Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem att installera drivrar till moderkortet


pajjen

Rekommendera Poster

Är nyligen färdig med ett datorbygge baserat på Asus H270-moderkort, men när jag installerade drivrutinerna (från CD:n som medföljde moderkortet) så blir varken ljud- eller grafikdrivrarna till sina integrerade enheter installerade.
 

Detta trots att de bevisligen packats upp nånstans på systempartitionen, eftersom var och en tog ett antal minuter på sig att "installeras", och att använt utrymme på systempartitionen ökat med drygt 1 GB. Dessutom meddelade installationsprogrammet att installationen var "complete".

När jag sedan går in i installationsprogrammet igen, så klassas både ljud och grafik som "Not installed"!
 

Nu har jag tankat hem senaste drivrarna, och tänker börja om med att tömma systempartitionen och installera Windows igen, för att sedan installera senaste drivrarna.
 

Men innan dess undrar jag om någon känner igen problemet med drivrar som inte installeras på ovan nämnda märkliga sätt? Och, är det någon mening med att testa senaste drivrarna? Kan problemet lösas med uppdatering av BIOS? Knas på moderkortet? Och så vidare ...


Alla råd är välkomna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TS skriver

"När jag sedan går in i installationsprogrammet igen, så klassas både ljud och grafik som "Not installed"! "

 

Kan du testa att ta och installera just ljud och grafikdrivarna manuellt ?

Dvs ta reda på var just de finns på CDn och sedan starta just dessa installationsprogrammen ?

Ett i taget. Jag hade börjat med grafik för fungerande grafik behövs kanske för ljudinstallationen.

Men fungerande ljud lär väl knappast behövas för att installera grafiken.

 

Hjälper inte detta hade jag försökt med hjälp av Windows söka efter grafikdrivare och installera,

sedan om det gick bra med grafiken göra samma sak med ljuddrivare....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack jannejanne!

 

Jo, jag har redan letat på driver-CD:n, men där var alltför labyrintiskt för att säkert kunna välja rätt. Och när det gäller grafiken, så lär den vara uppdelad i två eller flera delar/drivrar. Windows drivrutinssökande var inte heller lyckat.

 

Nu har jag istället tankat hem senaste drivrarna, och lyckats installera grafik och ljud utan problem - de blev verkligen installerade denna gång. ?

 

Jag tänker också installera senaste chipset-drivern, eller snarare uppdatera den, eftersom den var den enda som funkade att installera från Asus´ driver-CD.

 

Förövrigt instämmer jag i att grafikdrivern bör installeras först. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

1. Alltid så skall Chipset installeras först av allt - inga tveksamheter där!

 

Man kan läsa lite om Chipset drivers och varför dessa är så extremt viktiga:

 DeskCode Drivers: What Is A Chipset Driver, And How To Install It?

 

Citat

Therefore, the first thing that you need to do when your Windows has started running is to install the latest version of the chipset drivers. It is usually considered to be safe to install the proper chipset driver before anything else as your motherboard features might not appear unless the proper chipset driver is installed into the system.

 

2. Sedan så installerar man övriga drivrutiner med omstart emellan.

3. På slutet installerar man senaste grafikdrivrutin och omstart.

4. Det absolut sista är att man manuellt kör Windows update och laddar hem alla Windows uppdateringar och omstart.

Kör Windows update igen med omstart, tills det inte finns fler Windows uppdateringar.

 

- Och ditt problem i ditt första inlägg hör ihop med moderkortstillverkarens chipset drivrutiner, som inte installerades först, före allt annat!
 

Men funkar det nu hos dig, så för all del, men se till att köra Windows update med omstart så länge det krävs.

Mvh :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...