Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ändra ikon för filtyp


Mikael63

Rekommendera Poster

I Windows 7 ändrade jag fil-associering, för en viss filtyp, från filtyp A till filtyp B. Ikonen "kopplad" till A behölls vilket jag tyckte var bra.

Nu när jag gjort samma manöver i Windows 10 ändrades även ikonen till den som B har vilket jag inte vill.

Hur kan jag behålla ikon för A?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, nu får det bli från minnet då jag sitter med Linux.

I TC kan man under Arkiv-Associera byta program genom att bläddra in en "ny" .exe.

Så hade jag gjort tidigare men efter några dagar ville jag alltså få bort just den ikonen och det var när jag gjorde om detta, för att se hur associera stavades :blush:, när jag skulle skapa denna tråd. Efter att jag postat klickade jag på Redigera filtyp och då fick jag upp en dialog, som nog är Windows egen, där jag kunde byta ikon. I just detta fall fanns en "tillhörande" .ico att byta till men när jag gjorde om detta för en annan filtyp fick jag peka på en .exe.

 

Anledningen till allt detta är att jag i en och samma mapp har två filtyper men som hade fått samma ikon, en tredje filtyp som hade en snarlik ikon, och det blev lite svårt att välja rätt fil varje gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...