Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
MvS

Excel Funktion - Returnera värden från olika celler till en cell med radbrytning

Rekommendera Poster

Jag har en tabell med fyra kolumner (BOX. Årtal, Publikation, Granskad) samt 400 rader som utgör ett arkiv jag skulle vilja göra nåt fiffigt med då tabellen kan vara svåröverskådlig. 

Bredvid tabellen tänkte jag ha en sammanställning i en cell vad som ligger i en box med ett visst nummer. I de olika boxarna (18 st) kan det ligga olika antal publikationer som jag vill hämta med ledning av deras boxnummer så att de listas med radbrytning mellan varje värde.

Meningen är att en användare ska bara kunna ange ett box-nummer i en cell och så ska alla radvärden ur tabellen i kolumnen "Publikation" listas som har det numret (ex 17).  Har nosat lite på funktioner och får en spontan känsla att funktionerna "OM", "INDEX", "LETARAD" och "TECKENKOD(10)" verkar relevanta. Men jag blir inte klok på hur jag kan använda dessa för att uppnå mitt syfte!

Någon som kan hjälpa mig? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde inte en pivottabell vara lika enkel? DVs, i praktiken att du filtrerar fram en lista.

1. stå i din rådatatabell

2. INFOGA->pivottabell

3 "välj var du vill.....placeras"  "på detta kalkylblad": t.ex cell J1    [OK]

Rapportfilter =Box

Radetiketter=År, Publ, Granskad (whatever)

markera din pivottabell och gå till menyn ""Verktyg för pivottabel": Design 

Delsummor= visa inte delsummor

Totalsummor= av för rad och kolumn

Rapportlayout = visa i tabellformat

Rapportlayout = välj om du vill upprepa etiketter (annars grupperas t.ex år)

Om användaren ändrar värdet i rapportfiltret "Box" så får man fram det du vill ha.

Om du inte tror att användarna klarar av rapportfiltret "Box" så kan du ställa dig i pivottabellen och gå till 

""Verktyg för pivottabel": alternativ->infoga utsnitt  BOX

Så får du någonting som t.om borde klarar ett chefstest

Inte så snyggt som du vill men väldigt mycket enklare än att skapa din variant.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du accepterar att filtrera fram en lista men inte vill ha pivottabellen så finns det formellösningar. här är ett exempel om du skriver in Box-nr i cell G1 och vill påbörja din filtrerade lista i cell i1

=OMFEL(FÖRSKJUTNING($A$1;MÄNGD(15;6;RAD($A$1:$A$400)/($A$1:$A$400=$G$1);RAD())-1;KOLUMN()-9);"")

Kopiera några kolumner åt höger och ett lämpligt antal rader ner.

Monshi har gjort en snyggare INDEX-formel i någon tråd men jag hittar den inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...