bilder till en pc krävs iTunes 12.5.1 eller senare. )

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har senaste iTunes 12.9.2.6, men jag har alltid importerat bilder till datorn via USB till utforskaren. Går det via iTunes också? Jag ser inte sambandet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

När jag klickar på mappen Bilder i iTunes, ser jag meddelandet att "iCloud-bilder är på - iPhone X har åtkomst till bilder på iCloud.....", men jag förstår inte hur jag kan överföra bilderna från iPhone till datorn.

Redigerad av Dimos
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I länken ovan från @Thirteen står att läsa:

 

Citat

 

Importera till pc

Du kan importera bilder till din pc genom att ansluta enheten till datorn och använda appen Bilder Windows:

Se till att du har den senaste versionen av iTunes på din pc. För att importera bilder till en pc krävs iTunes 12.5.1 eller senare.

Anslut din iPhone, iPad eller iPod touch till din pc med en USB-kabel.

Du kan behöva låsa upp iOS-enheten med lösenkoden.

Du kan även se en uppmaning på iOS-enheten som uppmanar dig att Lita på den här datorn. Tryck på Lita på eller Tillåt för att fortsätta.

Följ sedan stegen i dessa Microsoft-kunskapsbasartiklar för att lära dig hur du importerar bilder till appen Bilder i Windows:

Windows 10

Windows 8

Windows 7

När du importerar videor från en iOS-enhet till din pc kan vissa vara felaktigt roterade i appen Bilder i Windows. Du kan lägga till dessa videor i iTunes för att spela upp dem i rätt riktning.

Bilder och videor som du synkroniserar från datorn till din iOS-enhet med iTunes kan inte importeras tillbaka till datorn. 

Läs vad du kan göra om du inte kan importera bilder från iPhone, iPad eller iPod touch till din dator.

 

 

Sedan beror det ju på vilket operativsystem du har:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knepigt. Jag har hjälpt många att tanka över bilder till pc bara med sladden och sedan tillåta enheten. Har aldrig haft något iTunes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inga Apple enheter så jag kan inte själv kolla, men någon som har både Apple och Windows kanske kan kolla.

 

Apple introducerade ett nytt bildformat som standard i.o.m. iOS11. Detta formatet är HEIC. Kallas även HEVC eller HEIF och Windows 10 har inget direkt stöd för det formatet. Även om du skulle lyckas föra över en bild, kommer du troligtvis inte att kunna öppna den.

 

F.r.o.m. Windows 10 version 1803 går det att ladda ner ett tillägg för att kunna öppna dessa iphone bildfiler. Om senaste versionen av Windows 10, 1809, har direkt stöd för Apples bildformat kan jag inte svara på.

 

Öppna en bild och se vilket bildformat den har.

 

Vad det gäller Bluetiooth. Öppnar du en bild och väljer Dela och sedan Bluetooth eller öppnar du Bluetooth och sedan vilken enhet och till slut bild?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Vertpre.

Mina bilder på iPhone har jpg-format (jag ha ändrat i inställningarna).

Som jag skrev i början ang bluetooth, så kan jag inte koppla mig från mobil till datorn och därför kan jag inte dela en bild via bluetooth (om jag förstår dig rätt).

Ang USB-koppling, jag har bytt 3 sladdar och ändrat USB-port, samt startat om datorn med sladden i några gånger, utan resultat.

Jag har kunnat göra det förut, som jag också skrev. Kanske den senaste windows-uppdateringen spökar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av en tillfällighet gick jag in i Inställningar / Enheter / Spela upp automatiskt, och då såg jag att för iPhone X kunde jag välja alternativet att importera genom appen Foton. I denna app kunde jag sedan markera de foton jag ville importera samt till vllken mapp, vilket lyckades! 

Det finns även alternativet att visa filer i utforskaren, vilket jag ska prova imorgon.

