Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dator byggarfel


SpertySpecial

Rekommendera Poster

SpertySpecial

Denna tråden är inte löst så skriv lösningar! 

 

Tjena, jag är tillbaka med ett nytt problem... Jag har kopplat in allt från Nätaggregatet  till alla delar, men... När jag klickar på start knappen på chassit så blixtrar det endast till (datorn startar men stängs genast av igen) , fläktarna och cpun startar en kort sekund men dör snabbt ut igen... Snälla svara snabbt behöver hjälp!

*Vad kan det vara för fel? 

*Hur fixar jag detta? 

 

Jag lägger till en bild på när fläkten startar och en på mina delar "specs"..  Har även en 4gb ram från corsair. 

 

Screenshot_20181225-194041.jpg

15457633166024259105326306832962.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 56
  • Skapad
  • Senaste svar

Övervakning av CPU-fläkten som saknas?

Om inte signal erhålles att fläkten roterar stängs systemet av i förbyggande syfte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SpertySpecial

Är tyvärr inte hemma för sekunden,  men med blixtrar menar jag att datorn startar i en kort sekund och sedan dör igen. Jag kan skaffa bild och video när jag kommer hem igen senare ikväll :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag läste din förra tråd och där jag svarat ang. nätaggregatets inkoppling: https://eforum.idg.se/topic/357526-nätaggregat-kabel-fel/?do=findComment&comment=1708723

Kontrollera detta.

 

Börja från början med att kontrollera allting och då skall du ha nätsladden urkopplad från vägguttaget och använda ESD-handledsband.

 

Öppna manualen och gå noga igenom varje steg där du anslutit allt kablage.

Säkerställ så allt är korrekt installerat, kontakterna sitter i botten och "rucka" gärna lite på dom.

Säkerställ att du (om du har ev. FireWire på moderkortet, ej troligt, men om: denna kontakt är identisk på moderkortet med USB kontakten på just moderkortet - ej utanför -  och tar man fel där så ryker garanterat någon komponent på moderkortet).

Säkerställ att du har allting inkopplat på rätt sätt och nästa viktiga fråga:

Vad är det för moderkort: fabrikat modellbetckning

Processor: fabrikat och modellbetckning?

Minnen: Fabrikat och modellbetckning?

 

Minnena skall monteras - mest troligt om du enbart har 2st. - i vartannat minnesslot med början från nr. 2 från CPU räknat.

Säkerställ att dessa är korrekt instoppade och nedtryckta, sitter helt rakt och att moderkortets minneskontakt- "lås-flrärpar" på vardera långsidan rest sig och gått i lås.

 

När det gäller processorn eller moderkortets processorsockel: du har väl inte petat med fingrarna (av ren nyfikenhet) på dess känsliga kontaktpinnar?

I så fall har du garanterat böjt någon av dessa och då blir det besvärligare.

Processorn skall monteras i moderkortssockeln utan våld och utan att man petar på något - annars är det upplagt för trubbel!

 

Mvh

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SpertySpecial

Det hjälpte tyvärr inte, samma problem är kvar.. Fortsätt skriv ifall ni har någon aning om vad det är! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du gått igenom din första tråd och kopplat in nätaggregatet korrekt?

 

Hur var det med min fråga i denna tråd: har du "pillat" på kontaktstiften" på moderkortssockeln för CPU?

Har du använt våld för att få ned CPU (processorn) i sockeln, eller ramlade den ned lätt när du låste fast den?

Dessa kontaktpinnar, över tusen stycken är otroligt smala och bräckliga, klarar absolut inte av någonting utöver det vanliga. Bara en tanke.

Mvh

 

Ps. Har du monterat moderkortdistanserna enligt manual; så inte moderkortets elektriska komponenter på något sätt kan ta i chassits moderkortsplåt och orsaka kortslutning när detta skruvas fast?

Och Ej heller att dra åt skruvarna för hårt - så man komprimerar innerlagerna (består av 8-12 lager).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SpertySpecial

Jag tappade inte ner den i sockeln, jag lät den lugnt åka ner i den rätta positionen mitt processor har inte små ben under sig heller, den har kontaktringar istället.. Och ja, jag har testat att ta ut och sätta i PSUn jag börjar tro att det kan vara att jag måste byta moderkortets batteri eller liknande... Vad tror du?  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om CPU:n inte har rätt kylning: dv.s att kylaren inte får kontakt mot processorns-kylkropp- så tar det bara någon sekund för processorn att bli överhettad och därmed slår den av. En inbyggd skyddsfunktion.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SpertySpecial

Okej, när jag satte fast kylaren klickade den 3 gånger i varje hörn... Vet du ifall den ska tryckas ner mer? Jag ska iallafall testa att trycka ner det mer. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nix det skall du inte göra.

Det är fyra hörn.

Vad är det för processor?

 

Trots upprepade frågor från både mig och vertpre om fabrikat på både moderkort och processor har du inte svarat.

 

Gör inte mer förrän du svarat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SpertySpecial

Jag hade tryckt ner kylaren bra, så det var inte felet.. Det måste vara något annat...  Processorn är en Intel pentium g4400, moderkortet är ett Msi h110m pro-vd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev SpertySpecial:

Jag hade tryckt ner kylaren bra, så det var inte felet.. Det måste vara något annat... 

