Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

App för filmvisning på läsplatta


Kalle Dator1

Rekommendera Poster

Hej !

Jag har laddat en Galaxy surfplatta med ett antal filmer, för att min mor, som är ganska filmintresserad, ska kunna titta på det befintliga urvalet...

 

Hon är 97 år, relativt pigg och alert - när något intresserar - även om korttidsminnet sviker henne och Alzheimers påverkan inte går att resonera bort längre.


Men hon behöver stunder med avkoppling och sysselsättning, som t ex filmer,
Även om hon en timme senare inte minns att hon tittat, så betyder ju ändå stundens upplevelse av något välbekant att minnnescellerna aktiverats och skapar en känsla....

 

För närvarande får hon traggla med skrivna instruktioner, först om hur hon startar läsplattan, sedan hur hon väljer filmvisningen, därefter valet av film från en lista.


Men det är svårt för henne att svepa, trycka och göra det smidigt och rätt, så hon kan hantera och åstadkomma en film. Hon fordrar ofta hjälp av min syster, som bor i trakten och tittar upp på boendet ibland, för att över huvud taget kunna få något utbyte av plattan....

 

 

Jag undrar om det finns något lättare sätt att starta och komma igång med filmvisningen, något som skulle göra henne oberoende av hjälp utifån, och i den mån som hon själv kommer på att hon kan titta på film, bara kunna ta fram plattan trycka på en knapp för start, direkt få syn på en app som vecklar ut de filmer som finns lagrade på minneskortet, sätta fingret på en film, titta på den och sedan vid filmslut eller trötthet bara stänga av plattan - redo för nästa filmsession.

Det får alltså inte vara för tekniskt och svår navigerat.

 

Finns det sådana appar att plocka hem till plattan, som alltså inte bara vräker ut ett jättestort men för henne ointressant filmutbud från t ex Netflix, eller liknande ?

 

Eller finns det andra möjligheter med specialskärmar som kan laddas med filmer...

 

Tar gärna emot olika förslag med så enkla lösningar som möjligt !

 

Med vänlig hälsning

 

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då alla filmer finns i plattan räcker det väl med en spelare, t.ex. VLC. I min mobil kan jag ställa in i appen att VLC ska starta med Video och inte Ljud när jag öppnar VLC. Borde fungera likadant med en läsplatta. Har ingen läsplatta så jag kan inte testa.

 

Jag trycker på VLC ikonen och sedan på filmen jag vill se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni skulle möjligen (har inte provat) att starta en film och sedan se om det går att göra en genväg till skrivbordet som man kan göra när man surfar på surfplattorna, men som sagt vet inte detta går att göra.

Tanken är då att hon får en genväg direkt till den filmen och så får ni upprepa momentet för alla filmer. Då ska det ju bara vara att klicka på genvägen för önskad film.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har inte funderat på någon lösning med Google Home och Assistant eller liknande där man pratar med en burk?

https://en.wikipedia.org/wiki/Google_Home

Jag har inte prövat själv men läste om det i ett annat forum där det var någon som hjälpte en gammal förälder att lyssna på radio (SR:s playström) på det sättet.

 

Tillägg: Ser att Samsung har S Voice and Viv, kan ju vara bra att kolla upp vad det är: https://en.wikipedia.org/wiki/Siri#See_also

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
Kalle Dator1

Hej och Ett Gott Nytt År önskas er !

 

Efter ett längre uppehåll vill jag åter ta upp vilka möjligheter som kan finnas för lättast möjliga hantering av läsplattan för filmvisning...

 

Jag laddar just upp den läsplatta som min mor senare ska få hantera för att titta på filmer, och på ett lätt och smidigt sätt ska kunna välja utan allt för mycket tricksande. Förhoppningsvis utan att behöva hjälp av någon utan hennes åldersrelaterade minnesförsvagning.... Hon är dock 98 år om någon månad....

 

De uppladdade filmerna lläggs alla på ett USB-minne som är anslutet i läsplattans laddningsport. USB-minnet omfattar 64 GB, medan det insatta minikortet annars enbart maxar 32 GB på denna läsplatta, Samsung GT-PS100, (Samsung Galaxy Tab2  10-1) vilket naturligtvis begränsar antalet filmer att välja mellan.

 

För att få en översikt av inlagda filmer kan ju jag välja "Mina filer" för att sedan peka på "UsbDriveA".
Detta skulle också min mor kunna göra om hon hade min erfarenhet och kunskap, vilket hon naturligtvis inte besitter.

