Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dator byggarfel


SpertySpecial

Rekommendera Poster

SpertySpecial

Mitt nätaggregat har 600watt men på A kan jag titta när jag kommer tillbaka... Jag har en tanke på att köpa ett corsair 550watt istället.. Är det en rekommendation? Eller ska jag hålla mig till mitt akyga? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 56
  • Skapad
  • Senaste svar
SpertySpecial

Det är ett 600watt nätaggregat men vissa säger att akyga nätaggregat är så dåliga att ett 700w kanske endast levererar 400watt... Men jag har en tanke på att köpa ett corsair Nätaggregat.. Eller vad tycker du? Borde jag hålla mig till akyga? Förresten dedär med hur mycket det står på "a" ska jag ta fram alldelles strax... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev SpertySpecial:

Mitt nätaggregat har 600watt men på A kan jag titta när jag kommer tillbaka... Jag har en tanke på att köpa ett corsair 550watt istället.. Är det en rekommendation? Eller ska jag hålla mig till mitt akyga? 

Corsair är alla gånger ett bättre alternativ.
Jag har ett själv 750W Silver certification modulärt och varit med sedan 2011 - inga problem.

Men om det är ditt problem kan jag inte svara på. Det kan också vara att ditt moderkort av någon anledning är felande.

 

Omöjligt för mig på distans att svara på.

Mvh
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske bäst att reklamera till butik?

Du verkar ju ha gjort alla rätt i byggandet, såvitt jag kan säga.

Och det är inte ovanligt att det kan vara fel på ett moderkort, även om nätaggregatet är misstänkt.

Men att lägga ut dyra pengar på ett nytt nätaggregat - och så visar det sig inte vara problemet?

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du har fått mitt svar i inlägget ovan.

Mer än så kan jag inte säga.

Tyvärr.

 

Kanske andra kliver in i tråden och har bättre tips?

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SpertySpecial

Okej, tack så hemskt mycket för din hjälp iallafall! Förlåt om jag varit lite kanske osmart om man säger det så.. Kan du gissa hur gammal jag är? ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, skrev SpertySpecial:

Okej, tack så hemskt mycket för din hjälp iallafall! Förlåt om jag varit lite kanske osmart om man säger det så.. Kan du gissa hur gammal jag är? ?

Nej du har inte varit osmart på något sätt, tvärtom det är jag.

Och jag är heller inte intresserad av din ålder.

På Eforum bryr vi oss inte om sådant. Här är vi alla lika.

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SpertySpecial

Okej tack haha... Jag menade mer att eftersom jag är ``13år`` så har jag lite svårt med de svårare orden m.m inom teknik och att hänga med.. vilket som, tack för din hjälp ha de bra så kanske vi syns en annan dag på detta forum  :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, skrev SpertySpecial:

Okej tack haha... Jag menade mer att eftersom jag är ``13år`` så har jag lite svårt med de svårare orden m.m inom teknik och att hänga med.. vilket som, tack för din hjälp ha de bra så kanske vi syns en annan dag på detta forum  :D

Ingen fara.

Ok. Det tänkte jag inte på och ber om ursäkt, eftersom jag inte visste om det. Men jag står för vad jag sagt.

Och välkommen tillbaks och tveka inte.

Eforum är ett vänligt forum för alla.

Mvh. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, skrev Mikael63:

Övervakning av CPU-fläkten som saknas?

Om inte signal erhålles att fläkten roterar stängs systemet av i förbyggande syfte.

 

18 timmar sedan, skrev SpertySpecial:

Jag vet inte vad du menar, däremot så startar CPU fläkten men stängs direkt av igen.. 

Jag skulle tro att det med dagens prylar inte går att göra fel.

 

Men det jag menar är att en CPU-fläkt kan ha en funktion som ger ut en puls för (typ) varje varv den gör.

Eller "kan" - i dag har väl alla den funktionen. Förr kunde det finnas fläktar utan den funktionen.

 

Den pulsen vill "moderkortet ha" som en bekräftelse på att fläkten faktiskt snurrar. Om den inte snurrar kan det få katastrofala följder, i datorsammanhang.

Därför är det viktigt att CPU-fläktens kontakt ansluts på rätt sätt till rätt ställe.

