Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Motion Eye Os


Interactives

Rekommendera Poster

Interactives
1 timme sedan, skrev Cecilia:

Har din router IP-adressen 100.xx.xxx.xxx nu eftersom Target är det?

 

Source till 8.8.4.4:53

Det är Googles DNS server så det är något helt annat. Port 53 används för DNS-förfrågningar.

 

Kolla vad mobilen har för IP-adress genom att surfa till exempel till https://www.whatismyip.com/.

 

Åtminstone i början med mobilt bredband så fick routern inte en unik IP-adress utan på vägen till internet hade operatören en egen "router" och den stoppade allt från internet som inte var ett svar på något meddelande som gått till internet (eftersom den inte visste vilken kunds anslutningen det var avsett för) och därmed kunde man inte ha en egen webbserver mm. Kan ju vara bra att kolla med Comhem att det ska gå.

Ja routern har IP-adressen som jag nämnde.

Mobilen har samma IP-adress som datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Interactives
Just nu, skrev Mikael63:

Va? Hur menar du nu?

Jag menar att den externa IP-adressen är samma på mobilen som på datorn. Jag var otydlig där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kör du inte via 3G/4G på mobilen och då kommer det inte heller att fungera.. så som tidigare påpekats..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, skrev Interactives:

Ja routern har IP-adressen som jag nämnde.

Mobilen har samma IP-adress som datorn.

Den IP-adress som dina inlägg kommer från börjar inte på 100 och normalt är det ju samma och därför blev jag något förvånad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Interactives

Jag förstår inte vad jag gör för fel eftersom jag inte kan öppna en port. Har testat på alla sett jag vet men det funkar inte. Jag trodde att det bara var att lägga in en Port Forwarding och sedan skulle det vara klart. Men så enkelt är det tydligen inte. Det är väl bäst att börja om från början. Hur öppnar man en port? Som till exempel 53250.

 

Jag är tacksam att ni har tålamod med mig. fg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att du måste börja med att reda ut IP-adresser. Hur kan datorns publika(externa) IP-adress vara en annan än routerns publika IP-adress?

Hur kan mobilen och datorn ha samma publika IP-adresser när den ena är ansluten till routern som har fast internetanslutning och den andra använder mobilt bredband?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Interactives

Jag kollade mobilen på WhatismyIP. Men denna gången så stängde jag av WIFI och fick en annan adress. Den lokala är 100.XXX.XXX.148 och IPv4 är77.XXX.XXX.148.

Datorns lokala IP är 192.XXX.X.14 och routerns är 192.XXX.X.1.

 

WAN Settings.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, skrev Interactives:

Den lokala är 100.XXX.XXX.148 och IPv4 är77.XXX.XXX.148.

Routerns externa IP-adress är 100....123 enligt bilden.

Då borde mobilens publika IP-adress också vara 100...123, annars är något fel.

 

Om routerns externa IP-adress är en annan än den som datorn har enligt https://www.whatismyip.com/ tyder det på att Comhem har en NAT (router) mellan internet och din router och då går det inte på något sätt att komma åt något på ditt interna nätverk utifrån internet. Du måste höra med Comhem. För som sagt enligt forumprogrammet är datorns publika IP-adress en som börjar med 83.

 

Eller har du någon VPN-tjänst igång som stökar till allt?

 

Kan du skicka den fullständiga externa IP-adressen i routern i ett PM till Mikael_63 och mig så att någon av oss kan kolla att det verkligen är en Comhem-adress.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Interactives:

Men denna gången så stängde jag av WIFI och fick en annan adress

Ja du MÅSTE ha Wifi avstängt på mobilen om du använder den för att prova med anslutning "externt".

 

2 timmar sedan, skrev Interactives:

192.XXX.X.14

Dessa lokala adresser behöver inte "censureras" med XXX

 

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Då borde mobilens publika IP-adress också vara 100...123, annars är något fel.

Njae, mobilen blir ju tilldelad av en adress av mobilens operatör.

 

1 timme sedan, skrev Cecilia:

För som sagt enligt forumprogrammet är datorns publika IP-adress en som börjar med 83.

Börjar på 85.

 

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Kan du skicka den fullständiga externa IP-adressen i routern i ett PM till Mikael_63 och mig så att någon av oss kan kolla att det verkligen är en Comhem-adress.

Ja, om du skickar adressen kan vi vara de som testar att ansluta externt. Du kan ju rikta kameran in i väggen eller täcka för den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, skrev Mikael63:

Njae, mobilen blir ju tilldelad av en adress av mobilens operatör.

Förlåt det blev ju dåligt uttryckt. Jag utgick från detta:

 

2 timmar sedan, skrev Interactives:

Jag kollade mobilen på WhatismyIP. Men denna gången så stängde jag av WIFI och fick en annan adress. Den lokala är 100.XXX.XXX.148 och IPv4 är77.XXX.XXX.148

Jag tolkade det som att när mobilen var ansluten till routern med WiFi så var IP-adressen 100...148 och sen 77...148 vid mobil anslutning, och i så fall är det konstigt att vid WiFi så slutade adressen på 148 fast det inte är samma som routerns IP. Men jag kan ha tolkat fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Interactives

 

20 timmar sedan, skrev Cecilia:

Förlåt det blev ju dåligt uttryckt. Jag utgick från detta:

 

Jag tolkade det som att när mobilen var ansluten till routern med WiFi så var IP-adressen 100...148 och sen 77...148 vid mobil anslutning, och i så fall är det konstigt att vid WiFi så slutade adressen på 148 fast det inte är samma som routerns IP. Men jag kan ha tolkat fel.

Nu kollade jag mobilen med avstängd WIFI igen och fick en annan lokal IP. Denna ggn 100.82.227.83. och IPv4 83.XXX.XXX.83. Bägge IP adresserna med WIFI avstängd. Det var den även i ovan utdrag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kollat lite mer och adresser som börjar med 100.82 är privata och det innebär just att Comhem har en utrustning med en NAT mellan internet och din router. Det går då inte ansluta till routern utifrån eftersom det krävs en portforward även i den utrustningen och det kommer inte Comhem att gå med på. Du måste kontakta Comhem och höra om det finns möjlighet att få en internet-anslutning som inte passerar deras NAT.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Interactives

Efter ett samtal med Comhem så kan jag komma åt min RP externt. Vad skönt. Äntligen.

Tack så mycket för hjälpen Cecilia och Mickael63 för hjälpen och tålamodet. Ni är värda en stor stjärna i kanten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Interactives

Dom gjorde precis som ni sa. De gav mig en internetanslutning som inte passerade deras NAT.

Killen som jag pratade mes kände igen problemet så han fixade det på en liten stund, Hade varit i kontakt med dem tidigare men då fick jag prata med en annan kille som tyckte att det inte var deras problem men som motvilligt gjorde om dem Port Forwarding som jag redan gjort, men det fungerade inte för han gav mig inte någon ny IP adress utanför deras system.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...