Tack för alla svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad det gäller Bluetooth, har jag stundtals problem med att skicka en fil till min PC. Detta är om jag först väljer en bild på mobilen och sedan skicka med Bluetooth. Om jag däremot högerklickar på Bluetooth ikonen på datorn och väljer "Ta emot en fil" och sedan skickar fungerar det varje gång att skicka till datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

När jag ändrade i Inställningar / Enheter / Spela upp automatiskt till att Visa filer i utforskaren, så gick det vägen!

Jag är nästan säker på att den senaste windows10-uppdateringen ändrade mina inställningar till "default".

Det verkar alltså funka igen med USB-sladd som tidigare, men jag ska prova även med bluetooth så småningom, enligt Vertpre's förslag.

Tack igen

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Hej Dimos. Du verkar ha funnit lösningen på detta problem. Tidigare några gånger har jag lyckats överföra 30 - 40 bilder, bara med USB-sladden , men idag var det stopp. Hittar inte enheten.

Du skriver: När jag ändrade i Inställningar / Enheter / Spela upp automatiskt till att Visa filer i utforskaren, så gick det vägen!

Menar du att jag ska ändra i Utforskaren?

Hittar inte, Inställningar / Enheter / Spela upp automatiskt, var ska man börja?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och det är alltså inte i Utforskaren utan i appen Inställningar.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren, Mikael och Cecilia. Anade småningom att det var i W10 Inställningar man skulle söka.

 

Men, när jag nu ställt in som Mikael visar här ovan i min svenska variant, och även klickat i Importerat foton och videoklipp för både minneskort och Apple Iphone, så syns ändå inte telefonen på Utforskaren.

Kollar jag in på Blåtand och andra enheter, så finns den angiven där som ansluten. Jag får heller ingen fråga på telefonen om att godkänna anslutningen till den här datorn. Det syns på telefonen att anslutningen fungerar till telefonen för den laddar batteriet från USB´n.

Förstår inte varför Apple Iphone ska vara så krånglig.

Skärmklipp_Inställningar_ang_spela_upp_automatiskt.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns inte olika val vad som ska hända när kabel ansluts? Bara ladda, agera lagringsenhet, agera kamera? 

I telefonen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Första gångerna jag anslöt via usb och skulle komma åt telefonen så var man ju tvungen att i telefonen godkänna att datorn skulle få ansluta. Detta har försvunnit nu hos mig och den ansluter ua. men jag funderar på om det är något där som man då kan göra om, dvs. att ta bort någon godkänd enhet. Jag vet fn. inte hur och var, men du kan väl leta

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett helt annat alternativ är att skippa kabel mm helt och använda det jag använder:

https://apps.apple.com/us/app/id1126282325

https://www.resilio.com/individuals/

 

Kan vara lite knepig att konfigurera första gången om man bara, som jag, rusar på i tron att veta hur man gör.

Jag har skrivit en guide för Linux där jag även beskriver "tänket".

 

Man kan säga att det är en molnlösning fast utan moln.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren Pelle och Mikael.

Alla bilder som finns i telefonen finns också i iCloud, tills jag stängde av den lagringen.

Så jag har laddat ned en del bilder därifrån och lagt dem i egen mapp på datorn. Men jag tycker det är ett krångligt sätt att föra över bilder till datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Ja det är knepigt med iPhones system. Jag testade att välja importerafunktionen som jag inte hade testat förut och det fungera ju betydligt smidigare än icloud. Tråkigt att det strular för dig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev McAren:

Men jag tycker det är ett krångligt sätt att föra över bilder till datorn.

Det är därför jag tycker det fungerar så bra med Resilio, där detta sker helt automatiskt *) och utan kabel.

Man får dock ha i åtanke att det är en synkronisering, en spegling, och inte en överföring där man flyttar filer.

Ska man flytta filerna från mobilen får man i datorn kopiera undan de filer man vill ha kvar till en annan mapp och sedan radera filerna i "Resilio-mappen". Då synkroniseras även raderingen och filerna tas bort i mobilen.

 

*) Ibland har jag behövt väcka Resilio i mobilen (Android)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...