 

Därför skulle jag absolut - för hennes bruk - vilja ha valet "UsbDriveA" redan utfört vid starten av läsplattan, så att hon direkt ska kunna välja bland de visade filmtitlarna, d v s som hemskärm. Då får hon direkt access till filmerna och kan i princip bara peka på någon av dem

 

Är detta möjligt - eller finns det någon ännu enklare, eller lika enkel, metod ? ?

 

(Behärskar hjälpligt en vanlig PC, men känner mig totalt korkad när det kommer till mobiler och/eller surfplattor. Så all hjälp uppskattas verkligen !)

 

M v h

 

/Kalle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med förslaget från @Pelle Penna ovan.
Rensa hemskärmen så mycket det bara går. Se till att det bara finns en skärm, alltså inga skärmar om man sveper åt vänster eller höger.
Lägg till en genväg (Widget - Videospelare på min platta) för varje film.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

OK !

 

Förstod det kanske inte vid tidigare läsning, men nu när jag 'skådat ljuset' verkar det intressant och värt ett försök...

 

Skärmen med alla de obligatoriska apparna kan nog bli svår eliminera från plattan, alltså den man når genom trycka på genvägen med alla miniatyrerna, men antalet skärmar går säkert reducera...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

Hej !

Känns som att jag hittat en ganska acceptabel lösning på hanteringen av läsplattan för visning av film på enklast möjliga sätt.

 

Som en första åtgärd hämtade jag hem VLC som applikation för själva filmvisningen, eftersom den befintliga video-appen vägrade befatta sig med filer på annat ställe än på minneskortet.


Svepte alltså bort denna app och in med VLC på hemskärmen, som nu startar samtliga filmer som lagts in på USB-minnet anslutet till laddningsporten - inalles 14 stycken.

Ett finger på VLC-appen radar upp alla 14 filmerna som miniatyrbilder - bara att välja mellan. Perfekt för denna användning.

 

Då borde man ju också kunna använda en autostart av VLC-appen, och för detta ändamål hämtade jag en app "OnStart" som en minut efter start av plattan presenterar filmerna uppradade på plattan.
Utmärkt !

 

Vid upprepade tester hände en gång att videon visade stillbild medan ljudet pågick som vanligt. Vet inte hur det kom sig, och hur ofta det kan komma upprepas.
Startade om plattan och filmen såg ut som vanligt.

 

Ska nu skriva en så lättfattlig instruktion som möjligt, så att hon ska kunna använda plattan själv när hon får lust, utan att någon behöver finnas till hands som hjälp med de tekniska detaljerna.
Kanske mycket begärt och en utmaning....
(Man får väl se hur kvicktänkt man själv är vid den åldern - om man ens når den...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra jobbat!

 

Hur är det med USB-minnet i porten - har du bara en kort adapter eller en liten kabel?

Tänkte på risken med att något bryts sönder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

Ska väl informera om att jag hittade en bra hållare på Kjell & Co !

En som lyfter plattan en bit över underlaget och dessutom har tvådelat undre stöd med precis lagom avstånd ta in en adapter i mellanrummet, där man även kan ansluta laddarens kontakt utan att behöva lyfta ur plattan.

 

https://www.kjell.com/se/sortiment/mobilt/mobilhallare/stall-for-mobil-och-surfplatta-p97824

 

Annars använder jag ett 64 GB USB av miniformat, som nästan försvinner in i adaptern. Oroar mig mera för att USB-enheten blir aningen varm vid användningen. Men jag har kört några gånger nu och det håller ännu...

 

(Detta med värme-bekymmer är en yrkesskada, eftersom jag jobbade med elektronik och värmetester av komponenter och enheter )

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar på om man kan ställa in filhanteraren till USB minnet och om detta då påverkar det sk. galleriet. Det var så länge sedan jag hade med någon androidtelefon eller platta att göra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

Hej !

 

Vid testkörningar av filmer på läsplattan, har inträffat några incidenter som något bekymrar mig, med tanke på att det är en mycket tekniksvag person som ska använda och ha nöje av filmvisningen.

 

Det handlar om att i stället för film visas ibland en stillbild ur filmen medan ljudet kör på som vanligt, som att filmen går i bakgrunden men inte orkar fram i rutan - hur jag nu ska uttrycka det.

Jag föreställer mig att mor min sittter som ett levande frågetecken och vet inte hur hon ska tackla detta...

 

Kan det vara så att flmerna är för krävande för paddan ?

De är konverterade från video i HD-kvalité med Movavi speciellt till device: Samsung Galaxy med padd-formatet 1280x800, Codec = H.264, Birate = Auto (kanske 6300)...

Paddan är inte speciellt ny och kanske duckar något för formatet eller så.....

 

Videofilerna är MP4 !

 

Något är det, men inträffar som sagt inte alltid !

 

/Kalle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...