Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Netgear Nighthawk R7000 problem


adde34

Rekommendera Poster

Har mycket problem med min router. Tappar wifi flera gånger per dag både 2,4GHz och 5 GHz. uppdaterade firmware till det senaste och startade om utan att det hjälpte. Någon som vad jag kan göra för att få ordning på den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det många andra trådlösa nätverk i närheten som kan störa?

 

Har du en mobil/surfplatta med Android?

I så fall kan appen WiFi Analyzer vara till stor nytta för att se hur det ser ut med trådlösa nätverk i närheten, signalstyrka på olika ställen i bostaden och vilken kanal man ska ställa in i routern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte samma router tidigare i höstas och med samma problem. Googlade och såg att många svor ve och förbannelse över denna router.
Sedan hittade jag ett inlägg där det stod att man kan döpa om kanalerna till olika namn och då jag gjorde detta så har den sedan fungerat klockrent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, skrev Cecilia:

Finns det många andra trådlösa nätverk i närheten som kan störa?

 

Har du en mobil/surfplatta med Android?

I så fall kan appen WiFi Analyzer vara till stor nytta för att se hur det ser ut med trådlösa nätverk i närheten, signalstyrka på olika ställen i bostaden och vilken kanal man ska ställa in i routern.

https://fuskbugg.se/QbFbR5n9b1/Screenshot_20181216-175733_WiFi_Analyzer_jpg

 

https://fuskbugg.se/UeGdR6ncb9/Screenshot_20181216-175806_WiFi_Analyzer_jpg

 

Så här ser det ut.

Hur ställer man in med kanaler?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev Pelle Penna:

Köpte samma router tidigare i höstas och med samma problem. Googlade och såg att många svor ve och förbannelse över denna router.
Sedan hittade jag ett inlägg där det stod att man kan döpa om kanalerna till olika namn och då jag gjorde detta så har den sedan fungerat klockrent.

 

Vad menar du med att döpa om kqnaler? Hur gör man det ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev adde34:

Hur ställer man in med kanaler? 

Det gör man i routerns inställningar, se dess manual.

 

Du har en olämplig kanal på 2,4 GHz-bandet eftersom den överlappar så mycket de två näten med kanal 11 och då blir det störningar. Det är bättre om du väljer samma kanal som de andra, dvs 1, 6 eller 11, och enligt din bild fungerar antagligen 1 bäst, men man behöver kolla på flera ställen i lägenheten.

 

Men det är rätt svag signal. Du kan pröva om en annan placering av routern, gärna högt upp på en vägg, och riktning på antennerna, om det är en routern där du kan vrida på dem, förbättrar signalstyrkan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

57 minuter sedan, skrev Cecilia:

Det gör man i routerns inställningar, se dess manual.

 

Du har en olämplig kanal på 2,4 GHz-bandet eftersom den överlappar så mycket de två näten med kanal 11 och då blir det störningar. Det är bättre om du väljer samma kanal som de andra, dvs 1, 6 eller 11, och enligt din bild fungerar antagligen 1 bäst, men man behöver kolla på flera ställen i lägenheten.

 

Men det är rätt svag signal. Du kan pröva om en annan placering av routern, gärna högt upp på en vägg, och riktning på antennerna, om det är en routern där du kan vrida på dem, förbättrar signalstyrkan.

Jag testade också att byta frekvens på kanalerna, men det hjälpte mig inte, men när jag döpte om 5ghz kanalen till Pellessnabba så har det funkat sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, skrev Cecilia:

Det gör man i routerns inställningar, se dess manual.

 

Du har en olämplig kanal på 2,4 GHz-bandet eftersom den överlappar så mycket de två näten med kanal 11 och då blir det störningar. Det är bättre om du väljer samma kanal som de andra, dvs 1, 6 eller 11, och enligt din bild fungerar antagligen 1 bäst, men man behöver kolla på flera ställen i lägenheten.

 

Men det är rätt svag signal. Du kan pröva om en annan placering av routern, gärna högt upp på en vägg, och riktning på antennerna, om det är en routern där du kan vrida på dem, förbättrar signalstyrkan.

Jag har routern på skåpet i hallen, mitt i lägenheten kan man säga. Så här ser det ut på min router:

https://fuskbugg.se/uf09X2nab5/Screenshot_20181217-180306_Chrome_jpg.

