Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skrivarteknik á 2019?


Mikael63
 Share

Go to solution Solved by Mikael63,

Rekommendera Poster

Jodo, fotoutskrifterna duger vad gäller kvalitet och då har jag ändå använt "AGFAPHOTO Premium Photo Glossy Inkjet Paper" som jag köpte superbilligt får många år sedan och som är ett betydligt sämre fotopapper än HP's motsvarande.

Dock är det knepigt med inställningar för foto i Linux. Fortfarande kan tilläggas då detta funnits med som ett irritationsmoment sedan länge.

 

Diverse olika "fotovisningsprogram" kan ha olika hantering för detta. Få ger möjlighet att välja papperstyp och anpassade format.

En del (program) tycks ha gemensam utskriftsdialog men där storlek kan vara utgråat eller där kvalitet kan vara utgråat.

Programmet Shotwell ger valfrihet att välja båda och även ge en förhandsgranskning så man ser om bilden hamnar på rätt ledd eller ej.

Den kan även hantera anpassade pappersformat men skapar man och väljer man något sådant bråkar skrivaren om att det är fel pappersstorlek trots att jag stängt av varning för det i skrivarens inställningar.

Denna skrivare vill att man ska berätta vilken papperstorlek man satt in om man som jag bytt till fotopapper.

Detta har jag gjort men vet inte om det egentligen behövs om man skriver ut från datorn? Kanske bara behövs om man kopierar eller skriver ut från minneskort. Får testa!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Kul att den fungerar och att kartongen är trasig är väl knappast nåt att bråka om? Om skrivaren i sig är intakt menar jag...?

 

Citat

 

Denna skrivare vill att man ska berätta vilken papperstorlek man satt in om man som jag bytt till fotopapper.

Detta har jag gjort men vet inte om det egentligen behövs om man skriver ut från datorn? Kanske bara behövs om man kopierar eller skriver ut från minneskort. Får testa!

 

Nja, du kör väl Linux, men jag har även tidigare råkat ut för exakt samma sak på Windows skrivare.

Kommer tyvärr inte ihåg hur jag då löste det, men som sagt det var på Windows och om jag kommer ihåg rätt på en HP-Photosmart multifunktionsskrivare (5-patroner) vilken jag inte längre har kvar.

Låter inte som något stort problem i vart fall, inget som har att göra med transporten.

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, skrev Laso:

Antar att du anmälde vid mottagandet...!?

Nej, jag tog bilderna när jag kom hem och har även skickat dem till leverantören.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, skrev Mikael63:

Denna skrivare vill att man ska berätta vilken papperstorlek man satt in om man som jag bytt till fotopapper.

Detta har jag gjort men vet inte om det egentligen behövs om man skriver ut från datorn? Kanske bara behövs om man kopierar eller skriver ut från minneskort. Får testa!

Japp, programmets inställningar tar över skrivarens inställningar :thumbsup: 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
10 minuter sedan, skrev Mikael63:

Japp, programmets inställningar tar över skrivarens inställningar :thumbsup: 

Kul och ja: det är det normala faktiskt.

Framförallt tillverkarens programvara sköter om alla specialinställningar etc.

 

Men låt mig fråga en sak du som kör Linux (?) på skrivaren?

Kan skriven via Linux återberätta dvs. tala om patronernas status?

I Windows tex. sker detta automatiskt, men i Linux har väl inte skrivaren tillstånd att kommunicera den vägen och därmed kan inte skrivarstatus ske per automatik?

Om inte ett särskilt Linux kommando manuellt anges..?

I min Canon skrivare står det Linux-kommandot i manualen.

Bara undrar... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det är riktigt att jag inte får någon uppgift om bläcknivåer.

Däremot får jag information om mängden toner i min laserskrivare.

För att se aktuell bläcknivå behöver jag bara klicka mig fram (sex klick) i menyn på skrivaren.

 

Kommando i terminalen för att se nivåerna vore ju kul ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Här är senaste Linux drivrutinerna: https://support.brother.com/g/b/downloadlist.aspx?c=se&lang=sv&prod=dcpj572dw_eu_as&os=127&flang=English
 

Ok. Tydligen har inte alla liksom Canon, HP och Epson denna funktion inlagd i Linux, men misströsta inte:

Se detta och läs igenom noga:

Choosing an ink-level monitor

 

Citat:

 

Citat

 

Chances are that an ink level utility will be available only if you have a Canon, Epson, or Hewlett-Packard printer -- and even then, only if you're lucky. If you have an Epson Stylus, you may be able to use Mtink, while for other printers by these manufacturers, your best bet is one of the graphical displays for the Libinklevel library.


 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
8 minuter sedan, skrev Mellin:

Även om du bara skriver ut svartvitt så blandar skrivaren en skvätt från färgpatronerna i svarta färgen för att slösa dom

Jo, men "normala" svartvita utskrifter gör jag med laserskrivaren.

 

5 minuter sedan, skrev Mellin:

på nätverskrivare så kan du logga in med webbläsaren 

AH! Just det!

image.png.09cf41c5bbc38b2885a274b3702cb683.png

 

Citat

Ok. Tydligen har inte alla liksom Canon, HP och Epson denna funktion inlagd i Linux, men misströsta inte:

Se detta och läs igenom noga:

Choosing an ink-level monitor

 

Programmet Ink fungerar inte när skrivaren är ansluten via det trådlösa nätverket. Endast (några?) Canon har den möjligheten.

Redigerad av Mikael63
missade ett citat
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
18 minuter sedan, skrev Mikael63:

..//..

 

Programmet Ink fungerar inte när skrivaren är ansluten via det trådlösa nätverket. Endast (några?) Canon har den möjligheten.

