Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Har även din kommun gladeligen köpt känd IT-leverantörs molntjänst?


Thirteen

Rekommendera Poster

Har även din kommun gladeligen köpt känd IT-leverantörs molntjänst?

Här handlar det som exempel om Göteborg stad men berör säkerligen många andra svenska kommuner.

 

http://www.gp.se/ledare/en-upphandling-gjord-med-halvöppna-ögon-1.11881240

 

https://www.tv4.se/nyheterna/klipp/dåligt-sekretesskydd-i-molntjänster-11937514

 

 

 

Jodå, min kommun har det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om Gällivare kommun har gjort det men vad jag tycker om det uttrycks redan av dem som hittills kommenterat under GP-artikeln:

"Eftersom det inte finns vare sig tjänstemannaansvar, fristående kommunal revision eller författningsdomstol kan detta klåparfrälse hålla på tills de blir äldst i kommunen."

 

"Äh, det är bara skattebetalarnas pengar. Mer lön till upphandlarna!"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, skrev mbgtmari:

"Äh, det är bara skattebetalarnas pengar. Mer lön till upphandlarna!"

 

Ofrånkomlig tanke.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mm.. känner till en organisation som "fick kalla fötter" när det visade sig att ett av deras "kommunikations-lösnings-företag" ägdes av ryssarna.

Att all annan utrustning är amerikansk tycks inte bekymra det minsta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min kommuns IT-enhet gjorde en USA-resa för ett par år sedan. Utan redogörelse vad man betalade för. IT-chefen som själv var med på resan attesterade fakturan – i strid med kommunens regler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
På 2018-12-21 på 11:42, skrev Thirteen:

Min kommuns IT-enhet gjorde en USA-resa för ett par år sedan. Utan redogörelse vad man betalade för. IT-chefen som själv var med på resan attesterade fakturan – i strid med kommunens regler.

 

Låter som Göteborgs kommun. Bor ju själv där.....

Exempel

http://www.bing.com/search?q=muteborg&qs=AS&pq=muteborg&sc=1-8&cvid=3A36513AD68C4AC3B268D41412FEDD2D&FORM=QBRE&sp=1&ghc=1

 

http://www.bt.se/ledare/hermansson-missnojespartier-far-nu-30-procent-i-goteborg-vem-kan-forvanas/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mutor eller inte. Det är precis som vissa varumärken väger tyngre än nyktra och genomtänkta upphandlingar.

 

Det är möjligt att en viss leverantör vid tillfället kan erbjuda ”helhetslösningen”, men här låser man in sig proprietära system som det riskerar att bli svårt att göra nya upphandlingar av.

 

Är det ens önskvärt att en kommun går från år till annat på slentrian, fastlåsta till en leverantör, när det gäller IT som idag har en hög utvecklingstakt?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-01-01 på 19:52, skrev Thirteen:

Mutor eller inte. Det är precis som vissa varumärken väger tyngre än nyktra och genomtänkta upphandlingar.

 

Det är möjligt att en viss leverantör vid tillfället kan erbjuda ”helhetslösningen”, men här låser man in sig proprietära system som det riskerar att bli svårt att göra nya upphandlingar av.

 

Är det ens önskvärt att en kommun går från år till annat på slentrian, fastlåsta till en leverantör, när det gäller IT som idag har en hög utvecklingstakt?

 

 

Visst gör man det. Men välja Microsoft kan väl inte vara fel. Eller ?

Exempel

Hösten 1998 fick jag fritt välja en bärbar dator att användas för mitt vanliga arbete men speciellt på en mässa i Tyskland för demonstrationer. Jag kollade upp tester i datortidningar och kom i valet mellan en svensk dator fabrikat Best och en IBM 770.

Jag valde IBM 770. Att IBM 770 datorn de närmaste 6 månaderna var 2 månader (1 månad + 1 månad)  på verkstad för att fixa fel var det ingen som gav mig skulden för.

Men hade jag valt det relativt okända svenska märket Best och samma sak inträffat... Usch.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående "molntjänster"...??... NEJ!

 

Vid eventuellt Lågt Blodtryck så är "molntjänsters" vara eller inte vara, en UTMÄRKT BlodtrycksHÖJARE! 

Trycket STIGER utan att Pulsen ökar... rätt finurligt... pulsökningen kommer senare "på köpet"....

 

...enkelt... att ens reflektera på att använda en molntjänst, och sen tro att den är "säker", och att göra detta i det Allmännas tjänst, tangerar straffbar idioti.

Är det uppgifter som inte är, i övrigt, lättåtkomliga, så ÄR det straffbart, i klass med Förräderi om det är Känslig Info.

Men min förvåning är mycket liten, när det gäller graden av djupare kunskap om Nätets beskaffenhet, hos Samhällsstyret. Tas det mest in släktingar och bekanta som "experter", för att de "behöver göra sig en slant", när Konsekvensanalyserna görs?

-Finns något lagrat på Nätet, oavsett form, sekretess och kryptering så ÄR DET SÅRBART! (hamnar LÄTT i andras händer) och Måste ha en stationär backup! så varför inte stationärt från början???-

Med "molnet" som backup är det samma visa, fast baklänges...

 

Det mest irriterande att det görs för att det är "på modet"....

 

Beurling knäckte G-skrivaren på 14 dagar med papper och penna!

Alan Turing knäckte Enigmakoden.....

 

Jag förstår många tekniska och verkliga Proffs mantra:  HERRE... GIV MIG KRAFT

 

Det mer än EN! (1) vet är ingen hemlighet...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...