Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ett spam som skapar oro


DAL30

Rekommendera Poster

Jag fick alldeles nyss ett E-brev i form av ett  SPAM med något oroande innehåll.

Avsändaren har inte angett vare sig sitt namn eller sin E-postadress utan använt mitt namn.

Texten i Spam-brevet gör, att jag vill fråga om jag behöver oroa mig och vad jag kan/bör göra

för att avvisa vidare brev från denna avsändare?

Jag kan tyvärr inte kopiera in E-brevet utan skriver in dess innehåll här:

Här är E-brevet:

========================

Från  C G Carlsson

Ämne  {Suspected Spam} brådskande meddelanden från säkerhetstjänsten. 

Till  C G Carlsson

Hej

Som du kanske har märkt, skickade jag dig ett mail från ditt konto.
Det betyder att jag har fullständig åtkomst till ditt konto.
Jag har tittat på dig i flera månader nu.
Faktum är att du har smittats med skadlig programvara via en vuxen webbplats som du besökte.
Om du inte är bekant med det här kommer jag att förklara det.
Trojan-viruset ger mig fullständig åtkomst och kontroll över en dator eller någon annan enhet.
Det betyder att jag kan se allt på skärmen och slå på kameran och mikrofonen, men du är inte medveten om detta.
Således fick jag också tillgång till alla dina kontakter.
Varför antivirusprogrammet inte upptäckte skadlig kod?
Svar: Jag har en drivrutin Trojan, jag uppdaterar sina signaturer var fjärde timme så ditt antivirus är tyst.
Jag gjorde en video som visar hur du tillfredsställa dig själv på den vänstra halvan av skärmen, och på höger halvdel ser du videon du tittade på.
Med ett klick av en knapp kan jag skicka den här videon till alla dina kontakter med e-post och sociala nätverk.
Om du vill förhindra detta, överför beloppet 515€ till min bitcoin-adress (om du inte vet hur, google "Köp Bitcoin").
Bitcoinadress: 1NsuTWwnyA3QGUGXJgMn1B6Dj3GZBg4LAM
Så snart betalningen är mottagen, tar jag bort videon och du kommer aldrig att höra mig igen.
Jag ger dig 48 timmar att betala.
Oroa mig inte, jag har en anmälan som läser detta brev, och timern fungerar när du läser detta brev.
Inlämning av klagomål till någonstans är inte meningsfullt, eftersom det här e-postmeddelandet inte kan spåras som min bitcoin-adress.
Jag gör inga misstag.
Om jag upptäcker att du har skickat in en rapport eller delat det här meddelandet med någon annan kommer videon att distribueras omedelbart.
Med vänliga hälsningar!

======================

Mina frågor med anledning av Spam-brevet:

1.  Vad kan och bör jag göra för att förhindra att något obehagligt inträffar?

2.  Kan jag undvika E-brev från denna avsändare i fortsättningen?

Vänligen

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.Du ska absolut inte betala något för ingenting kommer att hända. Jag frågade om samma sak för några veckor sedan (Utpressningsmejl till Comhem-mailadress)

Du kommer antagligen snart från svar från andra som kan förklara detta bättre. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack  kiwi01  för ditt svar!

Det var bra att få bekräftat, att detta är ett Spam, som man "inte behöver bry sig om".

Ingenting obehagligt kommer att hända.

Men man är förstås fundersam i våra tider, där skoj och lurendrejeri förekommer, inte  minst i IT-sammanhang

Vänligen

DAL30.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har säkert fått ett tjugotal under sista 1½ månaden. Nu kommer jag att stänga en del e-postadresser som jag har så får de väl hållas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Pelle Penna för svaret!

Ja, det är tydligt, att man får räkna med en del skoj och lurendrejeri-försök.

Men det gäller bara att avvisa alla försök att skapa "kontakt" och bli lurad.

Man inser ju att skojar-världen är rätt stor.  :thumbsdown:

Vänligen

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fått 3 brev hitills.Bara låter dom ligga kvar.Tas bort automatiskt efter 1 månad.På en dress som jag ej använder.Så orolig är jag inte ännu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick ett exakt likadant mail idag, du måste dock se humorn i detta. Att det väljer att skicka detta just nu är för att de vet att du kommer träffa familj och släkt, och det sista du vill är att dina kontakter ska få en video där du xxx precis innan jul :)

 

 

 

//////////////

Inlägget redigerat av Moderator pga. olämpligt ord.

Vänligen se Eforums regler: https://eforum.idg.se/guidelines/

 

Flyfisherman / Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack rolle50 !  :like:

Det känns bra att veta, att det inte är något problem direkt. E-brevet kan ligga kvar.

Jag känner mig lugnare.

Vänligen

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack  johan_d !   :like:

Jag skall försöka lägga in humorn i ärendet.

Jag tar det lugnt inför julen i detta avseende.

Vänligen

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack  JKRT !

Ja, man undrar hur hackers kan ta sig in i ens E-postadress?

Men vi kan nog "ta det lugnt", tycker ju flera av dem som kommenterat.

Vänligen

DAL30  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är enkelt att skicka mejl med falsk avsändaradress, nästan lika enkelt som att skriva en falsk avsändaradress på ett vanligt kuvert. När spammarna gör det så är det för att de då kommer igenom många spamfilter utan att bli bortsorterade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Hans54:

Har också fått sådana mail. Går det att på något sätt stänga ner en mail adress ?

 

Osäker på vad du menar med "stänga ner". Du har någonstans skapat e-postlådan och valt en tillhörande e-postadress, så rimligtvis går det också att ta bort den. Fast enklare är det att bara ändra e-postadressen, då blir det lugnt på spamfronten, i alla fall tills den nya adressen hittas av spammarna.

 

Har du uppgivit e-postadressen till (registrerat hos) myndigheter, försäkringsbolag, företag, vänner och många fler, kan det bli omständligt att informera om en ny. Men det inser du antagligen själv.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack  Cecilia:thumbsup:

Det är bra att veta!

"Spammare" söker alltid utvägar för att åstadkomma problem!

Vänligen

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack ChristerE !

Att stänga ner E-postadressen skapar ju förstås problem! :wacko:

Och att byta E-postadress är ju inte helt enkelt, om man har använt och använder till olika mottagare.

Jag tror, att man får söka hitta bra "försiktighetsåtgärder"!

Vänligen

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

51 minuter sedan, skrev DAL30:

Tack Hans54!

Ja, man undrar om man kan göra något för att utestänga Spam?

Vänligen

DAL30

Utestänga är väl inte rätt ord men man kan få nästan allt spam bortfiltrerad så man slipper se det genom att använda Googles Gmail eller Microsofts Outlook i stället för en tjänst med sämre filtrering som t ex många internetleverantörers. Man behöver inte byta mejladress för det utan man kan se till att all mejl skickas vidare till t.ex. Gmail.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...