Ja förvisso, Canon klarar det via Wifi - men aldrig automatiskt på varken Linux eller Windows utan kommandot.

 

Framförallt: bara Linux klarar det via  Wifi på med kommando, Ej Windows - där måste datorn vara ansluten via USB.

Lite knepigt kan jag anse.

 

Men kolla annars denna sajt, för det kan i.of.s fungera ändå?

Ink – checking the ink level of your printers from CLI

https://ssnjara.wordpress.com/2011/10/08/ink-checking-the-ink-level-of-your-printers-from-cli/

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
23 minuter sedan, skrev Flyfisherman:

Men kolla annars denna sajt, för det kan i.of.s fungera ändå?

Ink – checking the ink level of your printers from CLI

https://ssnjara.wordpress.com/2011/10/08/ink-checking-the-ink-level-of-your-printers-from-cli/

 

Det är ju just det programmet som inte fungerar trådlöst..

40 minuter sedan, skrev Mikael63:

Programmet Ink fungerar inte när skrivaren är ansluten via det trådlösa nätverket. Endast (några?) Canon har den möjligheten.

 

 

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ok. Då är det bara att gilla läget. Men visst kan du fortfarande kontrollera status direkt via skrivarens terminal-fönster väl?

 

I övrigt kan du vara nöjd med det du har och kommer jag på nåt specifikt kommando som kanske kan användas så hör jag av mig. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

Men visst kan du fortfarande kontrollera status direkt via skrivarens terminal-fönster väl?

Ja

14 timmar sedan, skrev Mikael63:

För att se aktuell bläcknivå behöver jag bara klicka mig fram (sex klick) i menyn på skrivaren.

 

 

Detta fungerar utmärkt, ett bokmärke i min andra bokmärkesrad i webbläsaren bara!

14 timmar sedan, skrev Mellin:

på nätverskrivare så kan du logga in med webbläsaren 

Lösenordet om man vill se mer än bara bläcknivåer är, på denna skrivare,  initpass (sedan är det tänkt att man ska byta till ett eget lösenord på åtta tecken)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp!

 

19 timmar sedan, skrev Mikael63:

Drivrutin + några terminalkommandon *) behövdes för att den skulle hittas som skanner och annan drivrutin + några terminalkommandon *) för att det skulle gå att "skanna till dator" med knapp på skrivaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Återkoppling.

I går blev det aktuellt med en sådan spontanutskrift på fotopapper.

Växlade pappersfack mekaniskt på skrivaren, ändrade pappersstorlek och -kvalitet i fotoprogrammet - skriv ut.

Resultatet helt okej utan slösande med bläck på rengöring, fipplande med inställningar mm.

Skrivaren uppmärksammade mig, för en tid sedan, att det fanns ny Firmware att installera till den vilket jag lät den göra.

Så långt får jag vara nöjd med köpet!

(Skannerdelen används betydligt oftare, alltid utan krångel)

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ok.

Men funderar på en sak. för att "ink level" skall kunna visas (wifi) måste väl en drivare till i alla fall?

Det blir inte samma sak som att ha den direkt inkopplad via USB.

 

Tex. cngpijmonmp560 (alternativt annat nr. på slutet) är ju den drivrutin som skall övervaka dvs. "monitor" skrivaren och direkt dess bläcknivå.

cngpij är en drivrutin som tillåter att ändringar och avläsningar görs mot skrivaren.

 

I båda fallen måste -P <printer> option användas.

 

Om du hämtat och packat upp Debian printer arkiv (tar-format) från Canons hemsida och installerat, så bör även ovanstående finnas med som separat installation?

Ja, nu bara spånar jag runt lite. B)

 

Om jag kommer ihåg rätt på min gamla Canon Pixma MG5250 så var jag tvungen att på min dåvarande laptop Mint 13 separat installera dessa och sedan kunde jag manuellt ge ett kommando för att se bla. bläcknivå (wifi).
Kommandot har jag glömt i.o.f.s.

 

Däremot kommer jag tydligt ihåg att jag var tvungen att tilldela en specifik ip-adress för att den överhuvudtaget skulle fungera via wifi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
På 2019-08-01 på 17:43, skrev Flyfisherman:

Men funderar på en sak. för att "ink level" skall kunna visas (wifi) måste väl en drivare till i alla fall?

Ja, jag vet inte och behovet finns inte längre i och med att jag bara klickar på ett bokmärke i webbläsaren för att se aktuella bläcknivåer.

 

På 2019-08-01 på 17:43, skrev Flyfisherman:

Om du hämtat och packat upp Debian printer arkiv (tar-format) från Canons hemsida och installerat, så bör även ovanstående finnas med som separat installation?

Kanske det, men jag har en Brother ;)

 

Nedanstående har Flyfisherman lagt till i mitt inlägg:

Citat

 

Ok, sorry, men samma sak borde ju gälla även där. Skrivare som skrivare och drivrutin som stöder wifi kommandon ävenså.

?

 

Ps. För övrigt ett allmänt tips när det gäller wifi-skrivare: tilldela denna en fast IP-adress i routern, tex. Canon strular mycket (ja dessa fungerar alls icke eller klent annars via wifi) och även HP; men med detta så slipper man ifrån många bekymmer vid utskrift/skanning via wifi från olika anslutna enheter - som givetvis måste ha rätt programvara/skannerprogram/drivrutiner installerat - om man inte vill köra på generic, vilket är fullständigt kasst och inga funktioner alls.

 

 

Redigerad av Mikael63
Fly redigerade mitt inlägg och la till en egen kommentar vilken jag nu lagt i en citatruta istället
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...