Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Google Home + Ir?


Mikael63

Rekommendera Poster

Någon som känner till en manick som man via Google Home(mini) kan styra enheter som inte är "smarta" ex. en TV?

Typ som Broadlink RM Mini3 fast utan att mellanlanda i ytterligare appar mm.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Flyfisherman

Ja, en Harmony Hub tycks fungera, kostar 995 kr.

 

Jag har kollat lite mer i min Home-App och det tycks som att Broadlink RM Mini 3, 363 kr och, Broadlink RM PRO+ 549 kr ska fungera utan att gå via IFTTT som de artiklar i ämnet, jag hittat, anger.

Hade tänkt skaffa den senare i butik för att testa och lämna tillbaks om det inte fungerar men "mina" butiker har den inte i lager.

 

Starta TV,n med Chromecasten fungerar men inget mer än så fungerar (byta källa) och jag behöver *) kunna styra min TV-box från Telia med.

 

*) detta är inget jag behöver, det handlar om leksaker helt enkelt!

 

(Google Home assistenten är ganska bra på att dra roliga vitsar)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Gå in på Alina Systems, dom kan beställa hem och du kan få möjlighet att prova i lugn och ro (om du säger till i kassan).

Är det inget som du tycker passar, så lämna tillbaks.

Särskilt eftersom du kanske redan är kund där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Flyfisherman:

Gå in på Alina Systems, dom kan beställa hem och du kan få möjlighet att prova i lugn och ro (om du säger till i kassan).

Är det inget som du tycker passar, så lämna tillbaks.

Särskilt eftersom du kanske redan är kund där?

I fysisk butik? Har 20 mil enkel väg dit. Blir en dyr produkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
1 timme sedan, skrev Mikael63:

I fysisk butik? Har 20 mil enkel väg dit. Blir en dyr produkt.

Oj, jag trodde dom hade en butik där också.

Ber om ursäkt.  ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh, jag beställde en Broadlink RM Mini 3 för 332 kr + frakt.

Hittade en video (där jag beställde den) som visar att man inte längre behöver gå via IFTTT.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äsch! Funkade inte!

Dels funkade inte denna produkt till Telias Arris TV-box. Trots att det är en fjärrkontroll (originalet alltså) som ser ut som alla andra fjärrkontroller tycks denna använda 433 MHz och inte Ir. (som en trådlös mus typ)

Enheten jag köpte har inte stöd för det, och det visste jag om. (men visste inte hur Arris,en funkade)

Storebror RM Pro+ hanterar detta.

 

Sedan var det då tänkt att man skulle använda en app för att ansluta hårdvaran till nätverket = funkar. Lägga till en enhet, en Tv, och styra den med appen =funkar. Sedan skulle man skapa en "scen" typ "höj volymen 3 snäpp". Funkar från appen.

I Google Home-appen skulle man därefter lägga till den här tjänsten. Funkar.

Då skulle man få upp enheten, en tv, med tillhörande scen, "Höj volymen 3 snäpp". Funkar INTE. Enheten läggs till som ett styrt vägguttag, släck/tänd. Detta funkar dock i den mån att tv, släcks och tänds. Detta trots att det står att enheten inte svarar.

Försöker man få "Assistenten" (hon vill inte berätta vad hon heter?) att släcka så säger hon att enheten inte kan nås. Alltså den enhet jag köpt.

 

Har kontaktat säljföretaget om att returnera prylen. Företaget har en video på sin hemsida som visar att det ska gå...

 

Dock: En erfarenhet rikare!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Bumpar!

På 2019-01-05 på 13:20, skrev Mikael63:

Ja, en Harmony Hub tycks fungera, kostar 995 kr.

Tänkte åka och skaffa en sån idag men läste recensioner och det var tur det, för där stod att stöd för Svenska saknas, vilket bekräftas på Logitechs hemsida.

(Gäller samma sak för Broadlink RM Pro+ ?) Tillägg: Enligt Kjell funkar den inte alls med assistenten.

 

Frågan kvarstår alltså och jag kan tänka mig en kombination av hårdvara/mjukvara för att få till detta.

Ja, även kompromissa.

 

Jag har en mobiltelefon med en "Ir-blaster" tillgänglig och det finns flera "remote-control-appar" som fungerar med min TV men jag vet inte hur man ska lyckas styra den med Assistenten?

Dessutom kvarstår det att via Blåtand/433 MHz styra min tv-box men jag kan som sagt kompromissa om jag skulle få bort en fjärrkontroll. Tillägg: Googlande visade att man även kan styra boxen via Ir, som en backup.

Det är tydligen Motorola som tillverkat boxen, typ. Fjärr för VIP 1003 fungerade skapligt.

 

Man kan använda tv-boxens fjärrkontroll för att styra tv,n men då strular det med ljudet eftersom jag har anslutit extra högtalare och de går direkt på källan, fast via tv,n.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...