Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nätaggregat kabel fel


SpertySpecial

Rekommendera Poster

SpertySpecial

Tjena, jag har nyss köpt datordelar för ett bygge sedan när jag väl skulle börja bygga märkte jag att processorn 4pin strömkabel inte finns på mitt nätaggregat... Där fann jag istället en 6pin, finns det någon adapter eller något sätt som man kan fixa så att de passar ihop? Tacksam för svar eftersom mina delar endast står och samlar damm just nu...

*Vad finns det för skillnad på kablarna på nätaggregat? 

*Finns det någon adapter för 4pin strömkabel till 6pin för CPU på moderkortet? 

*Vart kan man isåfall hitta dessa adaptrar? 

*finns det något annat sätt att fixa detta på? 

 

Tack till er som svarar! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar väldigt underligt. Normalt är det 4-pin eller 8-pin ström kabel. 6-pin är till grafikkort men kan också vara 8-pin. Oftast kan man dela på strömkabel.

Vad har du för moderkort och nätaggregat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ofta är kontakterna modulära. Dvs en sex-grupp består av en två+fyra grupp som går att dela på.

ge oss modell på nätagget så kan vi ta oss en titt på det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till Eforum.

 

På moderkortet är det i regel mig veterligt 1x8 pin (E)ATX strömkontakt för drivning av CPU - (processorns strömförsörjning), men på äldre moderkort kan det vara en 4-pin kontakt.

Sedan så är det en också 1x 24-pin (E)ATX strömkontakt för moderkorts-strömförsörjningen och på äldre moderkort är det en 20-pins-kontakt (finns adaptrar på Kjell & Company för 24 > 20 pin).

E betyder förövrigt Extended (utökade ATX moderkort) men gäller alla typer av ATX moderkort.

 

Se bara ett exempel längst upp till höger samt längst ned till höger 8-pin samt 24-pin strömmatning för cpu samt moderkort:

layout2.jpg

 

atx-24-pin-connector.jpg

 

 

ATX 8 pin-cpu power supply connector

2cdc8645-b197-4c36-80b6-ee63b898d6f4_1.d

 

 

Nätaggregatet i sin tur har också extra strömkontakter för grafikkortet och benämns PCIE 12V

Och finns i antingen 6-pin PCIE eller 8-pin PCIE eller en kombination av en 6-pin PCIE med en extra lös 2-pin som sätts ihop till en 8-pin PCIE strömkontakt.

Vissa grafikkort kräver en st. 6.pin PCIE kontakt, värre grafikkort kräver en 6-pin PCIE samt en 8-pin PCIE och dom värsta kräver 2 st. 8.pin PCIE strömkontakter och ett nätaggregat som klarar att försörja all denna strömförbrukning utan att få spänningsfall.

 

Exempel på PCIE strömkontakt för grafikkortet 6pin eller 6+2pin:

 

7GRoNic.jpg

 

Kontakterna för moderkortet och grafikkortet kan inte blandas ihop - dessa passar inte emellan!

Se noga nycklingen och hur dom individuella kontaktstiftens sk. hål är utformade.

Allt enligt ATX och PCIE standarden.

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...