Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Krånglande W98 installation

Anders Malm

Recommended Posts

Hej Jag har en maskin med dualboot W98/W2000 där jag efter försök att installera en ratt för bilspel i W98 har fått problem. W98 försöker starta men när skrivbordet kommer fram så blir den bara sämre och sämre. När jag trycker ctrl-alt-del så är det en del program som inte svarar och om jag väljer att avsluta dessa så blir det nya som inte svarar ända tills dess att endast reset-knappen återstår. Vid en ren W98 installation kan man välja att starta i felsäkert läge för att kunna åtgärda problemet men den möjligheten får man ej nu.

Finns det något sätt att skapa en bootbar diskett med tillgång till samma meny som fås med F8 eller något annat smart sätt att lösa problemet. En ominstallation av W98 innebär en del strul eftersom jag då också måste reparera bootsystemet i w2000.

Tacksam för alla tips!

Anders Malm

Om du startar datorn utan att ratten är ansluten till datorn, går det lika segt då, och har du nyaste drivrutinerna till ratten ??

Prova även köra msconfig och ta bort alla program från autostarten som hör till ratten.

mvh

Har du tillgång till en W98-skiva tycker jag att du ska testa att boota från den, förutsatt att din dator klarar det.(Ställs in i biosen). Dels går det snabbare å boota o dels slipper man disketter som ofta krånglar jävligt mycket... Testa det.

Problemet är att datorn är så risig att jag inte kan köra några program som t.ex. msconfig

Anders

Fungerar det alltså att boota på w98 CD utan att starta en ominstallation. I W2000 har man ju möjlighet att reparera installationen med CD:n finns det kanske något liknande i W98.

Anders M

Det går alldeles utmärkt att starta W98 i olika lägen även vid "dualboot".

När du står på startalternativen för Win98 / Win2000 så markerar du Win98 och med någon hundratdels sekund efter att du trycker enter så håller du ner Ctrl. Då kommer de olika startalternativen upp.

Bejo

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...