Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Litet läte när datorn arbetar!?


Martassen

Rekommendera Poster

Har en bärbar Asus  intel Core i7 med SSD disk.

 

Denna: https://www.webhallen.com/se/product/253854-Asus-F556UQ-DM737T-15-6-FHD-i7-7500U-8GB-512GB-SSD-GF-940MX-Win-10

 

Är jättenöjd med datorn. Känns som det är nån form av arbetsljud som är ljust ocn tunt. Lätet är rätt konstant men försvinner jag klickar runt och kommer tillbak jag är passiv med datorn. Ljudet finns mer än inte alls så att säga. Ibland är det mer konstant.
Vet inte om det är någon fläkt som låter. Det är mer jobbljud som om processer bakom arbetar. Datorn är inte varm alls. Klickar jag runt försvinner det lite. Inget blåsande ljud.

 

Datorn fungerar kanon. Pigg och glad hela tiden.  Är det några onödiga processer i gång ?
Ungefär som nån slipar nånstans om man ska beskriva ljudet fast lågt tunt, ljust ljud. Det är ju inte jättehögt men finns där. Det är skillnad det är tyst.. Det känns som det försvinner och dyker upp när jag klickar runt eller gör saker med datorn så att säga. Gör jag inget kan det vara mer konstant. Surf osv. Tunt litet ljust slipljud kanske ?.


Jag testade att gå in i kontrollpanelen och valde Intel och grafikinställningar och satte energisparläge till "Balanserat läge" där det tidigare stod Maximal prestanda. Gjorde detta på både "På batteri" och "Inkopplad". Tyckte datorn blev knäpptyst efter det men efter ett tag kom det tillbaka.

 

Jag märker att när jag klickar på intel Hd grafik och klickar på Energi och har framme den rutan är datorn helt knäpptyst. Är rutan framme och jag gör saker på internet eller på andra ställen så är den fortfarande knäpp tyst. Märkligt. Så fort jag stänger den rutan börjar det ljusa ljudet igen.
Är det något där inne bland inställningarna? Eller är det drivrutiner som behöver uppdateras? 


Jag har Norton som skydd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt pigg och bra dator i övrigt.

Datorer låter väl alltid lite men jag märker när den är helt tyst :-).

 

Bifogar bilder på Aktivitetshanteraren och hur det ser ut i bildskärmgrafikkort.(Se bilder)

 

Nån som vet?

 

Stort tack på förhand.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fläkt som skaver lite på låga varv? När du använder datorn ökar den i varvtal och ändrar ljudkaraktär?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har Aktivitetshanteraren upp med det sin näst sista bilden visar medan du använder datorn,  kan du då korrelera ljudet med hur belastad CPU:n är eller med när Disk 0,  GPU 0 eller 1 används?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Är det något problem, egentligen? Kanske kan lägga tid på annat än att felsöka ett icke-problem? ;)

 

2. Spela in ljudet med mobilen och posta klippet här. Lägg mobilen direkt på datorn, bredvid styrplattan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag upplever att ljudet minskar när jag gör saker med datorn. Öppnar jag ett program minskas ljudet exempelvis.
Gällande Cpu så kan jag se att det blir lite högre spetsar om jag öppnar ett program exempelvis.

 

Torkade datorn lite igår och även blåste lite lätt med mun kring öppningarna om var damm. 

 

Fast idag upplever jag att ljudet inte finns. Kanske beror på att jag har mer ljud i rummet  jag sitter i än det är på natten. Eller så har det tystnat för gott.

 

Jag ska spela in när jag jag upplever att det låter ?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ENDA som kan låta i den där datorn är fläktarna och det där låter som en fläkt som börjar bli sliten. Inget att direkt oroa dig för, den kommer snurra vidare ett bra tag till.

 

Alternativet som finns är att skruva upp datorn, göra rent, hoppas det räcker, och/eller byta ut den fläkt som låter. Tror som sagt dock inte det är något du kommer vara tvungen att göra under datorns normala livslängd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haft datorn i 2 år. 

 

Hm ok. Lite märkligt ljudet helt borta den där rutan är framme i grafikinställningar.

 

Det är ju inte så att jag dör av det lilla ljudet.

 

ska jag skita i det och inte göra någonting och låta det vara bara?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
På 2018-12-28 på 16:27, skrev Martassen:

Här kommer ljudet. Hade mobilen precis nära ljudet.

 

Se bifogat.

Video.zip

Jag har lyssnat på ljudfilen och läst din beskrivning: inget som jag skulle bli oroad över.

Det är som sagts tidigare: datorns temperatur eller rättare sagt processorns temp avgör hela tiden med dess vilken fläkthastighet denna kör på.

Det viktigaste är att se se till att den är fri från damm.

Är processorns kylflänsar full med damm, så minskar också luftflödet igenom dessa kylflänsar och därmed kommer temperaturen att öka och i slutänden fläkthastigheten.

 

För en stationär dator tipsas: Ta bort damm i en stationär dator

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp.

Jag låter det vara som jag sa. Datorn går rätt bra. Ni kan ju hojta till om ljudet signalerar rengöring eller något annat.

 

tack.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...