Ja vad är det för CPU?

 

Du svarar ju aldrig på frågorna.

 

Är det en Intel 1155 eller 1150 så se denna video - noggrant!

Förresten videon gäller dom flesta Intel CPU kylare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SpertySpecial

Förlåt, jag är så närvös att det kan vara fel delar så jag glömmer bort frågorna i det jag läser och bara vill bygga på datorn... Vilket som, processorn är en Intel pentium g4400... Mitt Moderkort är ett Msi h110m pro-vd. Jag följde videon gjorde precis som Linus och tittade allt.. Meeen funkar såklart fortfarande inte?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Msi h110m pro-vd. detta modekort? https://www.msi.com/Motherboard/H110M-PRO-VD.html

 

Ok Intel Intel pentium g4400 är en senare variant av Intel processorer som går under namnet Skylake.

Moderkortet stöder förvisso denna, men du behöver en uppdaterad BIOS för att det skall fungera?

Min tro i vart fall efter att jag kollat.

 

Här hämtar du BIOS uppdatering: https://www.msi.com/Motherboard/support/H110M-PRO-VD

Och jag tror att du skall kunna uppdatera BIOS utan processor på detta moderna moderkort.

 

Man använder ett flashminne formaterat i fat32 inkopplat på en av USB-portarna bak - Bios Flash port.

Och sedan startar upp datorn och går direkt in i BIOS Setup > Advanced > Bios Update

https://www.msi.com/Motherboard/support/H110M-PRO-VD#down-manual

 

Det kan betyda att du måste ur med processorn innan, såvida du inte hinner till BIOS - Setup innan den slår av?

Men inget jag gjort.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SpertySpecial

Okej, tack.. Jag ska testa detta och återkommer när det är gjort.. Ska man öppna den nedladdade BIOS filen eller ska man direkt efter nedladdning sätta in stickan i datorn? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SpertySpecial

Eftersom jag inte kan få igång datorn på något sätt så funkar det inte att ladda ner den nya BIOS versionen... Hur kan man göra det annars? Jag använder ett Akyga nätaggregat, jag har hört att de ska vara dåliga.. Kan det vara felet? Borde jag köpa nytt Nätaggregat? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en i en .zip-fil vilket betyder komprimerat format.

Enklaste sättet att du hämtar denna fil lokalt på en dator.

Och sedan öppnar upp en USB-sticka (som är tom) och formaterar om denna till FAT32.

(högerklicka och välj formatera, Fat32).

 

Sedan så dubbelklickar du på denna .ZIP fil nytt fönster öppnas och där drar du bara ut den enda BIOS-filen på stickan och botar om så den kommer in i BIOS Setup.
Det viktiga är att stickan måste sitta i rätt BIOS Flash Back USB port bak - annars fungerar det inte.

Ja, så gör man på mitt BIOS moderkort i vart fall. jag kan inte med säkerhet säga att det fungerar hos dig. Du måste läsa manualen.

Alltihop är bara en ren gissning från min sida efter att jag läst på din moderkortssida och inget jag kan garantera.

Vet inte, har tyvärr ingen aning om det kommer att hjälpa.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, skrev SpertySpecial:

Eftersom jag inte kan få igång datorn på något sätt så funkar det inte att ladda ner den nya BIOS versionen... Hur kan man göra det annars? Jag använder ett Akyga nätaggregat, jag har hört att de ska vara dåliga.. Kan det vara felet? Borde jag köpa nytt Nätaggregat? 

Menar du att ingen lampa ens tänds?
Inget ljud från fläktar eller annat?

Tycke du sade från början att den startade nån sekund och sedan släcktes?

Mvh
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SpertySpecial

Ja det gör den, den tänds i en milli sekund typ, skärmar hinner inte starta utan det blir likt som att det bara blixtrar till.. Men jag fattar inte hur jag ska kunna öppna bios och installera denna ifall jag knappt ens får igång datorn?.. Förresten när jag högerklickar på bios nedladdningen så kommer inte det upp att göra filen till en "fat" fil.. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, skrev SpertySpecial:

Ja det gör den, den tänds i en milli sekund typ.. Men jag fattar inte hur jag ska kunna öppna bios och installera denna ifall jag knappt ens får igång datorn?.. Förresten när jag högerklickar på bios nedladdningen så kommer inte det upp att göra filen till en "fat" fil.. 

Ok.

Det är skida saker. Att formatera din USB-StIcka till FAT32 skall göras på en annan dator och dit skall du dra ut innehållet i zip-filen.

 

Om datorn tänds i en milisekund så kommer det naturligtvis inte att fungera.'Då måste vi fundera på vad som kan vara rot-orsken till detta.

Du nämner att du har ett Akyga nätaggregat och detta är bland det sämsta:

Inte nog med att det inte klarar spänningarna, det har också en massa "rippel" på dessa, betyder att det inte är helt rena spänningar och kan mycket väl orsaka dina problem.

Vad är det för effekt på detta nätaggregat, vad står det på märkplåten bak i både ifråga om effekt (W) samt ström i (A)?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...