Ansluter man CPU-fläkten till pinnar avsedda för chassiefläkt kommer fläkten att rotera men pulsen kommer inte in på rätt ställe, moderkortet tolkar det som att fläkten inte roterar och stänger ner systemet.

 

Ovanstående baserat på egna erfarenheter men eftersom de erfarenheterna ligger >10 år bakåt i tiden kanske det inte alls fungerar på samma sätt idag.

Symptomen stämmer dock in precis.

Moderkortet ger order till PSU att släppa på spänning, fläktar börjar rotera, varvtalsvakten detekterar dock ingen rotation, meddelar det till moderkortet som beordrar PSU att stänga av. Allt på någon sekund.

Förr tror jag att man kunde bygla den pinne som skulle detektera rotation och på så sätt tvinga igång systemet men lite smartare kort ville ha en puls, inte bara en konstant slutning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja där kan du ha en poäng faktiskt, i alla fall inte något som jag vill bortse från.

 

[Edit] Moderkortsmanualen sidan 7/148 https://www.msi.com/Motherboard/support/H110M-PRO-VD#down-manual
Och det är en 4-pinnars kontakt med stöd för PWM, men oavsett PWM eller inte (vanlig 3-pinnars kontakt) så skall processorfläkten anslutas där. Den sk. tredje pinnen är den som räknar varvtalet även på en icke pwm.fläkt. Ställs in i BIOS Setup.

Om Cpu fläkten bara har 2-pinnar så skall den fortfarande sitta där och kontakten är nycklad dvs. den kan inte monteras fel och för 2-pinnars fläkt kommer denna i så fall på en pwm kontakt att köra 100%.

PWM=Pulse Width Modulation
1775693556_CPU_fan_1.thumb.PNG.b2cac1b5993638d651cd39af28e70454.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ibland vara så att om man har lite för bråttom med att ansluta dessa pyttesmå kontakter för fläktarna på moderkortet, att även om den sk. nycklingen är korrekt så att själva kontakten passar i spåret och kan tryckas ned: att man helt missar dom små kontaktpinnarna upp från moderkortet och som måste gå in i hon-kontakten som ansluts från ovan.

Det kan vara en sak att dubbelkolla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har funderat en del på varför datorn inte startar och jag måste fråga dig. Du har väl installerat distanser så att moderkortet inte ligger direkt mot chassit?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar ju som om allt sitter som det ska. Eftersom datorn startar och sedan stänger av direkt, är det lätt att misstänka att det är processorn som är problemet. Startar datorn inte alls kan det vara minnet. Du kan prova att flytta minnet till den andra platsen.

 

Jag ser att du har delat på 8-pin strömkabeln. Är du säker på att du har satt i rätt del?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SpertySpecial

Inte helt säker på att jag suttit i den rätta delen men jag tror inte den andra passar, kan titta... Har även testat att byta plats på minnet men inget verkar hända då... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-12-25 på 22:44, skrev SpertySpecial:

Jag har en Intel pentium g4400 och då tror jag att kylpasta kom med förapplicerat. 

 

 

Och du glömde inte att ta bort lilla skyddsfilmen som sitter utanpå kylpastan, glömmer man det så fungerar inte kylpastan, har själv glömt detta en gång vid ett bygge, processorn fick ingen kylning, så det vara bara att göra om och göra rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad finns då kvar?

  • ESD, har du skyddat dig och komponenterna?
  • Testa ta ut ena, eller båda, minnena. Om datorn kommer så långt i sina test att den saknar minnen kommer den ilskt pipa (och om det finns dioder på moderkortet som kan via felkod visas det där).
  • Samma med grafikkort. ta bort det du installerat, starta upp bara med det integrerade som ska finnas. (en felfaktor mindre, lägre belastning på APU (nätagget))

Men men, det är inte helt lätt att veta i fall som detta. Processorn är misstänkt, att den blir för varm för snabbt och slår av, men säkra kan vi inte vara.

Tråkigt, jobbigt, när det blir fel. Det är inte svårt att bygga en dator egentligen men när det går fel är det svårt att veta vad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle prova att köra utan grafikkortet och använda någon av de portar som finns på moderkortet för att utesluta fel på detta eller om nätagget inte orkar driva grafikkortet när det är på plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...