 

När jag mätte nu så var det så här:

https://fuskbugg.se/f318Xandb9/Screenshot_20181217-180706_WiFi_Analyzer_jpg

 

https://fuskbugg.se/3124Xcn3b3/Screenshot_20181217-180757_WiFi_Analyzer_jpg

Vilken kanal ska jag ändra till? Ursäkta för så många frågor. Är inte så kunnig runt detta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju trevligt med många frågor så absolut inte något att be om ursäkt för :)

 

De två senaste länkarna är samma.

(Man kan ladda upp bilder direkt i Eforum så du behöver inte använda fuskbugg.se.)

 

Men just nu ser det ut som att du ska välja en kanal för 5 GHz som inte är 44, 52 eller 100.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, skrev Cecilia:

Det är ju trevligt med många frågor så absolut inte något att be om ursäkt för :)

 

De två senaste länkarna är samma.

(Man kan ladda upp bilder direkt i Eforum så du behöver inte använda fuskbugg.se.)

 

Men just nu ser det ut som att du ska välja en kanal för 5 GHz som inte är 44, 52 eller 100.

Här är den på 2.4

Screenshot_20181217-180757_WiFi Analyzer.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanal 1

 

Hur långt från routern är den bilden?

För du har ju grannar som har kraftigare signal än vad din router har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På bilden står det 15 m men jag sitter ca 6 m ifrån den. Kan inte välja 1. De på bilden här kan jag välja

Screenshot_20181217-190242_Chrome.jpg

Screenshot_20181217-190237_Chrome.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är 5 GHz-kanalerna och där väljer du något som inte är 44, 52 eller 100 eftersom de tre verkar användas av andra.

 

Kanal 1 är för 2,4 GHz.

 

53 minuter sedan, skrev adde34:

Jag har routern på skåpet i hallen

Är det ett högt eller halvhögt skåp?

Är antennerna riktade ungefär rakt upp?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

59 minuter sedan, skrev Cecilia:

Det är ju trevligt med många frågor så absolut inte något att be om ursäkt för :)

 

De två senaste länkarna är samma.

(Man kan ladda upp bilder direkt i Eforum så du behöver inte använda fuskbugg.se.)

 

Men just nu ser det ut som att du ska välja en kanal för 5 GHz som inte är 44, 52 eller 100.

Här är den på 2.4

20181217_191900.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova lite olika placeringar av routern, antennerna närmast garderobsdörrarna, närmast väggen, långt åt höger/vänster och olika vinklar på antennerna för att se om du kan få upp signalstyrkan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har jag redan provat och bästa platsen är den om jag ska ha bra signal i v rummet och s rummet. Att vrida på antenerna har inte gjort någon skillnad. Testar det här med kanalerna så får vi se. Tack för hjälpen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanalbyte hjälper mot störningar men inte problem orsakad av låg signalstyrka. Betong dämpar ju mycket men det borde ju dämpa ut grannarnas signaler lika mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen
Nu har jag inhandlat en ny router Asus RT-AC68U samt en ny nätverkskabel cat6. Ställde mig bredvid routern och mätte. Se resultat nedan 5Ghz och 2.4Ghz. Kollade även med wifi analyser.

Jag har Telia fiber 100/100 och vill inte använda deras router utan bara den nya. Det konstigaste är att om jag använder deras router och kopplar in min då får jag ca 90/90 på min men om jag kör endast min då blir det mycket lägre hastighet. Hörde också av säljarna på både NetonNet samt ElGiganten att Telia begränsar sin hastighet om man inte använder deras routrar. Det verkar vara fallet hos mig ser det ut som

Screenshot_20181221-210629_Chrome.jpg

Screenshot_20181221-210537_Chrome.jpg

Screenshot_20181221-214807_WiFi Analyzer.jpg

Screenshot_20181221-214822_WiFi Analyzer.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanalvalen ser ju bra ut i alla fall och starka signaler.

 

Är Bredbandskollen körd när datorn var uppkopplad via 2,5 eller 5 GHz?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Telia stryper något vet jag inte men med tanke på att kanal 11 delas med två andra trådlösa nätverk så är det inte så konstigt om hastigheten är lägre på 2,4 GHz än på 5 GHz.

 

Håller datorerna/mobilerna fortfarande på och tappar internetanslutningen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...