Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Comhem - Varning brevlådan är full


LarsLM

Rekommendera Poster

Hur komma vidare. Kan inte kasta mer för att Comhem säger så. Vilket e-postprogram skall jag byta till. Har Thunderbird alt. Outlook365 Får samma meddelande. Försöker jag ta bort ett mail kommer det tilbaka igen. Papperskorg och skräp är tomma. Hur skall jag spara så att mailen är sökbara i Thunderbird/Outlook utan att ta av det obefintliga mängden Comhem har.

Med förra datorn fungerade det utan problem. Denna är mindre än 1 år gammal. Win 10.

Comhem svarar inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Ställ in hämtningen i Thunderbird på att inte lämna kvar någon kopia på servern. Det gör bland inställningar i Thunderbird, serverinställningar för inkommande post. Jag har ställt in min på "Tills jag tar bort dem". Du kan även ställa in antal dagar inkommande mail skall sparar efter du hämtat dem. Jag använder Thunderbird med inställningar för pop3.

Du kan skapa en mapp/katalogstruktur under inkorgen i Thunderbird dit du drar de mail du vill spara.

 

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev LarsLM:

Hur komma vidare. Kan inte kasta mer för att Comhem säger så. Vilket e-postprogram skall jag byta till. Har Thunderbird alt. Outlook365 Får samma meddelande. Försöker jag ta bort ett mail kommer det tilbaka igen. Papperskorg och skräp är tomma. Hur skall jag spara så att mailen är sökbara i Thunderbird/Outlook utan att ta av det obefintliga mängden Comhem har.

Med förra datorn fungerade det utan problem. Denna är mindre än 1 år gammal. Win 10.

Comhem svarar inte.

 

Välkommen till Eforum.

 

Självklart ska du kunna kasta vilka och hur många mail som helst, det är ju dina mail. Måste vara inställningen i din webbmail som troligen är inställt på att köra POP3 i webbmailen och Imap i din Thunderbird/Outlook, då styrs allt från din Webbmail. Du får bara ner kopior till din Thunderbird och Outlook.

 

Följ råden från Jari Karivainio, så borde du få dina mail att fungera bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns en annan sak som du bör kolla upp. Det är skräpkorgen på webmailen. Jag utgår ifrån att com hem har så du kan logga in på din mail på deras sida.

 

När det gäller mina egna mail adresser så har leverantören så att det som helt klart är spam/skräp det lägger dom i skräpkorgen i webmailen så de mailen får jag inte hem till datorn. Så den korgen/mappen kan bli rätt stor. Så finns det mail där så bara ta bort dom.

 

Och finns en annan anledning till att man ibland bör logga in på webmailen och kolla skräpkorgen. Det har hänt flera gånger att helt vanliga mail lagts där som jag då inte fått hem till datorn.

 

Förut så fanns det på mina inställningar hur man ville skräp/spam skulle hanteras. Men den inställningen är borta. Så det är dom som bestämmer vad som anses som skräp eller inte. Och därmed bestämmer vad jag ska få hem.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Citat:

Jag har ställt in min på "Tills jag tar bort dem". Du kan även ställa in antal dagar inkommande mail skall sparar efter du hämtat dem. Jag använder Thunderbird med inställningar för pop3.

 

Hittar varken inställning  "Tills jag tar bort dem" eller"antal dagar inkommande mail skall sparar efter du hämtat dem".

Beror på att jag använder Thunderbird med inställningar för IMAP?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, skrev esofagus:

Beror på att jag använder Thunderbird med inställningar för IMAP?

 

Ja!

Med IMAP fungerar det så att om du tar bort ett brev i Thunderbird (i datorn) så tas det också bort från servern.

Normal borttagning medför att brevet hamnar i papperskorgen i Thunderbird och eftersom det är IMAP så hamnar brevet även i papperskorgen på servern.

Tar man bort brevet i papperskorgen i Thunderbird (eller tömmer papperskorgen) så ska det ju tas bort även på servern men här kan det vara lite lurigt. Eller språkförbistringar om man så vill.

Märkte detta när jag (i Linuxmiljö) prövade olika e-postklienter och breven inte raderades. (Gmail)

Berodde på, lite kort, att papperskorgen hette papperskorgen i Thunderbird men hette Trash på servern...

Radera (till papperskorgen) blev till papperskorgen i datorn men till Trash på servern.

Tömning av papperskorgen på datorn blev tömning av papperskorgen på servern. Som ju inte hette så..

 

Se min tråd:

https://eforum.idg.se/topic/353865-hur-radera-e-postbrev-permanent-gmail/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...