Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nokia 9110 eller 9210?

Hall

Rekommendera Poster

Hej!

Det är så att jag har en 9110:a och jag känner mig lite nyfiken på 9210:an! Har jag egentligen någon anledning att köpa den nya modellen förutom att det alltid är kul att byta lur! Hur är det förresten med att konvertera adressböcker osv mellan dessa två telefoner?

Mvh

Hall

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I 9210 finns en funktion för att kopiera hela 9110:an till 9210:an. Detta sker via IR-porten och för mig tog det ca en timme. Allt funkar, inget krångel.

Fördelar med 9210:

- Superb skärm, inte bara att den har färg, den är dessutom knivskarp. bakgrundsbelysningen kan ställas i 5 steg.

- Bättre tangentbord, det går att skriva med två fingrar åt gången...

- Kalenderfunktionerna är utökade, man kan tex ha flera olika kalendrar. Fler val vid repetion av händelser, möjlighet att sätta händelser som Preliminära och Färdiga. 4 olika typer att kalender objekt (Event, Appointment, Anniversary, Task) med olika hantering av de olika objekten. Man kan ha flera att-göra-listor (kopplade till projekt eller kunder etc) och dessa kan enkelt visas i kalendern, så man slipper hoppa fram och tillbaka.

- Kontaktboken är varken bättre eller sämre. Man kan visserligen ha flera kontaktböcker, men det kunde man även i 9110 (?). Numera kan man även byta kontaktbok från telefondelen.

- Internet är mycket bättre, men det finns mer att göra. Den är snabb (för att vara mobil). Med rätt operatör har du HSCSD (38kbit/s). Min operatör jobbar på att även införa 44kbit/s, vilket 9210 stöder. Uppkopplingen är digital så det tar ca 1-3 sekunder för att ringa upp och logga in på nätet. 9110 tog minst 30 sekunder! 9210 har INTE GPRS, men vad ska man med det till?

- Webläsaren klarar att visa frames som man tänker sig frames. Alla sidor blir inte bra, det är bara att inse. Javascript klarar den inte alls, men däremot "riktig" Java.

- Mail fungerar i det närmaste perfekt, har dock lite svårt för stora mail, framför allt HTML-kodade, men annars helt ok. Klarar attachments utan problem. Man kan ha flera mailkonto och det är väldigt lätt hoppa mellan dem.

- Man kan hjälpligt läsa och skriva Word och Exceldokument, men det är inte 100%igt.

- Hela hanteringen och menysystem är helt omarbetat, till det bättre. 9210 känns däremot lite segare att jobba med, fastän att processorn är snabbare och mer minne, men det är också ett annat OS.

- Man kan skriva SMS från telefondelen. Underbart om man bara ska svara kort på ett SMS.

Nackdelar med 9210:

- Pil-markör-knappen är inte helt bra. Det är väldigt lätt att man hoppar höger när man vill neråt. Kan visserligen vara fel på min 9210, men jag känner flera som känt samma sak.

- Telefondelen är trög, verkligt trög om man tex ska lista missade samtal etc. Det kan ta 5-10 sekunder innan den fattar, om den gör det alls. 9110 visar bums det du vill se.

- Versioner före 3.54 är INTE att rekomendera. Jag köpte min i Juli och den var riktigt dålig, fullt med buggar och skit, dessutom dog den helt efter 2 veckor så den åkte in på service. Gick inte att laga, jag fick en ny. Denna fungerar mycket bra.

Det finns inget liknande på marknaden, i alla fall inte om man ska ha det i en apparat och kunna bära det i innerfickan i kavajen.

Sammanfattning : 9210 är värd sina tusenlappar. Var enda en!

Fråga vad du vill om 9210, jag lovar att ge dig ett bra svar!

Länk till inlägg

Hej och tack Magic2 för det oerhört utförliga svaret! Nu har du verkligen skingrat mina tvivel angående byte av telefon! Jag åker nog nästan ner redan i dag och hämtar mig en 9210:a=) Dem punkterna som du nämnde var förbättrade var nog faktiskt det jag saknat på min gamla 9110:a. Men det som jag nog hade det allra svårast med var nog 9110:an tangentbord med dem små hala knapparna!

Nu har du som sagt övertygat mig! Så nu kan jag bara tacka så hemskt mycket för att du tog dig tid att hjälpa mig!

Mvh

Hall

Länk till inlägg

Du kommer inte att ångra dig.

Men ok, det finns fortfarande en del buggar och en omstart ett par gånger i veckan får du räkna med, men who cares?

Fördelarna är gigantiska jämfört med de små fjuttiga nackdelarna.

Länk till inlägg

Jag är helt övertygad att jag väljer rätt! Sedan gör det ju inget att 9210:an är snygg att kolla på! Den gamla såg ju lite Ryssland ut=)

Mvh

Hall

Länk till inlägg

Ni verkar ha plåt koll på detta, har en fråga, jag har hört att den Codec som ligger i 9210 är köpt från real och är "gammal" dvs det blir omöjligt att köra på merparten av det multimedia content som ligger ute på internet idag,video Clips osv... Stämmer?

Länk till inlägg

Gör att visa video på 9210 överhuvudtaget måste det konverteras till Nokias eget videoformat.

Man kan dessutom installera Real's Codec, men detta har jag inte testat.

Länk till inlägg

Jag har inte testat i verkligheten, bara läst manualen. På CD'n som medföljer finns ett windows-program för att konvertera avi-filer till nokias eget videoformat. Eftersom programmet finns antar jag att man måste använda det.

Kanske någon annan som vet?

Länk till inlägg

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...