Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

När bör byte av Windows 7 ske?


DAL30

Rekommendera Poster

Eftersom Windows 7 kommer att upphöra med stöd och hjälp, så undrar jag, om man redan nu bör övergå till något annat Windows-system, t.ex. Windows 10?

* När bör man göra det som sista datum?

Det heter ju::

"Nu är det lite mer än ett år kvar tills Microsoft stryper supporten för Windows 7. Slutdatumet har satts till 14 januari 2020 – då slutar det komma patchar för systemet, åtminstone sådana som är gratis och når alla installationer."

Vänligen

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev DAL30:

* När bör man göra det som sista datum?

Några veckor efter slutdatumet.

 

Om man vill göra det tidigare är helt upp till en själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia!

Det verkar klart! 

Men finns det numera någon "bättre" webbläsare än W 10? 

Vänligen

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 7 och 10 är operativsystem som kommer från Microsoft och Microsoft har inget nyare operativsystem än Windows 10.

 

Webbläsare är det program som man använder för att kolla på internet, t ex när man besöker Eforum. Vanliga webbläsare är Internet Explorer och Edge från Microsoft, Chrome från Google och Firefox från Mozilla. Av de fyra är det bara Internet Explorer som inte uppdateras längre och därmed inte kan anses vara lika bra som de andra tre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Windows 10 är som ett stort virus, håll kvar Windows 7så länge som möjligt. Efter Windows 7 prova att installera ett juste Linux system istället för Windows 10.

 

Som nybörjare t.ex Manjaro, kan du redan Linux kör Arch Linux eller Slackware.

Håll dig ifrån bloat systemen Ubuntu Linux Mint Fedora Mx Linux AntiX m.m. Dom suger verkligen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lasse "newbie" Johansson

Om jag inte missuppfattat det hela så är det väl olika datum satta på sista datum för support för Win 7 resp sista datum för uppdatering av Win 7. Eller minns jag fel? Har en statinär dator som jag har Win 7 Home OEM i.

 

Uppdateringen är för mig mycket viktigare än supporten. Har haft MS Win sedan Win 95 kom och har aldrig varit i kontakt med deras support.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Supporten för Windows 7 upphörde nog 5 år innan sista uppdateringen kommer att komma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att påstå att Win 7 är bättre än Win 10 är bara dumt. Windows 10 är betydligt bättre och säkrare.

 

Linux baserade system är inte heller bättre än Windows 10 för en genomsnittlig PC användare. Läser man på nätet varför Linux är bättre ser man argument som "det är gratis", "det är open source", "det har fler kommando möjligheter", "det är mer anpassningsbart", "det är säkrare" och det sista stämmer än så länge,

 

Men, skulle det vara bättre för att det är gratis?? Är det bättre för att det är open source? Ok, det innebär att det är fler som kan hjälpa till att hitta fel i Linux programmen men det innebär att hackare också har tillgång till koden.

Varför finns då så få skadeprogram gjorda för Linux kan man då undra? Jo, därför att det inte lönar sig för att det är så få som använder Linux. (Jag kallar nu alla linux distro för Linux).

 

Men det finns Linux baserade system som är väldigt utsatta för skadeprogram, nämligen Android. 2010 fanns det 26 skadeprogram för Android. Hittils i år har man hittat mer än 500 000. 2018 5,5 miljoner. Ju fler som använder ett OS desto intressantare blir det för hackare. Det går att se samma trend för Apple datorer och mobiler. Flera experter, t.ex. MIT ( Massachusetts Institute of Technology) förutspår att ransomware tillverkare kommer att inrikta sig på Linux baserade system i framtiden.

 

Linux dominerar globalt på serversidan och cloud tjänster. Siffror mellan 70 och 90% går att läsa sig till. Nu har jag inga bevis men man kan ju fråga sig hur många av de stora intrång som har skett de senaste åren, har skett på Linux servrar? Det finns gott om internetsidor som förklarar hur man hackar Linux baserade system.

 

Som sagt, ju större man är desto mer utsatt blir man.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Jag kan bara kommentera Solspindel och Amandus.

Fruktansvärt dåliga inlägg utan någon som helst verklighetsbakgrund

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oavsett vad man tycker om vissa Windows-versioner finns det ingen anledning att skrika (använda versaler i hela ord). Man ska också respektera den rubrik och den trådstart som trådskaparen har skrivit och hålla sig till det ämne som de anger. Vill man avreagera sig om någon Windows-version är forumet Avreagera dig! ett lämpligt val.

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv så är jag den som tycker att det är konstigt att man vill köra Windows 7. Jag vill definitivt inte nedgradera mig till Windows 7. Men det är ju såklart en smaksak och vad man är van vid.

 

Jag har haft Windows 10 sedan det släpptes och innan dess körde jag det parallellt som Insider innan det var officiellt släppt. Har inte haft några större problem så jag trivs med Windows 10.

 

Så svaret på trådskaparens fråga så håller jag med Cecilia "några veckor efter slutdatumet".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...